Utlevering av passasjerlister til Politi

Hvor stor skade vi tar av at Politiet innhenter passasjerlister er jeg ikke sikker på... I dag har de jo kontroll med oss omtrent fra vi passerer bomringen, til trafikk kamereaer på de største veiene, til minibankuttak, kjøp med kort i butikk - ja vi setter daglig vanvittig mange spor etter oss - til tross for dette sover jeg godt og ser ikke det helt store trusselbildet mot vårt demokrati.

I trettiårene kartla SSB alle norske jøder. Den informasjonen SSB hadde samlet inn, kom tyskerene til gode i førtiårene. Dette viser hvor galt det kan gå, hvis sensitiv informasjon kommer i gale hender.

Kanskje å dra dette litt langt? er pasasjerlister sensitiv informasjon?

Tja DY sine er vel det ovenfor SAS ;)
De gangene "mannenigata" har kommet til meg med spørsmål om den og den er med på et fly så får han det ikke. Men kommer det en uniformert og spørr så gir jeg han/hun det uansett.
Dessuten det folk ikke tar i betrakning her er at det i de fleste tilfeller er de samme politifolkene som kommer.

Og hvorfor blir det ikke nevnt om tollernes kontroller ???

For meg ser dette bare ut som en ren prinsippsak for folk, uten saklig begrunnelse. At passasjerlister er sensitiv informasjon synes nå jeg er tull. Hva er man redd for?

Nei, egentlig ikke. Det er en grunn til at det er strenge regler for personvern og datalagring. Eksempelet over, viser hvor galt det kan gå. Vi vet ikke hva som vil skje i fremtiden, og det er viktig å sette grenser for hvem som kan få informasjon når, og ikke minst for hvor lenge de kan lagres. Nettopp for å unngå at slik informasjon kan misbrukes.

Politiet vil alltid ha en interesse i å ha vide fullmakter mht. overvåkning og kontroll. Jo flere virkemidler de har for hånden, jo bedre rustet er de til å bekjempe kriminalitet. Vide fullmakter, kan også misbrukes. I 1995 konkluderte Lund kommisjonen med at ulovelig overvåkning har funnet sted i Norge.

Makt må ikke misbrukes, derfor må politiet må finne seg i at det føres en viss kontroll med deres virksomhet.

"Jeg ønsker å vite hvor kona mi er, så spør jeg en politivenn om å finne henne blant passasjerlistene"
"Jeg ønsker å drepe en fyr og vet han har flyktet til et sted med et fly, betaler en politimann om opplysninger om hvilket fly han tok."

Mange av dere skriver her har gode argumenter. Det som er viktig for min del er at det skal være gode forhold mellom ulike flyselskaper og politi slik at listene ikke misbrukes!! Dermed må politi ha gode rutiner til å etterlyse etter personer eller få lister. Jeg aksepterer absolutt IKKE at de kan bare gå til skranka og få dem når det passer for dem!

"Jeg ønsker å vite hvor kona mi er, så spør jeg en politivenn om å finne henne blant passasjerlistene"
"Jeg ønsker å drepe en fyr og vet han har flyktet til et sted med et fly, betaler en politimann om opplysninger om hvilket fly han tok."

Da må det vel være UTROLIG MYE ENKLERE å spørre en venn på innsjekk, eller betale en handling agent...............................

I DK udleverer vi ikke bare en pax liste. fordi en eller andet tilfældig betjent spørger om det.....
Der kræves en retskendelse, og så kan politiet få at vide om den og kun den med det
navn og kun på den flight de søger er med eller ej.....Der kræves også en speciel indberetning til det......Er nogen i SAS i tvivl....det håber jeg ikke
Så check de lokale håndbøger...søg og du skal finde.....Jeg tror bestemt DY har de samme regler eller noget tilsvarende
Hilsen
ole

Jeg ser flere over skriver en del langs linjene om at slike som meg som er for prinsipper om hvem som skal ha tilgang til hva bare er prinsippryttere og at man skal stole på politiet, etc. og svaret er veldig enkelt: enten har noen en grunn for å ville vite ting, og da skader det ikke at man har en tredjepart som validerer dette, og så er alt greitt, da får man tilgang på informasjonen, eller så er det ikke greitt.

Og til de lengre oppe i tråden: det er ikke en diskusjon OM politiet har tilgang til lister, det handler om at det er en viss kontroll med hvordan tilgangen skjer.

Og til EB; mye av denne informasjonen handler ikke om at det de spør om ikke skader her og nå, men det skal ikke så mye informasjon på avveie før dette kan bli veldig problematisk. Du ser gjerne ikke at det et noe problem at èn enkel bit info er på avveie, men det kan fort bli problemer man orginalt ikke så når all mulig info sammenstilles.

Og for de somhar vondt for å se at det bør være faste og godkjente rutiner på dette, hvor vanskelig tror dere det er å utgi deg for noen som har en slik uformell tilgang og faktisk bruke det til å grave? Bare det at det finnes uformelle veier å få tak i passasjer-info skremmer av den enkle grunn at da er det jo ikke vanskelig for en middels kreativ kriminell og utgi seg for å ha behov for informasjonen, og en liste med nanv man vet er ute av byen kan jo ikke være et problem?

-A

Klarer fortsatt ikke å se at dette er noe annet enn en diskusjon basert på/om prinsipper...

Nei, egentlig ikke. Det er en grunn til at det er strenge regler for personvern og datalagring. Eksempelet over, viser hvor galt det kan gå. Vi vet ikke hva som vil skje i fremtiden, og det er viktig å sette grenser for hvem som kan få informasjon når, og ikke minst for hvor lenge de kan lagres. Nettopp for å unngå at slik informasjon kan misbrukes.

Politiet vil alltid ha en interesse i å ha vide fullmakter mht. overvåkning og kontroll. Jo flere virkemidler de har for hånden, jo bedre rustet er de til å bekjempe kriminalitet. Vide fullmakter, kan også misbrukes. I 1995 konkluderte Lund kommisjonen med at ulovelig overvåkning har funnet sted i Norge.

Makt må ikke misbrukes, derfor må politiet må finne seg i at det føres en viss kontroll med deres virksomhet.

Jeg støtter dette synet og.

Jeg ser flere over skriver en del langs linjene om at slike som meg som er for prinsipper om hvem som skal ha tilgang til hva bare er prinsippryttere og at man skal stole på politiet, etc. og svaret er veldig enkelt: enten har noen en grunn for å ville vite ting, og da skader det ikke at man har en tredjepart som validerer dette, og så er alt greitt, da får man tilgang på informasjonen, eller så er det ikke greitt.

Og til de lengre oppe i tråden: det er ikke en diskusjon OM politiet har tilgang til lister, det handler om at det er en viss kontroll med hvordan tilgangen skjer.

Og til EB; mye av denne informasjonen handler ikke om at det de spør om ikke skader her og nå, men det skal ikke så mye informasjon på avveie før dette kan bli veldig problematisk. Du ser gjerne ikke at det et noe problem at èn enkel bit info er på avveie, men det kan fort bli problemer man orginalt ikke så når all mulig info sammenstilles.

Og for de somhar vondt for å se at det bør være faste og godkjente rutiner på dette, hvor vanskelig tror dere det er å utgi deg for noen som har en slik uformell tilgang og faktisk bruke det til å grave? Bare det at det finnes uformelle veier å få tak i passasjer-info skremmer av den enkle grunn at da er det jo ikke vanskelig for en middels kreativ kriminell og utgi seg for å ha behov for informasjonen, og en liste med nanv man vet er ute av byen kan jo ikke være et problem?

-A

Godt innlegg Alex , helt enig.

Det er udiskutabelt at politiet har rett til disse opplysningene fra flyselskapene, dette er hjemlet i den nye utlendingsloven. Vi kan mene hva vi vil om det, men slik er det altså. Diskusjonen er kun hvilken rutine politiet skal følge når de ber om å få utlevert opplysningene.

Det står ingen steder i lov eller forskrift at politiet må be skriftlig om opplysningene, slik mange her har påstått. De kan like godt be om disse opplysningene muntlig, slik de gjør i dag. Kravet til politiet er at de legger fram hvilket lovgrunnlag man har for innsyn i passasjerlistene - og det er altså utlendingsloven.

Merk at Datatilsynet ikke har sagt at SAS opptrer uriktig, men de har mer sans for Norwegian som vil ha henvendelsen skriftlig hver gang. Diskusjonen er altså kun om forespørselen skal komme via munnen eller PC :)

Last edited:
Jeg jobber den dag i dag i samme konsern og jeg er av samme oppfatning som LN-MOW, så jeg syns det er rart at informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge sier det han sier.

Nå har jeg slått opp i boka, og fikk bekreftet det jeg syntes å huske:

No information about passengers and their itinerary may be given to a third party, except if the requestis received from:

1. police

2. customs authority

3. other authorities

Condition: the request must be in writing, based on a decision taken at a judicial inquiry or a decision of a public prosecutor or a court of law. Subject to approval by the Carrier.

Forskrift om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften) §152
Fører av luftfartøy som kommer fra eller går til utlandet skal etter at innsjekking er avsluttet etter anmodning gi politiet fortegnelse over reisende, herunder eventuelle blindpassasjerer, og mannskap, jf. lovens § 45 første ledd bokstav b. Fortegnelsen skal inneholde de samme opplysninger som passasjerlisten, jf. lovens § 45 annet ledd.........
....Politiet kan etter avtale med andre offentlige myndigheter bestemme at føreren av luftfartøy eller skip skal levere fortegnelsen til disse myndighetene som gir den videre til politiet.

Nei, jeg er ikke jurist, og om en anmodning automatisk betyr skriftlig eller muntlig vet jeg ikke....

Hva datatilsynet mener har vist seg gang på gang å ikke holde mål. Hvis NAS ikke vil utlevere listene til politiet, har vel politiet større makt enn hva datatilsynet mener eller synes er riktig og politiet kan beslaglegge lister, datautstyr osv som måtte være av relevant interesse for de.

Back