Utfasing av B747

Ser nå flere og flere melder at KLM faktisk parkerer 747 for godt

Her er lenken til pressemelding fra KLM. Nyheten om utfasing 747 er kun på nederlandsk. Til venstre oppe finner dere en PDF (factsheet).

"Versnelde B747 (6x) uitfasering per april (i.p.v. S21)"
. Fritt oversatt: "Raskere B747 (6x) utfasing per april (i stedet for sommeren 2021)"

Utfasing hos KLM gjelder pax og mixed konfigurasjonen. 3 stk. 747 cargo forblir i flåten (inntil videre).

https://nieuws.klm.com/maatregelen-klm-per-14-maart/
 
Her er lenken til pressemelding fra KLM. Nyheten om utfasing 747 er kun på nederlandsk. Til venstre oppe finner dere en PDF (factsheet).

. Fritt oversatt: "Raskere B747 (6x) utfasing per april (i stedet for sommeren 2021)"

Utfasing hos KLM gjelder pax og mixed konfigurasjonen. 3 stk. 747 cargo forblir i flåten (inntil videre).

https://nieuws.klm.com/maatregelen-klm-per-14-maart/

The 3 747F er ejet af Martinair som er et selstændigt cargoselskab hva jeg ved af.
 
The 3 747F er ejet af Martinair som er et selstændigt cargoselskab hva jeg ved af.

De tre cargomaskinene er "operated by Martinair" men med KLM-flightcrew. Jeg vet ikke noe om eierskap til maskinene men går ut ifra at de er eiet av leasingselskap (jeg mener å huske at KLM brukte en "sell and lease back konstruksjon" for noen år siden og deretter flyttet over til Martinair som er et 100%-datterselskap.
 
Her er lenken til pressemelding fra KLM. Nyheten om utfasing 747 er kun på nederlandsk. Til venstre oppe finner dere en PDF (factsheet).

. Fritt oversatt: "Raskere B747 (6x) utfasing per april (i stedet for sommeren 2021)"

Utfasing hos KLM gjelder pax og mixed konfigurasjonen. 3 stk. 747 cargo forblir i flåten (inntil videre).

https://nieuws.klm.com/maatregelen-klm-per-14-maart/

Og et avskjedarrangement og -flight er vel ikke så aktuelt i disse dager. Min siste flight i andre etasje hos de blå, ble dermed til New York våren 2013. Det var en strålende opplevelse.
 
Uten at jeg kan kalle det noe mer enn spekulasjon, kan en jo forsøke å lese mellom linjene fra diverse SoMe-innlegg som at British Airways også parkerer 747 for godt. I utgangspunktet skulle maskinene være i flåten til 2024.
 
BA's G-CIVM fløy til St Anthan for part out og skroting i dag

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Er det korrekt at vi igjen her ikke snakker om KLM/Martinair sine 747 fraktere? :)

Martinair har selv en B744F (PH-MPS) som opererer som vanlig, samt så flyver de fortsatt KLM sine 3 B744F (PH-CKA/-CKB/-CKC) som vanlig.
Frakt blir i aller høysete grad, iallfall delene som frakter blant annet mat vil nok oppleve kanskje flere oppdrag enn vanlig i tiden som kommer.
 
Jeg er litt usikker men forstår meldingen slik at det gjelder KLM sine 747. Vet iike hva som kommer til å skje med Martinair. Kontantene bare renner ut men det er etterspørsel etter flyfrakt.
 
Åpent brev til KLM om å droppe utfasingen av 747'ene

https://theloadstar.com/an-open-letter-to-af-klm-please-reconsider-decision-to-ground-747-combi/

An open letter to Ben Smith, Chairman Air France KLM Group and Peter Elbers President KLM Royal Dutch Airlines.

Gentlemen,

You don’t know me, but I had the honour to work for KLM Cargo for over 32 years culminating with global responsibility for cargo sales and marketing based in Schiphol. Prior to that I was VP cargo and area manager Canada and then Middle East, Asia and Australia.

During my 32 years of service I saw how the B747-400 Combi saved KLM financially on numerous occasions as a true cargo aircraft was needed during the gulf war crisis, SARS etc., and it allowed us to continue operations with at least a break-even result.

Now more than ever these aircraft are needed to support humanitarian requirements for goods and services, keeping supply chains open so that production of these critical health-related supplies flow, and to enable people to retain their jobs in all the continents you serve. It is not an obligation, but it is certainly what morally you should be thinking of doing. The world will thank you in the end for this initiative, and I know the logistics community will back you.
 
Ikke bekreftet, men ser det spekuleres i om Qantas sine gjenværende 747 maskiner kanskje snart har fløyet sin siste tur for dem
 
Qantas har sat sine sidste 747 på Bakken, det er korrekt :-(. det er rigtig trist at to operatøre sætter sine 747 på bakken i samme Weekend, de andre er jo KLM :-(
 
Back
Top