Utviklingen i flytrafikken i 2025 - med inflasjon, renter, uro, etc

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Tallene for uke 1 er alltid litt rare, da det kommer litt an på hvordan helg og røde dager er plasser. Men med -2% der sammenlignet med i fjor, og +7% i uke 2, så en brukbar start på året for Avinor. Utlend er opp henholdvis +13% og +14%, så her drar nok både innkommende turister opp, samt at jeg hadde inntrykk at flere enn normalt dro avgårde deler av juleferien. Innland viser henholdvis -13% og +3%, så får man se hva den normaliserer seg på.

Ellers var TOS større enn SVG i både uke 1 og uke 2

Uke 2 per flyplass:
OSL: +6%
BGO: +5%
TRD: +5%
TOS: +26%
SVG: -7%
BOO: +13%
 

Attachments

  • Avinor 2501.jpg
    Avinor 2501.jpg
    68 KB · Views: 1,781
+6% i uke 3, utenriks som fortsetter å trekke opp.
 

Attachments

  • Avinor 2503.jpg
    Avinor 2503.jpg
    70.2 KB · Views: 1,700
+5% i uke 4. TOS og BOO har bra vekst, og på OSL. For OSL sin del er det verdt merke seg at trafikken midtvinters, nå og de siste årene, er relativt sett svakere målt mot 2019 enn sommertrafikken.
 

Attachments

  • Avinor 2504.jpg
    Avinor 2504.jpg
    69.1 KB · Views: 1,600
+14% for Avinor i uke 5, men må klå meg litt i hodet over tallene. Der er definitivt vekst, men lurer om om det samtidig er noen statistiske tilfeldigheter ute å går, eventuelt det var noe ekstra vær i fjor? Utenriks er +12%, og således på trenden. Mens innenriks er +16%, men mer at det denne uke var en liten vekst, men det av en eller annen grunn var en liten dupp i uke 5 2024?

Ser man på flyplassenne viser OSL god vekst, mens det en enorm ukesvekst i BOO og TOS. Men usikker hva som er underliggende vekst, var det av væreffekter vs 2024 (ser litt ut å gjelde BOO?) og hva skyldes nye ruter som startet tidligere?

54312195699_261e99f004_h.jpg


54312388465_f5d6588a7f_h.jpg
 
+14% for Avinor i uke 5, men må klå meg litt i hodet over tallene. Der er definitivt vekst, men lurer om om det samtidig er noen statistiske tilfeldigheter ute å går, eventuelt det var noe ekstra vær i fjor? Utenriks er +12%, og således på trenden. Mens innenriks er +16%, men mer at det denne uke var en liten vekst, men det av en eller annen grunn var en liten dupp i uke 5 2024?

Ser man på flyplassenne viser OSL god vekst, mens det en enorm ukesvekst i BOO og TOS. Men usikker hva som er underliggende vekst, var det av væreffekter vs 2024 (ser litt ut å gjelde BOO?) og hva skyldes nye ruter som startet tidligere?

+3% i uke 6, så uke 5 var litt rar. Men tar man en gjennomsnitt av de to, så trer jeg man ikke er så langt unna trenden.

Merkelig med TOS, og delvis BOO. Forrige uke var de opp henholdvis +43% og +38%. I uke 6 var det +7% og +2%. OSL er relativt stabil med +5% uke 6.

54326477271_8bca38ad88_h.jpg
 
Uke 7 var +3% sanneblignet med i fjor. Innlands var omtrent likt (+1%), men utland var opp 6%. Virker som veksten primært skjer i helgen.
 

Attachments

  • Avinor 2507.PNG
    Avinor 2507.PNG
    57.6 KB · Views: 1,303
+6% for Avinor trafikken i uke 8. Tror de bør være fornøyd med traffiken i den først vinterferieuken. Utland er opp 8% og nå nesten på 2019 nivå. Innland litt bak med er +4% sammenlignet med samme uke i fjor.
 

Attachments

  • Avinor 2508.jpg
    Avinor 2508.jpg
    70.3 KB · Views: 1,194
Litt sent.....men uke 9 visste +6% for Avinor. +7% utland og +5% innland, så overraskende jevnt vekst mellom de.

Ellers var TOS vesentlig større enn SVG i uke 9. Og veksten skjer på TOS, BOO og OSL. TRD er riktignok opp, men ser ut som en liten VM effekt, som også sikkert vil synes når tallene for uke 10 kommer.

54377068986_2942e93ec7_b.jpg
[/IMG]


54377305188_cb6da74b60_b.jpg
 
I praksis ingen vekst målt mot i fjor i uke 10 og 11. Svakere vekst på utland og en liten nedgang på innland (-2%) gir +1% i begge ukene. Opp i TOS, BOO, flatt på OSL og ned på SVG og BGO
 

Attachments

  • Avinor 2511.jpg
    Avinor 2511.jpg
    73.5 KB · Views: 128
Ikke veldig lett bli klok på tallenne, etter som den bevegelige påsken forvirrer. Men ser man på uke 15-17, så var faktisk totaltrafikken til Avinor omtrent på 2019 nivå.
 

Attachments

  • Avinor 2517.jpg
    Avinor 2517.jpg
    74.3 KB · Views: 76
Streik i 2019, og beveglige fridager, gjør dte litt vasnkelig å helt ta en epler mot epler sammenligning av flytrafikken uke for uke hos Avinor, men basert på de siste ukenes tall virker det som det er en vekst på oversiden av hva Avinor kanskje hadde trodd, både mot 2024 og 2019?

54529690514_89344178c7_b.jpg
 
easyJet virker være svørt positive for sommeren

Oslo (Infront TDN Direkt): EasyJet opplever positive etterspørselsutsikter for sommersesongen, støttet av begrenset kapasitetsvekst i andre regnskapsmessig halvår.

Er jo omtrent det samme som Ryanbairsjefen nylig uttalte, selv om de jo ikke akkurat er helt objektive.
 
Etter en overraskende sterk april, virker Avinor sine passasjertall mer matche fjorårsnivået, de siste par ukene når tallet for uke 21 nylig kom.
 

Attachments

  • Avinor 2521.jpg
    Avinor 2521.jpg
    77.6 KB · Views: 68
Noen hellig- og feriedager innimellom gjør at passasjertallenne spretter litt opp og ned, men basert på uke 23 lå Avinortallenne litt over 2024, og litt under 2019. Dippen i uke 22 kom jo fra innland, og var identisk med 2019, så tydeligvis en effekt av Himmelspretten.
 

Attachments

  • Avinor 2523.jpg
    Avinor 2523.jpg
    78.2 KB · Views: 59
Litt det samme uke 24, litt høyere enn 2024. Dog ikke betydelig.
 

Attachments

  • Avinor 2524.jpg
    Avinor 2524.jpg
    79.2 KB · Views: 56
Back
Top