Jeg er glad for at Norwegian har gode rutiner på dette.
Hva er definisjonen på en god rutine? Kjenner noen her til hva DYs rutine faktisk er?
Jeg er glad for at Norwegian har gode rutiner på dette.
I trettiårene kartla SSB alle norske jøder. Den informasjonen SSB hadde samlet inn, kom tyskerene til gode i førtiårene. Dette viser hvor galt det kan gå, hvis sensitiv informasjon kommer i gale hender.
Kanskje å dra dette litt langt? er pasasjerlister sensitiv informasjon?
Kanskje å dra dette litt langt? er pasasjerlister sensitiv informasjon?
"Jeg ønsker å vite hvor kona mi er, så spør jeg en politivenn om å finne henne blant passasjerlistene"
"Jeg ønsker å drepe en fyr og vet han har flyktet til et sted med et fly, betaler en politimann om opplysninger om hvilket fly han tok."
Nei, egentlig ikke. Det er en grunn til at det er strenge regler for personvern og datalagring. Eksempelet over, viser hvor galt det kan gå. Vi vet ikke hva som vil skje i fremtiden, og det er viktig å sette grenser for hvem som kan få informasjon når, og ikke minst for hvor lenge de kan lagres. Nettopp for å unngå at slik informasjon kan misbrukes.
Politiet vil alltid ha en interesse i å ha vide fullmakter mht. overvåkning og kontroll. Jo flere virkemidler de har for hånden, jo bedre rustet er de til å bekjempe kriminalitet. Vide fullmakter, kan også misbrukes. I 1995 konkluderte Lund kommisjonen med at ulovelig overvåkning har funnet sted i Norge.
Makt må ikke misbrukes, derfor må politiet må finne seg i at det føres en viss kontroll med deres virksomhet.
Jeg ser flere over skriver en del langs linjene om at slike som meg som er for prinsipper om hvem som skal ha tilgang til hva bare er prinsippryttere og at man skal stole på politiet, etc. og svaret er veldig enkelt: enten har noen en grunn for å ville vite ting, og da skader det ikke at man har en tredjepart som validerer dette, og så er alt greitt, da får man tilgang på informasjonen, eller så er det ikke greitt.
Og til de lengre oppe i tråden: det er ikke en diskusjon OM politiet har tilgang til lister, det handler om at det er en viss kontroll med hvordan tilgangen skjer.
Og til EB; mye av denne informasjonen handler ikke om at det de spør om ikke skader her og nå, men det skal ikke så mye informasjon på avveie før dette kan bli veldig problematisk. Du ser gjerne ikke at det et noe problem at èn enkel bit info er på avveie, men det kan fort bli problemer man orginalt ikke så når all mulig info sammenstilles.
Og for de somhar vondt for å se at det bør være faste og godkjente rutiner på dette, hvor vanskelig tror dere det er å utgi deg for noen som har en slik uformell tilgang og faktisk bruke det til å grave? Bare det at det finnes uformelle veier å få tak i passasjer-info skremmer av den enkle grunn at da er det jo ikke vanskelig for en middels kreativ kriminell og utgi seg for å ha behov for informasjonen, og en liste med nanv man vet er ute av byen kan jo ikke være et problem?
-A
Jeg jobber den dag i dag i samme konsern og jeg er av samme oppfatning som LN-MOW, så jeg syns det er rart at informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge sier det han sier.
Fører av luftfartøy som kommer fra eller går til utlandet skal etter at innsjekking er avsluttet etter anmodning gi politiet fortegnelse over reisende, herunder eventuelle blindpassasjerer, og mannskap, jf. lovens § 45 første ledd bokstav b. Fortegnelsen skal inneholde de samme opplysninger som passasjerlisten, jf. lovens § 45 annet ledd.........
....Politiet kan etter avtale med andre offentlige myndigheter bestemme at føreren av luftfartøy eller skip skal levere fortegnelsen til disse myndighetene som gir den videre til politiet.
Og der har Norwegian snudd og leverer paxlistene til politiet likevel.
http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article658136.ece
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.