Re: JAS Gripen eller F-35 som Norges nye jagerfly ??
Før en kan bedømme rekkevidden må en se på er hva maskinen har med av våpenlast og fuel, uten å vite dette blir det som å sammenligne epler og appelsiner.
En F-35A vil ha omtrent samme combat radius som en F-16C når førstnevnte har fuel i kun interne tanker og sistnevnte har samsme våpen load og fuel i interne OG eksterne tanker. Gjør det rekkevidden til F-35 latterlig kort?
I tillegg kan en F-35 ta over to tonn med drivstoff i de eksterne tankene, noe jeg vil tro at de vil benytte seg av i de aller fleste situasjoner.
Og hvilken rekkevidde har du fått oppgitt, og med hvilken load? Og hvilken load og rekkevidde har en på de øvrige maskinene?(Den rekkevidden jeg hars ett oppgitt på JSF har ihvertfall vært latterlig kort).
Før en kan bedømme rekkevidden må en se på er hva maskinen har med av våpenlast og fuel, uten å vite dette blir det som å sammenligne epler og appelsiner.
En F-35A vil ha omtrent samme combat radius som en F-16C når førstnevnte har fuel i kun interne tanker og sistnevnte har samsme våpen load og fuel i interne OG eksterne tanker. Gjør det rekkevidden til F-35 latterlig kort?
I tillegg kan en F-35 ta over to tonn med drivstoff i de eksterne tankene, noe jeg vil tro at de vil benytte seg av i de aller fleste situasjoner.
Men det vil nok ikke se like pent ut mtp driftsutgifter ol.Men det kanskje beste argumentet i mine øyne er at den i motsetning til de to andre har to motorer,