Utseendet til 787

Re: Dreamlineren kommer til Warszawa - og måske Oslo

Jeg synes Dreamlineren er stilren og lekker! Jeg liker at vi ivaretar konstruksjonen ganske likt fra tidligere modeller, og ikke kommer med noe helt nytt, som som regel blir direkte dritstygt.

A350 og 787 er ganske like på den måten, og det liker iallefall jeg veldig godt. :)

Siden alle nå plutselig snakket om utseendet: Jeg synes 787 ser bra ut. Moderne og relativt harmonisk design. Det er vel grenser for hvor annerledes en tube med to motorer under vingene kan bli, så jeg skjønner ikke helt hva kritikerne mener. Den har tross alt ny front, nye cockpitvinduer, nye vinger og ny halefinne i forhold til tidligere Boeingfly. Konsepttegningene var enda litt mer annerledes, men de mest ekstreme elementene ble filt bort i løpet av vindtunnelltestingen.

Det er bare å røske av vinger og hale så er det verdens største kulepenn:

787flying1-1-1.jpg

Moderne og moderne....

Jeg synes nesa er påfallende lik disse - og ingen av disse selskapene har eksistert de siste 35 årene...

5Y-AAA.jpg

5Y-ADD.jpg

_IGP1836.jpg

Jeg har fortsatt litt problemer med de motorene, men man venner seg kanskje til de...
Synes fortsatt 77W er det vakreste fra Boeing.

Som sagt er det nok andre hensyn enn estetikk som avgjør utseende til et fly. Selv synes jeg 787 er pen nok, men den utstråler ikke den "tyngden" som en 777 gjør.

Last edited:
Den eneste airliner med noe særpreg er B747.

Bortsett fra den har det skjedd lite nytt i flydesign, sånn visuelt sett, siden 50-tallet.

Men - never change a winning team!

Lurer på om utseende kan ha noe med aerodynamikken å gjøre, og ikke estetikken :rolleyes:

Det er skikkelig urettferdig at aerodynamikken alltid får det som den vil, mens designere og spottere aldri blir hørt! :spin :stir

Men flexer 787 sine vinger noe mer enn andre fly? For kommer ikke endel av det man ser på bildet her pga at 787 har endel mer dihedrale vinger enn det man er vant med?

Det er skikkelig urettferdig at aerodynamikken alltid får det som den vil, mens designere og spottere aldri blir hørt! :spin :stir

Så lenge det finner fly-spottere som mener at de der klumpete greiene til Airbus ser bra ut, kan de ikke tas alvorlig!

Men flexer 787 sine vinger noe mer enn andre fly? For kommer ikke endel av det man ser på bildet her pga at 787 har endel mer dihedrale vinger enn det man er vant med?

Om de flexer mer eller mindre ifht. andre fly gir jeg egentlig fullstendig blanke i når det gjelder utseende på flyet, og min oppfatning av det. Det ser hvertfall meget pent ut. (Ja, har sett det live)

Back