Norge går for F-35

Re: Norge går for F-35

Denne såkalte forretnings mannen det er snakk om har flere konkurser på samvittigheten og flere 1000 søksmål mot seg. Tror ikke han har så mye mer greie på business enn han har på utenriks politikk. Han ble født med en sølvskje i munnen.

Enig, blir spennede 4 år vi er på tur inn i!

Men vi burde nok kjøpt Gripen, så hadde vi hatt råd til å drifte litt hær, som faktisk er den forsvarsgren som i 90 % av krigen er supported commander.
 
Re: Norge går for F-35

Kristiansand lufthavn Kjevik på Facebook:
Første Norske F16 som ble pensjonert 17 mars 2017 ble levert til den tekniske skolen på Kjevik samme dag. Hørte dere lyden der dere bor?
17435981_1424388607619825_2167798870749283590_o.jpg
 
Re: Norge går for F-35

Norge mottok et fly i mai og to i juni, så er nå oppe i sju fly, alle brukt til trening i USA. Det neste flyet, det 8. som kommer i november, blir det første som leveres rett til Norge og Ørlandet

https://www.tu.no/artikler/na-skal-alle-f-35-leveres-rett-til-orland/396865
Det femte flyet ble overtatt på flybasen Luke i Arizona 25. mai, det sjette 20. juni og det sjuende 29. juni. Det betyr at de neste flyene som rulles ut av sluttmonteringsfabrikken i Fort Worth i Texas skal flys rett til Ørland.
 
Re: Norge går for F-35

http://https://www.tu.no/artikler/den-som-vil-se-f-35-lande-i-norge-for-forste-gang-ma-snart-dra-til-orland/409551

På Luftforsvarets 73-årsdag, fredag 10. november, mottakelsen av de tre første F-35-flyene markeres med en offisiell seremoni på Ørland flystasjon.
På dette tidspunktet kan de tre kampflyene ha vært i Norge i over ei uke allerede.
Flyene testes nå i USA og skal være levert innen mandag 30. oktober, før de forberedes på de om lag elleve flytimene over Atlanteren.
Flere kilder Forsvarets Forum har snakket med, sier at sannsynlig ankomstdato i Norge for kampflytrioen er torsdag 2. november.
 
Re: Norge går for F-35

Da har man såvidt startet på testprogrammet i USA for bremseskjermvarianten som Norge skal ha

https://www.flightglobal.com/news/articles/norways-f-35-drag-chute-tested-on-icy-runways-443659/
Lockheed Martin is testing one of the most unique modifications to the F-35 Lightning II on icy runways on Eielson AFB, Alaska, this month.

US Air Force test pilots are testing that the drag chute, a modification spearheaded by the Royal Norwegian Air Force, slows the aircraft to a stop on icy runways near the Arctic circle, Lockheed says.
 
Re: Norge går for F-35

Hvor mye snakker vi om i kostnad for utviklingen av bremseskjermen totalt? Nederland bidrar med 96 mil NOK....
 
Re: Norge går for F-35

Stusset også på hvor jæ..la dyrt det kan være mulig å gjøre det. Man får tydeligvis ikke allverden for snaue to milliarder per stykk. (OK, det inkluderer reservedeler og parkeringsplasser, men likavæl..?)

Bremseskjermkonseptet er jo velkjent, og dersom nederlenderne betaler rundt halvparten får man jo en god del lommerusk (og konsulenter) for den prisen. Greit nok at noen nye tekniske løsninger og pod'er må utvikles og testes, men hundrevis av millioner..?
 
F-35

Etter av overflyginger hittil har foregått med redusert motorkraft,
ser det ut til at denne øker.
For å forberede folk på flere overflyginger av "Dunderklompen" ?
 
Re: Norge går for F-35

Jeg vil heller tro at de fyller ofte for å ha så mye fuel som mulig hele tiden, i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Det er lett å glemme når man sitter i kabinen og ser en film eller slumrer i setet, men det kan være veldig langt til en alternativ flyplass ute i Atlanteren.
 
Re: Norge går for F-35

De tre neste F-35 ble levert og ankom Norge i går, så da er flåten oppe i ni maskiner
 
Re: Norge går for F-35

Jeg vil heller tro at de fyller ofte for å ha så mye fuel som mulig hele tiden, i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Det er lett å glemme når man sitter i kabinen og ser en film eller slumrer i setet, men det kan være veldig langt til en alternativ flyplass ute i Atlanteren.

Hvorfor i all verden blir de ikke levert med skip?
Må jo koste greit med penger å fly de over.
 
Back
Top