Utfasing av B747

Re: Utfasing av 747

Iran Air (IR, Tehran Mehrabad) retired its last remaining operational B747SP, EP-IAC (msn 21093), from revenue service following a sightseeing farewell flight on Sunday, November 23. The 37-year old aircraft took off from Tehran Mehrabad for a one-hour long flight that covered the Alborz mountain range as well as the Caspian Sea before returning home.

Though the Iranian carrier was the last commercial operator of the type, the following private/governmental agencies continue their own respective B747SP operations: Saudi Arabian Royal Flight, Las Vegas Sands, Pratt & Whitney Canada, Bahrain Royal Flight, CC2B, Ernest Angley Ministries, NASA, Oman Royal Flight, and Qatar Airways Amiri Flight.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/33152-iran-air-retires-the-b747sp-from-service
 
Re: Utfasing av 747

De hadde også noen som var frem-og-tilbake ifbm. finanskrisen hvis jeg ikke husker feil. 57 igjen i BA-tjeneste så det er fremdeles mulig å få seg en tur noen år fremover

57 var det meste de hadde, nå er det 44 aktive igjen

Da var det 43 igjen

Boeing 747 -436 24049 774 G-BNLG British Airways ferried 07dec14 LHR-CWL prior ferry to VCV for part-out & scrap

I tillegg sendte Lufthansa en til huggern i går

Boeing 747 -430(SCD) 24967 848 D-ABTF Lufthansa ferried 11dec14 FRA-YYR-MHV for part-out & scrap
 
Re: Utfasing av 747

Da får jeg bare nyte turene mine på United sine 747 så lenge de vare.
Å sitte på toppen er bare det beste!
 
Re: Utfasing av 747

Thai har også såvidt begynt utfasing ved at de fire første (1991-1992 modeller) er nå satt i ørkenen i påvente av huggerne, selv om de fortsatt har 13 passasjer og 2 fraktere igjen, så kommer nok til og ha dem endel år til


Enda en Thai 747 er sendt til skraperen

Boeing 747 -4D7 27093 945 HS-TGM Thai International ferried 22dec14 BKK-LAX-MHV, for part-out & scrap
 
Re: Utfasing av 747

Dette er fra Desember 2014, lurer på hvordan den ser ut i desember i år
 

Attachments

  • 19104_10153150890777597_7820352344020840003_n.jpg
    19104_10153150890777597_7820352344020840003_n.jpg
    30.2 KB · Views: 1,403
Re: Utfasing av 747

Heisan!

B747'ene gaar bra for oss enda og selv om vi parkerer et par blir en stor del av flaaten igjen fortsatt.

Litt teknisk trivia, vi tok av en PW4056 her om dagen som hadde en gangtid paa like under 43,000 timer. Det var ikke noe feil med motoren, men vi har flere andre motorer som kommer opp i saa mange timer, saa vi vil se om det er noen ledende indikatorer vi maa ta hensyn til. PW4000 motorene koser seg paa B747'ene med lav takeoff EPR setting og mange timer paa cruise... ^_^

Dag
 
Re: Utfasing av 747

Good to know; B747-8 tar oss med videre. :fly

LH_B748_LHMagazine_M3_1080p.jpg
 
Re: Utfasing av 747

Her er en oversikt over BAs 747er og pensjonsdatoer og total flytid, G-BNLI har fløyet 110.675 timer

http://www.flyertalk.com/forum/24612987-post1085.html


Takk for den oversikten.

BNLF vil vel kanskje nå noe av det samme når denne parkeres etter planen i november

Ellers så ser man at de aller eldste maskinene som ble offer for finanskrisen i 2008 og parkert for godt da endte på langt lavere timer enn disse. Er jo endel av de som vel elefantprompene sitter godt i veggene når de nå parkeres ;)

Lufthansa hadde vel noen som hadde passert 120.000 hvis jeg ikke husker feil, samtidig som vel en eller flere av United sine maskiner vel såvidt kom over 50.000 da de ble sendt til ørkenen for godt under en av deres mange konkurser
 
Re: Utfasing av 747

D-ABVH har hatt sin siste tur for Lufthansa og sendes til ørkenen i morgen. Dette var den maskinen som hadde klistremerker med 50års jubileum for samarbeidet mellom Lufthansa og Boeing og som flere av oss fløy med FRA-IAH under SMD II

Totalt skal den ha 124.243 timer og 14.911 cycles. Så en godt brukt maskin
 
Back
Top