Uten piloter til F-35

Men kommer Typhoon til å være et kapabelt kampfly om 30-40 år? Vi må huske at de nye kampflyene vil være i tjeneste i minst 40 år, og da er det dumt å kjøpe gårsdagens teknologi. Typhoon har allerede vært i tjeneste i ti år.

Jeg kan godt bytte jobb hvis de har for få piloter ;)
 
Jeg tipper at vi snart ikke trenger kampflypiloter... Droner er tingen og fremtiden! ;)
 
Jeg tipper at vi snart ikke trenger kampflypiloter... Droner er tingen og fremtiden! ;)

Sikkert fremtiden, men det hjelper lite så lenge det er nå vi trenger kapasiteten.

For øvrig er det værdt å merke seg hvor sjeldent nasjoner bruker droner over egne landområder, spesielt tettbygde.


-eggs
 
Sikkert fremtiden, men det hjelper lite så lenge det er nå vi trenger kapasiteten.

For øvrig er det værdt å merke seg hvor sjeldent nasjoner bruker droner over egne landområder, spesielt tettbygde.


-eggs

Det var nok mest ment som en kommentar til de som snakket om at Eurofighter kanskje ikke er et fly som kan være operativt i 40 år, og at vi derfor trenger amerikansk....;)
 
Last edited:
De 4 første fly skal leveres i 2015, dette er 2 setere for opplæring. Har vanskelig for å tro at det bare er mulig å videre utdanne bare 2 norske piloter i året med 4 fly.

På følgende link finnes litt offisiell informasjon om kampfly kjøpet.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/tema/kampfly-til-forsvaret.html?id=474117

Det eneste som jeg synes ikke er godt nok med F-35 er egenskapene som avskjærings jager. Flyet har for lav toppfart til å fylle denne rollen optimalt.
Hadde vi vert noe bedre venner med USA, kunne det jo vert en drøm om 10-12 F-22 Raptor som kunne fylt rollen som QRA fly.
 
Last edited:
De 4 første fly skal leveres i 2015, dette er 2 senere for opplæring. Har vanskelig for å tro at det bare er mulig å videre utdanne bare 2 norske piloter i året med 4 fly.

På følgende link finnes litt offisiell informasjon om kampfly kjøpet.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/tema/kampfly-til-forsvaret.html?id=474117

Det eneste som jeg synes ikke er godt nok med F-35 er egenskapene som avskjærings jager. Flyet har for lav toppfart til å fylle denne rollen optimalt.
Hadde vi vert noe bedre venner med USA, kunne det jo vert en drøm om 10-12 F-22 Raptor som kunne fylt rollen som QRA fly.

Dette er ubekreftet informasjon, men såvidt jeg har blitt fortalt (av en kaptein med en rekke kompiser i amerikansk etteretningstjeneste, uten at jeg utdyper det nærmere) så har ikke Raptor blitt brukt særlig i de seneste krigene USA har ført. Man kan jo i så fall undre på hvorfor. Ikke sikkert at det flyet fungerer helt slikt det var tiltenkt? Vi kan nok uansett se langt etter en Raptor, får heller vente til kineserne lager nok en rip-off av et amerikansk fly. ;) De må bare få spionert litt til, så ordner nok det seg!
 
Jeg har også vanskelig for å se linken mellom antall plasser på typeutdanning på F-16 og antall plasser på typeutdanning for F-35. Det er helt forskjellige konsepter. For F-16 kjøper Norge plasser enkeltvis hos Air National Guard, ved Tuscon AFB i Arizona. På F-35 er planen å etablere et multinasjonalt treningssenter ved Eglin AFB i Florida, der Norge skal stasjonere fire fly.

Så konsekvensen for F-35 blir færre piloter å konvertere over. Tipper brigader Strandman legger inkluderer det magiske ordet F-35 for å nå sine mål om å utdanne et visst antall F-16 piloter.

For øvrig melder wikipedia at AIM-120D Amraam kan kjøre i 4 Mach med god rekkevidde, så det avhjelper vel behovet for hastighet på bæreflyet mot Starfigheter-nivå.

F-22 ble bestilt under den kalde krigen. Etter det har nok doktrinene endret seg litt, så amerikanerne har vel funnet ut at de får mer igjen for pengene andre steder.
 
De 4 første fly skal leveres i 2015, dette er 2 setere for opplæring. Har vanskelig for å tro at det bare er mulig å videre utdanne bare 2 norske piloter i året med 4 fly.

Såvidt jeg vet vil ikke F-35 produseres i 2-seter utgave. De 4 flyene du refererer til er alle 1-seter.
 
Såvidt jeg vet vil ikke F-35 produseres i 2-seter utgave. De 4 flyene du refererer til er alle 1-seter.

Ja, beklager, du har sikkert rett i at alle er 1 setere tiltross for at det er treningsfly. Pilotene har nok fått den nødvendige grunn utdanningen før de setter seg bak spakene i F-35.
 
Dette er ubekreftet informasjon, men såvidt jeg har blitt fortalt (av en kaptein med en rekke kompiser i amerikansk etteretningstjeneste, uten at jeg utdyper det nærmere) så har ikke Raptor blitt brukt særlig i de seneste krigene USA har ført. Man kan jo i så fall undre på hvorfor. Ikke sikkert at det flyet fungerer helt slikt det var tiltenkt? Vi kan nok uansett se langt etter en Raptor, får heller vente til kineserne lager nok en rip-off av et amerikansk fly. ;) De må bare få spionert litt til, så ordner nok det seg!
Raptorene har en svært begrenset bakke-til-luft kapasitet, og har derfor vært ganske ubrukelige i de siste konfliktene som amerikanerne har vært involvert i. I tillegg har det jo vært endel problemer med dem, så det er nok også litt av grunnen til at de ennå ikke har deltatt i kampoperasjoner.
 
Akkurat. Spørsmålet blir jo da hvilket formål vi her på berget trenger jagerfly til. For avskjæring av russere (som visstnok er tilbake på nivå med den kalde krigen) så ville sikkert Raptor / Typhoon funke ypperlig, men det ser jo ut til at vi rettes mer og mer mot internasjonale operasjoner med behov for ytterligere kapasitet enn bare avskjæringsjagere.

Nå tror jeg uansett man er såpass "kompis" med USA (på godt og vondt) at å kjøpe noe annet enn amerikansk er en rimelig urealistisk tanke.
 
F-22 er vel først å fremst et kampfly hvor spesialiteten er luftkamp.
Det er ikke et multirolle fly slik som F-35.
F-22 er hittil ikke solgt til noe annet land å etter det jeg har forstått selges ikke dette fly til andre nasjoner.
 
Last edited:
Back
Top