Utlevering av passasjerlister til Politi

Someone, jeg tror du overser noe:

Selskapsform vi lever inn i Europa bygger pa friheter. Sa lenge det ikke finnes en mistanke at en menneske har brudd regler / lover, sa lenge bör disse friheter ikke slankes. Innsikted i pax-data bör vaere en "ultima ratio".

A ikke gi ut passajerdata uten grunn / mistanke fra politiet er bare pa linje med vare grunnverdier her i Europa.

At selskaper utleverer passajerdata til USA / TSA er ikke gledelig heller, mens det skjer pa en avtale man har med USA. Om det er nödvendig a utlvere all disse informasjoner eller om det kanske hadde vaert ok med halvdelen, er en annen sak. Iallefall er det i strid med visse grunnverdier vi har her i Europa. Europa gjör det fordi vi trenger flytraffik til USA. Det ikke sier at vi godtar den tankegangen som ble gjord pa andre siden av atlanter-haved.
Likevel kan du - som pax - velge deg a sta over turer til den nye versjon av "Land of the free".

Så da er det greit om Politiet bare buser inn i ditt hus på misstanke om noe UTEN ransakelsesordre og da? Jeg mener, det kan da ikke være viktig med lovhjemmel som tillater Politiet det? (Ironisk):question:

Nei, men det er forskjell på å buse inn i noen hus og det å ha oversikt litt på fohånd over hvem og hva som forlater og ankommer landet.

Someone, jeg tror du overser noe:

Selskapsform vi lever inn i Europa bygger pa friheter. Sa lenge det ikke finnes en mistanke at en menneske har brudd regler / lover, sa lenge bör disse friheter ikke slankes. Innsikted i pax-data bör vaere en "ultima ratio".

A ikke gi ut passajerdata uten grunn / mistanke fra politiet er bare pa linje med vare grunnverdier her i Europa.

Jeg klarer overhodet ikke å se hvordan det begrenser min frihet hvis politiet har tilgang til systemer som gjør at de når som helst (uten å måtte gå en omvei via en rettsordre, som uansett er en ren formalitet og et fordyrende mellomledd/byråkrati) kan se en passasjerliste hvor mitt navn står

Jeg klarer overhodet ikke å se hvordan det begrenser min frihet hvis politiet har tilgang til systemer som gjør at de når som helst (uten å måtte gå en omvei via en rettsordre, som uansett er en ren formalitet og et fordyrende mellomledd/byråkrati) kan se en passasjerliste hvor mitt navn står

Dette er jo bare en forenkelt variant av "jeg har ikke noe å skjule og derfor er personvern teit". Dette argumentet er så feil og trangsynt som det kan bli og folk som henger seg på denne linjen burde få dassen sin plassert i oppkjørsel, uten vegger. Dere har jo ikke noe å skjule, ikke sant?

Og for et litt mer saklig svar, du er da kansje for ung til å ha fått med det den herlige røren mellom AP, PST, POT og andre deler av myndighetene som styrt dette landet og de konsekvensene dette hadde for folk til langt inn på 90-tallet? Det er absolutt ingen grunn til at myndigheter generelt skal ha tilgang til noe informasjon om individer uten at de har konkrete mistanker som er validert av en uavhengig tredjepart.

-A

Last edited:
Problemet er at verden ikke er noen Kardemomme By.

Dessuten er det stor forskjell fra det at politiet kan se en passasjerliste på en fly som forlater landet og et totalt overvåknings samfunn type Øst-Tyskland. (som det virker som endel her tror jeg ønsker meg)

Og det er jo ikke akurat slik at man ikke blir overvåket den dag idag....

Problemet er at verden ikke er noen Kardemomme By.

Det er det ingen som sier heller.

Dessuten er det stor forskjell fra det at politiet kan se en passasjerliste på en fly som forlater landet og et totalt overvåknings samfunn type Øst-Tyskland. (som det virker som endel her tror jeg ønsker meg)

Nei, det som er poenget er veldig enkelt: myndigheter av de fleste slag har vist seg til stort sett ikke å være mulig å stole på. Ikke bare nå, men så lenge man har forsøkt å ha noen til å styre noen andre. Det skader ikke å ha en klar grense, som det at man må ha en mistanke og behovet for innsyn er validert av en tredjepart, en rettsinstans. Med en historie i de fleste land på maktmisbruk igjennom tidene, så velger man å falle tilbake på noe som er tryggere enn "det er vel OK å gi de tilgang, vi stoler jo på folk med makt".

Og når det gjelder overvåkingssamfunn på linje med Øst-Tyskeland så er vi i dag faktisk på veldig mange vis godt forbi dette med den måten all informasjonen er tilgjengelig elektronisk og at du gjerne ikke har en mann i frakk på hvert hjørnet, men at man har slike uformelle systemer hvor politiet kan bare snoke.

Hva får deg til å tro at dette er et unikt tilfelle her med flybransjen? Dette er ting som forekommer i mange bransjer og potensialet for den totale innsikten i ditt liv er enorm.

Dette er de samme myndighetene som du har lyst å stole på som har problemer med å få makulert sykehus-journaler, politi-journaler, og annen info som fra tid til annen lekker mye mer informasjon. Skal man stole på at disse skal få en herlig samrøre av informasjon, uten at det finnes grunner til at de skal ha tilgangen? Absolutt ikke.

Og så for å ta den siste, men mennesklige siden av dette. Om det ska lvære så uformellt som du ønsker, hva stopper da sjalu ekser, media, og andre som har perosnlige motiver medå ta seg til rette? Med en viss kontroll over hvilken informasjon som utleveres til hvem, og på hvilket grunnlag er det i det minste en styring av det.

Ikke bare er synet ditt så utrolig kunnskapsløst at du fortjener dassen permanent i offentlig skue, men du burde fått offentligjort epoten din direkte fra din levrandør. Du har jo ikke noe å skjule, har du?

Og det er jo ikke akurat slik at man ikke blir overvåket den dag idag....

Nei, men det betyr ikke at det er OK å fortsette ned samme gaten, gjør det?

-A </RANT></SNØFT>

Selvsagt skal man ha grenser for hva som er akseptabelt og ikke, og man skal definitivt ha kontrol på hvem som har tilgang til informasjonen, så jeg er helt enig i det meste du skriver, så du trenger hverken bekylde meg for å være dum eller "snøfte" [ph-ndr], men jeg klarer bare ikke hisse meg opp over at politiet har tilgang til passasjerlister.

Og du har helt rett i at myndigheter heller ikke kan stoles på, på samme måte som man heller ikke kan stole på folk generelt. Det er jeg fullstendig klar over, og jeg har nok trolig større mistillitt til myndigheter enn gjennomsnittet....så å ha tiltro til myndigheter skal jeg ikke beskyldes for

Selvsagt skal man ha grenser for hva som er akseptabelt og ikke, og man skal definitivt ha kontrol på hvem som har tilgang til informasjonen, så jeg er helt enig i det meste du skriver, så du trenger hverken bekylde meg for å være dum eller "snøfte" [ph-ndr], men jeg klarer bare ikke hisse meg opp over at politiet har tilgang til passasjerlister.

Og du har helt rett i at myndigheter heller ikke kan stoles på, på samme måte som man heller ikke kan stole på folk generelt. Det er jeg fullstendig klar over, og jeg har nok trolig større mistillitt til myndigheter enn gjennomsnittet....så å ha tiltro til myndigheter skal jeg ikke beskyldes for

Det er ikke AT de har tilgang, men det er slikt som dette som får meg oppgitt over folk:

Det er jo dette som er hele balansen i systemet og om den ikke fungerer perfekt så skaper den i det minste sporbarhet av utbredelsen av informasjonen.

-A

Jeg gir herved både Norwegian, SAS og Lufthansa rett til å gi ut opplysninger til Politiet om hvor, når og hvordan jeg måtte reise i dag og i fremtiden!

Quote:
--------------
Det er jo dette som er hele balansen i systemet og om den ikke fungerer perfekt så skaper den i det minste sporbarhet av utbredelsen av informasjonen.

-A

Problemet her er jo at å få en slik rettsordre nærmest er en ren formalitet, og da mente jeg at man like gjerne kunne droppe "skuespillet" og heller innrømme realitetene

Her er et av problemene. Reglene er uklare, saa da tar man seg bare til rette. Sier reglene at man skal ha rettsordre, sa skal man ha rettsordre. Saa enkelt er det. Dette er baade for vaar beskyttelse og for samfunnets integritet.

Nå har jeg vokst opp i USA, og ser absolutt et poeng i at politiet vil være interessert i spesielle paxlister på bakgrunn av intelligence. I siste instans gjør jo det paxen tryggere.

Tenk deg om politiet før 9/11 hadde spurt direkte om "XX er ombord UA 93"(eneste flt jeg kom på), og blitt nektet innsyn - og det senere viste seg at XX hadde noe med saken å gjøre. Tenk deg folkekravene i så tilfelle.

Nå vil det vel sjeldent være så store "saker" det er snakk om, men det er jo også et hensyn til passasjerenes komfort. Vi kunne jo melde oss ut av Schengen-samarbeidet - og starte med grensekontroll igjen.

Tenk deg om politiet før 9/11 hadde spurt direkte om "XX er ombord UA 93"(eneste flt jeg kom på), og blitt nektet innsyn - og det senere viste seg at XX hadde noe med saken å gjøre. Tenk deg folkekravene i så tilfelle.

Vet du at du ser etter XX så har du en grunn, da er det jo ikke noe problem med en kontroll-instans?

Og i tifellet 911, så visste man både navn, hva de ville, hvor de var og hvem de tilhørte i en så stor grad at det er skremmende. Her var det bare at myndighetene ikke snakket med seg selv.

-A

Ja,Ja, etter å ha hørt AnneGrethe Ellingsen så skulle det ikke så mye til for at Plitiet fikk listene, kun en skriftlig henvendelse, ikke noe mer skulle til....

Husker dette ogsaa kom opp innimellom den gang jeg jobbet i SAS. Vi fikk en gang beskjed om at de maatte ha rettslig ordre, men det har tydeligvis sklidd ut ..

Jeg jobber den dag i dag i samme konsern og jeg er av samme oppfatning som LN-MOW, så jeg syns det er rart at informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge sier det han sier.

Nå har jeg vokst opp i USA, og ser absolutt et poeng i at politiet vil være interessert i spesielle paxlister på bakgrunn av intelligence. I siste instans gjør jo det paxen tryggere.

Heldigvis har vi ikke amerikanske tilstander her i landet! Ellers er det ikke det dette dreier seg om. Det dreier seg om hvorvidt politiet skal ha en hjemmel til å gå inn i listene først, eller om de bare kan sjekke listene når de vil.

Jeg ser at EB herved gir sin tillatelse til å bli sjekket når som helst, og enkelte andre her i forumet synes tydeligvis også at storebror skal se dem til enhver tid. Da får dere gi deres stemme til de politikerne som synes dette er en ok løsning. For øyeblikket har vi noe som kalles et demokrati her i landet. Jada, det er en skjør innretning, men vi bør vel prøve å hegne om det som best vi kan likevel?

Problemet her er jo at å få en slik rettsordre nærmest er en ren formalitet, og da mente jeg at man like gjerne kunne droppe "skuespillet" og heller innrømme realitetene

Så dersom SAS er uenig i en lov så er det rett av dem å bryte den?

Nei, fortsatt all ære til Norwegian for å sette foten ned.

Nei, fortsatt all ære til Norwegian for å sette foten ned.

Nå krever heller ikke Norwegian noen rettsordre. Etter hva Ellingsen sa så holdt det med en skriftlig request.....så hvor mye "ære" Norwegian skal ha her vet jeg ikke

Jeg syns politiet burde ha tilgang til passasjerlistene om de vil.. men de fleste er tydligvis tilhengere av mest mulig papirer og dill og dall. Men sefølgelig skal selskapene følge loven, er det ikke lov å vise dem, så er det ikke lov.. Er det opp til selskapene, er det vel i deres egeninteresse å lette arbeidet for politiet?

Last edited:
Ja,Ja, etter å ha hørt AnneGrethe Ellingsen så skulle det ikke så mye til for at Plitiet fikk listene, kun en skriftlig henvendelse, ikke noe mer skulle til....

Jeg har jobbet med utlevering av opplysninger etter ekomloven (§2-9 3. ledd og tidligere telekomloven §9-3 med høyesrettsdom HR-1999-00088a). Her er det ei enkel prosedyre, der politiet sender en skriftlig henvendelse og får svar på denne. Det er ikke komplisert, men det sikrer at ikke informasjon gis til andre enn politiet og at teletilbyderen har kontroll på hva slags informasjon som er gitt ut.

Det er mulig at Someone ikke har noe så skjule, men ei slik rutine gjør ihvertfall at plateselskapene ikke får tilgang til informasjon om alle Norges fildelere.

I trettiårene kartla SSB alle norske jøder. Den informasjonen SSB hadde samlet inn, kom tyskerene til gode i førtiårene. Dette viser hvor galt det kan gå, hvis sensitiv informasjon kommer i gale hender.

Alle er vel enige i at politiet skal kunne innhente informasjon. SAS blir kritisert fordi selskapet ukritisk gir informasjon til politiet på forespørsel. Jeg mener at hovedregelen må være at politiet skal legitimere et behov, gjennom en rettskjennelse. Det er for enkelt hvis en politimann stiller seg i skranken og bare spør.

Jeg er glad for at Norwegian har gode rutiner på dette. Hvis politiet ser på det som et problem, har kanskje de litt dårlige holdninger til personopplysninger og personopplysningsloven.

Når det er sagt, trodde jeg virkelig at dette var noe SAS tok veldig seriøst på. Jeg har selv prøvd å innhente passasjeropplysninger, og blitt avvist. Jeg tjenestegjorde som MP, og hadde en meget berettiget grunn til å innhente informasjon en kveld. Vernepliktsloven § 46, gir en soleklar hjemmel for nettopp det, men nei. Det kunne jeg bare drite i, han jeg snakket med hos SAS nektet plent. Det endte med at jeg bad jourhavende jurist hos politiet, innhente opplysningene for meg.

Back