JAS Gripen eller F-35 som Norges nye jagerfly?

Hvilket jagerfly bør Norge velge?

• JSF (USA)

Votes: 48 40.3%
  • JAS Gripen (Sverige)

Votes: 47 39.5%
  • Eurofighter (EU)

Votes: 21 17.6%
  • SV-utveien: oppgradere gamle F-16 (og kjøpe hurtigtog for resten)

Votes: 3 2.5%

• Total voters
    119
Re: JAS Gripen eller F-35 som Norges nye jagerfly ??

(Den rekkevidden jeg hars ett oppgitt på JSF har ihvertfall vært latterlig kort).
Og hvilken rekkevidde har du fått oppgitt, og med hvilken load? Og hvilken load og rekkevidde har en på de øvrige maskinene?
Før en kan bedømme rekkevidden må en se på er hva maskinen har med av våpenlast og fuel, uten å vite dette blir det som å sammenligne epler og appelsiner.
En F-35A vil ha omtrent samme combat radius som en F-16C når førstnevnte har fuel i kun interne tanker og sistnevnte har samsme våpen load og fuel i interne OG eksterne tanker. Gjør det rekkevidden til F-35 latterlig kort?
I tillegg kan en F-35 ta over to tonn med drivstoff i de eksterne tankene, noe jeg vil tro at de vil benytte seg av i de aller fleste situasjoner.

Men det kanskje beste argumentet i mine øyne er at den i motsetning til de to andre har to motorer,
Men det vil nok ikke se like pent ut mtp driftsutgifter ol.

Når det kommer til F-16 så er det 2 ting jeg synes at de burde ordne til den maskinen; super-cruise<...>De 2 tingne der vil hjelpe enormt på F-16.

Er det noe som tilsier at noe slikt ikke er mulig?
Du trenger følgende for at det ene skal være mulig:
1) En motor med en høyere thrust rating
og/eller
2) En flykropp som gir mindre drag.

1) Finnes det en motor som gir nok thrust til at super cruise blir mulig, og som ikke krever at flykroppen må redesignes en hel del? Dunno, men det er lite sannsynlig.
Og dessuten koster det fort flere milliarder å utvikle en ny motortype. Er det verdt det?

2) Hvordan skal en redusere drag? To stykk conformal fuel tanks som flere F-16 får hjelper i alle fall ikkke.
Noen aerodynamiske tweaks er selvsagt mulig, men bare || så mye uten at en forandrer maskinen fullstendig.
Og vil super cruise være mulig med noe særlig våpen load på en F-16? Neppe, slik tilfellet er med de aller fleste jagerfly. Mange skryter av at de forskjellige maskinene er gode for super cruise, men det er som regel kun med et par Sidewinders eller et par AMRAAMs, og ikke med en saklig, brukbar load (*vinker til Gripen mfl*.)

Og hvilken rekkevidde har du fått oppgitt

Rund 1000km, noe som isåfall er glimrende argument for at jagerflybasen må ligge i Nord-Norge et sted!:colgate:

Rund 1000km
Med max internal fuel og to AA missiler og to 2000lb AG våpen i internal stores vil en F-35A ha en combat radius på minimum 590-600nm. Men om vi snakker om rekkevidde så er den på minst 1180nm, eller over 2100km. Og om vi slenger på to dropptanker med 480 gallons fuel hver, som maskinene typisk vil fly med, så blir rekkevidden ikke akkurat beskjeden.
Med to dropptanker vil den kunne ta fire 2000lb AG-våpen og fire AA-våpen, eller seks 2000lb AG-våpen og fire AA-våpen om en ikke er avhengig av rekkevidden (og følgelig sløyfer dropptankene.)
En F-35A tar faktisk mer fuel internt enn det F-22 gjør internt!

Hva er egentlig forskjellen på F22 og F35?

Hva er egentlig forskjellen på F22 og F35?
En hel del, blir som å sammenligne en F-15 med en F-16. Mens F-22 i større grad ble designet for å være en dog figther (på lik linje med Eurofighter,) er F-35 laget for å være mer allsidig, billigere og mindre.
Forskjellen mellom de to er mange om en går inn på det tekniske.

Nå får vi vente å se hva fagfolkene i Forsvaret mener, men jeg blir overrakset om JAS blir valget. Men mindre vi vil fly rundt med fly som Ungarn og Tjekkia har. Artig å se flertallet her vil ha JAS. Personlig har jeg mer tro at JSF er det flyet vi trenger....

Back