Utlevering av passasjerlister til Politi

Norwegian nekter og utlever passasjerlister til politiet, uten grunnlag for det, mener Killengreen.
Norwegian får støtte av Datatilsynet....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510912

Jeg må si meg enige med Norwegian på denne, synes det er betryggende at det skal kreves en hjemmel for uthenting av slike lister. :angry:

Flott av Norwegian!
Hva gjør SAS i slike tilfeller? Logrer med halen og gjør som øvrigheta sier, enten de har hjemmel for sine krav eller ei?
Go Norwegian !! :nor

Flott av SAS og dårlig av Norwegian. Politiet bør kunne se hvem som forlater landet ved enkelte anledninger i tilfelle ettersøkte og andre i politiets søkelys forlater landet.

Politiet bør å rett til passasjerlister!

De vil få det om de har en rettslig kjennelse på at de skal se hvem som forlater landet. Det vil de få i slike saker.

Flott av SAS og dårlig av Norwegian. Politiet bør kunne se hvem som forlater landet ved enkelte anledninger i tilfelle ettersøkte og andre i politiets søkelys forlater landet.

Klart, men uten noe som helst formell prosess rundt det? «- Vi kan ikke gi noen lister til politiet uten at det foreligger rettslig kjennelse eller formell skriftlig henvendelse.» De sier ikke at de ikke vil gi det fra seg, men ikke uten videre. Og sånn synes jeg det skal være.

Norwegian nekter ikke politiet innsyn, men de stiller et krav til forholdene rundt utleveringen av navn&lister noe som er helt på sin plass.

Flott av SAS og dårlig av Norwegian.

Vil nærmere sige FLOVT af SAS og FLOT af DY.

Sådanne oplysninger skal naturligvis ikke oplyses uden retskendelse eller uomtvisteligt lovgrundlag. Og da der er forskellige opfattelser af dette, er der tydeligvis IKKE et uomtvisteligt lovgrundlag.
kun hvis juraen er tilstede. politietskal naturligvis ikke kunne få den slags oplysninger uden videre. Norge er jo ikke nogen politistat.

Politiet har rett til å få informasjon fra passasjerlistene, men betyr det at enhver politibetjent kan be enhver ansatt i en billettskranke om å sjekke noe?

Nei, det er bra av Norwegian at de krver at også Politiet må følge rutiner for utlevering av informasjon, på lik linje med det Telenor tidligere gjorde for å sikre gode rutiner rundt utlevering av informasjon rundt IP-adresser.

Nei, dette er ikke flott av SAS og dårlig av DY.
Dersom SAS er korrekt gjengitt i pressen her er dette oppsiktsvekkende etter min oppfatning.
Det er klart motsatt etter min mening. Korrekt opptreden av DY og ukorrekt av SK.
Nå må man ikke glemme at Kjos er jurist og således har han gjort sin hjemmelekse her.
Det skal være en lovlig begrunnet og dokumentert prosess rundt utlevering av pax-lister.
Dersom SAS ukritisk fortsetter å levere ut sine pax-lister mister de en lojal kunde gjennom flere ti-år.

Det som står i avisen er nok helt korrekt OJB. På OSL er det helt vanlig at de kommer og spør etter bestemte navn eller hele passasjerlister. Det er foregår helt uformelt og har vel blitt en vane. Hos enkelte selskap setter de seg faktisk bakk en PC og leter selv etter navn i passasjerlistene.
Det har bestandig foregått slik og mitt inntrykk er at de er sløvhet både fra politiets og flyselskapenes side at det har blitt slik. Jeg syns det er bra at Norwegian når tar tak i det slik at mann for ryddet opp.

Det som står i avisen er nok helt korrekt OJB. På OSL er det helt vanlig at de kommer og spør etter bestemte navn eller hele passasjerlister. Det er foregår helt uformelt og har vel blitt en vane. Hos enkelte selskap setter de seg faktisk bakk en PC og leter selv etter navn i passasjerlistene.
Det har bestandig foregått slik og mitt inntrykk er at de er sløvhet både fra politiets og flyselskapenes side at det har blitt slik. Jeg syns det er bra at Norwegian når tar tak i det slik at mann for ryddet opp.

Dersom dette er korrekt Laurenz håper jeg at pressen fanger opp og leser denne tråden . Her må det ryddes opp!
Både politiet og andre statsorganer må opptre ryddig i forhold til det som skal være en rettstat verdig.
Vi lever da ikke i en Sovjet-stat selv om en svensk minister hevdet dette for noen få år siden.

Politidirektør Ingelin Killengreen mener politiet har rett til å kreve passasjerlister, og at Norwegian ikke har noe grunnlag for å nekte å utlevere informasjon.

Hjemmelen Killengreen, hjemmelen! :p (eller kanskje den ble for innviklet for journalisten så de droppet å gjengi den?)

Last edited:
Ja det er korrekt. Jeg er nok selv en av de som har gitt politiet tilgang til diverse opplysninger, så dette er førstehåndskunnskap.

Er det en politistat du ønsker der politiet skal få det de ønsker helt uten videre:question:

Husker dette ogsaa kom opp innimellom den gang jeg jobbet i SAS. Vi fikk en gang beskjed om at de maatte ha rettslig ordre, men det har tydeligvis sklidd ut ..

Aa operere i grenseland er uholdbart i lengden. Man maa ha klare lovregler aa rette seg etter. Enten har de adgang til paxdata, eller saa har de det ikke. Det er ingen mellomting.

Ser ikke noe problem med at onkel skal få tilgang til akkurat det de vil; så lenge det formelle er på plass.

Så at andre lands myndigheter har tilgang på passasjerlister er OK, men at norsk politi ikke skal ha det derimot er fy? Her skjønner jeg ikke helt logikken.

Someone, det finnes lover og regler for hvordan slikt skal behandles. De er ikke noedvendigvis de samme fra land til land.

Imidlertid er Norge tilknyttet Schengens APIS-samarbeid (selv om det ikke er aktivisert), saa i kraft av dettte skulle vl det formelle vaere paa plass, iallefall naar det gjelder flighter inn/ut av Schengen. Naar norske myndigheter faar somlet seg til aa begynne med APIS, vil myndighetene faa denne informasjonen automatisk ..

.....naar det gjelder flighter inn/ut av Schengen. Naar norske myndigheter faar somlet seg til aa begynne med APIS, vil myndighetene faa denne informasjonen automatisk ..

I dette tilfellet var det så vidt jeg kan lese av artikkelen flighter innenfor Schengen (men inn/ut av Norge) i og med at de ikke har mulighet til å drive pass-/grensekontroll på disse.

Så da er det greit om Politiet bare buser inn i ditt hus på misstanke om noe UTEN ransakelsesordre og da? Jeg mener, det kan da ikke være viktig med lovhjemmel som tillater Politiet det? (Ironisk):question:

Back