Utlendinger på OSL 5.10

Vidar

ScanFlyer Gold
Utlendinger på OSL 5.10

Var en tur på vollen i går i tåkedis.Var oppholdsvær og bra en stund,men det ble noe
surt utover ettermiddagen.

Som jeg har skrevet tidligere så har jeg litt problemer med kamerainnstillingene når det
er overskyet.Ble noe bedere denne gangen,så jeg tenkte og vise frem noen utlendinger
som gjestet OSL i går.Ikke noen uvanlige syn,men litt annet enn de med blå hale eller
rød nese.

Vidar

AP-BHXBoeing777-240ER3.jpg

HL7438Boeing747-4B5FERSCD3.jpg

OH-LKOEmbraerERJ-190-100LR190LR2.jpg

D-AIQTAirbusA320-2112.jpg

OE-LVAFokker100F-28-01001.jpg

OY-VKAAirbusA321-2111.jpg

CS-TMWAirbusA320-2141.jpg

YL-BAHDeHavillandCanadaDHC-8-402QDash82.jpg

TF-FIVBoeing757-2082.jpg

VP-BUKAirbusA319-1122.jpg

OY-VKHAirbusA330-343X2.jpg

Og et besøk fra Ungarn til slutt.
AntonovAn-263.jpg

Re: Utlendinger på OSL 5.10

Pene bilder, likte A330en og Antonoven. kjempeknall:D

A330 er ingen ringere en OY-VKH gitt :wow:

De har bare lakkert halen og motorene ser det ut som på c-check:cry:

Fin serie, men kunne kanskje vært litt lysere ifølge min skjerm

Fin serie, ikke det letteste vær at ta bilder i :) men fint med noen nye fly på trådene :)

Litt synd den rød/hvite rørepinnen kom i veien for Korean. Ellers Hungarian da, typisk at slike godbiter kommer når jeg ikke har tid :headbang . Det kom meg for øret at man skulle øke ISO i regnvær. Gjelder det også tåke? Flott levert tross det kjedelige været.

Ja.jeg sliter med å få lyse bilder i sånt vær.Ikke har jeg noe ordentlig fotoprogram heller.
Har også hørt at det kan hjelpe og øke ISO,men prøvde det ikke denne gangen.Hvis noen
kan bekrefte det,så står jeg nok snart der oppe igjen for og prøve.

Ellers takk for tilbakemeldinger.Er det vi lærer av.

Vidar

Hei Vidar,
Nesten samtlige av bildene er preget av litt for lav kontrast. Typiske lyse partier som feks flykropper fremstår derfor som litt gråe og kjedelige samtidig som også fargene blir en smule blasse. Alt dette er ofte typisk for slike dager,men en mulighet er å overeksponere bildene litt i opptaksøyeblikket (gitt opptak i RAW) . Da har du mere å hente når du senere etterbehandler bildene dine.
Når det er sagt har bildene allerede potensiale gitt at du tar en runde og jobber litt med dem i det du måtte benytte av software for etterbehandling.
Når det gjelder ISO har mange en ubegrunnet frykt for å øke denne. De fleste relativt nye kameraer er veldig gode også på høy ISO. Uansett bør du sjekke kvaliteten på forskjellige ISO-settinger på ditt kamera enten ved å se på tester eller evt selv gjøre noen forsøk.
En økning i ISO vil forøvrig ikke isolert sett gi deg lysere bilder da ditt kamera,gitt enten automatikk,lukker-/blenderprioritet tilpasser seg valget av ISO.

Takker så mye for raskt svar og bra tips.
Har bare et enkelt fotoprogram,men kan justere farger og kontrast med det,men har
hvert litt redd for og prøve.....Kan jobbe litt mer med det.
Tar bildene i JPEG.Fant fort ut etter en hel dag på vollen med å ta bilder i RAW,at
jeg ikke hadde program til og åpne dem når jeg kom hjem,hehe.Regner ikke med at jeg
er førstemann som har bommet med det,hehe.

Vidar

Back