Utfasing av B747

Re: Utfasing av 747

Air France planlegger farvelltur med B747

On 2016, January 14, take off from Paris Charles de Gaulle airport at 11.30 am on flight AF747 for a whole new experience.

It's an opportunity to enjoy:
a business lunch and Champagne for all

a flight over France to see the country's landscapes and iconic and historic sites including: Mont Blanc, Mediterranean, Toulouse, Bordeaux, the Atlantic and the Mont Saint-Michel, etc
commentaries by journalists and experts in aviation and gastronomy

a visit of the airline's main aeronautical maintenance workshop upon return to Charles de Gaulle airport

a final drink in honor of the Super Jumbo at the foot of the aircraft

a host of surprises throughout this unique trip!


Står hvordan man melder seg på i linken under.

http://www.airfrance.fr/FR/en/local/resainfovol/meilleuresoffres/dernier_volAF747.htm
 
Last edited:
Re: Utfasing av 747

Da ble en Virginmaskin sendt til huggeren, og de har nå 9 maskiner igjen i flåten

Boeing 747 -4Q8 26326 1043 G-VHOT Virgin Atlantic ferried 26jan16 LGW-LDE for part-out & scrap
 
Re: Utfasing av 747

Da var neste maskin fra United sendt avgårde
Boeing 747-422 N199UA United Airlines ferried 18may16 SFO-VCV for storage
 
Last edited by a moderator:
Re: Utfasing av 747

Da var neste British Airways maskin sent til huggeren. Det tar også BA sin 747-400 flåte til under 40 maskiner, da de nå har 39 igjen i tjeneste

Boeing 747 -436 24048 773 G-BNLF British Airways ferried 24may16 CWL-LETL for part-out &scrap

26 år gammel maskin, så ikke akkurat fabrikksny
 
Re: Utfasing av 747

Siste flight med 747-400 hos Cathay er planlagt som en rundttur HKG-HND månedskiftet september/oktober

30 September 2016: CX542 HKG 16.25 - HND 21.35
01 October 2016: CX543 HND 10.35 - HKG 14.10
 
Re: Utfasing av 747

Dette var vel N922FT som tidligere var hos Polar Air Cargo og Garuda. Ikke hos SAS.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
 
Re: Utfasing av 747

Dette var vel N922FT som tidligere var hos Polar Air Cargo og Garuda. Ikke hos SAS.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Stemmer, 922. Det beste flyet vi hadde. All 3 I cockpiten fikk sparken, ingen ble skadet.
Vraket ble hugget opp på stedet, men jeg kom ned noen dager etterpå med en annen jumbo og hentet motorer, instrumenter og annet som kunne ha verdi.
Resten av flyet ble ølbokser og selskapet gikk på rompa i 2008 da oljeprisene gikk opp mot $150 per fat. :drunk:
 
Re: Utfasing av 747

Da er Virgin nede i 8 747ere etter nok en maskin er sendt til ørkenen

Boeing 747 -41R 32746 1336 G-VROC Virgin Atlantic ferried 06jun16 LGW-MZJ for onward storage
 
Re: Utfasing av 747

Iran Air planlegger siste kommersielle flygning med B747SP i desember.
For øvrig gjennomførte selskapet i mai den siste kommersielle flygningen med B747-200 - hvilket med stor sannsynlighet også var den siste på verdensbasis.
 
Re: Utfasing av 747

PH-BFO er også ute av dansen, og det har den faktisk vært helt siden januar.
 
Re: Utfasing av 747

Iran Air planlegger siste kommersielle flygning med B747SP i desember.
For øvrig gjennomførte selskapet i mai den siste kommersielle flygningen med B747-200 - hvilket med stor sannsynlighet også var den siste på verdensbasis.

Nei, tror jeg så annonse for -200 crew nylig.
Så lenge drivstoff er billig kan de holde seg i lufta en stund til, skjønt det begynner å bli tynt i rekkene med classic jumbo. (-100/-200/-300/SP)
 
Re: Utfasing av 747

Det er fortsatt en del fraktere rundt omkring, men paxmaskiner er det nok færre av. Muligens noen i Midt-Østen.
 
Re: Utfasing av 747

Nei, tror jeg så annonse for -200 crew nylig.
Så lenge drivstoff er billig kan de holde seg i lufta en stund til, skjønt det begynner å bli tynt i rekkene med classic jumbo. (-100/-200/-300/SP)

Ser at jeg glemte å skrive at det naturligvis gjelder flygninger med pax. ;)
 
Re: Utfasing av 747

Iran Air planlegger siste kommersielle flygning med B747SP i desember.
For øvrig gjennomførte selskapet i mai den siste kommersielle flygningen med B747-200 - hvilket med stor sannsynlighet også var den siste på verdensbasis.

Fra Sam Chui´s FB-side :

`Latest news from Iran: Unfortunately, due to a dispute between Iran Air and Iran CAO, the Iran Air last Boeing 747-SP did not receive extension permission to continue commercial flight. It has only received permission to fly to Damascus. It doesn't look possible to fly on her on any regular flights now, such a shame....
However, a group of friends in Iran have fought hard to retain "1" cycle on the Boeing 747-SP, they're organising a true farewell flight from Tehran to Tehran on November 15th. I was told the pricing will be significantly LOWER due to good negotiation. Once I receive more information, I will post on here. Fingers crossed!´
 
Re: Utfasing av 747

Ser at jeg glemte å skrive at det naturligvis gjelder flygninger med pax.

Javel, da så. Jeg så bare commersiel flyging og det er jo både pax, frakt, combi, charter, etc.
 
Re: Utfasing av 747

Her er en liste over de neste maskinene som skal ut av BA sin flåte

G-BNLJ - Due to be retired in Oct 2016
G-BNLY - Due to be retired in Nov 2016
G-BNLK - Due to be retired in Sep 2018
G-BNLN - Due to be retired in Oct 2018
G-BNLP - Due to be retired in Dec 2018
G-CIVE - Due to be retired in Dec 2018
G-CIVC - Due to be retired in Jan 2019
G-BNLO - Due to be retired in Mar 2019
 
Back
Top