Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Jeg opplever fortsatt at f.eks. ansatte i SGS er opptatte av å yte god service og løse problemer. Det er kanskje blitt færre av dem med årene.

De fleste av oss har sluttet eller søkt tilflukt på backoffice ..
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Å reise uten status suger skikkelig.

Det har det vel alltid gjort....;)

Dette forsvant da man begynte med enveispriser, og det ble drevet fram av 'de nye' selskapene, inspirert av Southwest. Ryanair var vel førstemann ut med dette i Eiropa, og etterhvert som de nye selskapene spredde seg, endret salgsmønsteret seg også. SAS var, etter hva jeg husker, raske med å tilpasse seg, i motsetning til f.eks. LH som tviholder på det 'gammeldagse' prissystemet der de kan.

Men da gjelder min innsigelse. SAS innførte vel ikke enveispriser "på ordentlig" før i 2004 eller deromkring. Før den tid var det en rekke forkjøpsregler og diverse som gjaldt. Skulle du har billig billett til Oslo så måtte du være over til lørdag, om jeg husker rett.
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Nei, de gjorde det ikke helt frivillig, men de innså nok at det var slik det ville bli i fremtiden og fant ut at det var like godt å være litt aggressiv. Jeg tro det har betalt seg ved at de har vært rimelig konkurransedyktige hele tiden fra DY's inntreden.
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Å reise uten status suger skikkelig.

For noe sludder MOW. Jeg har vært statusløs siden 2003 og har likt hvert eneste minutt i luften og på flyplasser. Det har vært herlig å ikke være bundet til et selskap (for tjene inn poeng eller fordi det har vært en monopolist). De siste fem årene har jeg reist med 31 forskjellige selskap, selskaper fordelt i tre forskjellige allianser og en rekke alliansefrie selvsagt.

Jeg opplever fortsatt at f.eks. ansatte i SGS er opptatte av å yte god service og løse problemer.

Jeg har også opplevd det motsatte - minner en freezing fog episode for tre år siden (omtalt her) og en akseepisode i den europeiske hovedstad (også den omtalt her i mai i år). Men det er da noen som yter service, og da tenker jeg i en grønn retning. Riktig hyggelig er å få seg en prat (chat) om slåtten i tredje nordligste fylket sammen med å få korrigert litt på noen billetter ;)

Regner det blir noen nye selskaper også kommende år og selvsagt nye flyplasser (planlagt er nr. 34 i UK i mars), men først blir det en ukes tur til UK i embeds medfør i januar.
 
Last edited:
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Å reise uten status suger skikkelig. Amex Platinum er grunnen til at jeg alltid nå reiser med Delta når jeg har betalende billett. Da får jeg gratis bagasje og avslag på lounge.

Nå får vi vel 200USD mot div. airlines fee årlig fra AmEx Plat på et selvvalgt airline fra forrige måned av (og det begynner jo å hjelpe litt!) - og det er da ikke bare Delta lounger - men jeg forstår ditt point.
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

For noe sludder MOW. Jeg har vært statusløs siden 2003 og har likt hvert eneste minutt i luften og på flyplasser. Det har vært herlig å ikke være bundet til et selskap

Smak og behag ... ;)
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Å reise uten status suger skikkelig. Amex Platinum er grunnen til at jeg alltid nå reiser med Delta når jeg har betalende billett. Da får jeg gratis bagasje og avslag på lounge.

.

Man har gratis tilgang til Deltas lounger, ikke rabatt. Man faar ogsaa tilgang til US og AAs lounger. Fikk nylig brev i posten om rabatten JoeW henviser til, 200 daler mot flyselskapsgebyrer ;)

Amex Plat koster for doedelige 395 i aaret sist gang jeg sjekket. Har det kun med jobben som plukker opp regningen.
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

For noe sludder MOW. Jeg har vært statusløs siden 2003 og har likt hvert eneste minutt i luften og på flyplasser. Det har vært herlig å ikke være bundet til et selskap (for tjene inn poeng eller fordi det har vært en monopolist). De siste fem årene har jeg reist med 31 forskjellige selskap, selskaper fordelt i tre forskjellige allianser og en rekke
.
Jeg er ogsaa alliance og statusloes og naa som jeg pendler mellom Seattle, Liverpool U.K. og Oslo er det ingen tvil om at jeg ville ha tjent paa status. Stort sett er jeg avhengig av aa bestille kun dager foer avreise og selv Farmer og co kan kun tilby "shitforseat(tm)" - status ville ha endret dette dramatisk ved aa gi adgang til langt bedre seter i Reidar klassen. Ved ankommst I Europa har det I det siste blitt en god del ekstra timer pga. Flyveledere, snevaer og annen morro - status ville ha gitt adgang til lounge og dusj - og etter 10-12 timer I et midtsete, er en varm dusj det mest luksurioese en kan oppnaa, saa sludder kommer det ikke fra Atlanta - Andreas har gode poeng:old
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

For noe sludder MOW. Jeg har vært statusløs siden 2003 og har likt hvert eneste minutt i luften og på flyplasser. Det har vært herlig å ikke være bundet til et selskap (for tjene inn poeng eller fordi det har vært en monopolist). De siste fem årene har jeg reist med 31 forskjellige selskap, selskaper fordelt i tre forskjellige allianser og en rekke alliansefrie selvsagt.


Vel Kurt, her er jeg delvis uenig med deg. Der er stor forskjell på de korte rutene dere flyr på oppdagelsesreisene deres og lange turer som jeg flyr på fritida. På korte turer er det ikke så farlig, selv om det er bra å gå i star gold checkin med null ventetid, fasttrack og lounge der også. Men på lange turer er ihverfall jeg avhengig av å få så bra seter som mulig, det er det mye større mulighet for med kort med verdi...

Når det gjelder å ikke binde seg til en allianse, så kan man jo ha flere kort ;)
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Det bare SKAL koste mindre å fly fra Norge til utlandet enn å ta bussen fra Nærsnes til Aker Brygge.

Lol! Eller fra Nærsnes til Slemmestad?
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

For noe sludder MOW. Jeg har vært statusløs siden 2003 og har likt hvert eneste minutt i luften og på flyplasser. Det har vært herlig å ikke være bundet til et selskap (for tjene inn poeng eller fordi det har vært en monopolist). De siste fem årene har jeg reist med 31 forskjellige selskap, selskaper fordelt i tre forskjellige allianser og en rekke alliansefrie selvsagt.

Jeg er bare delvis enig med deg, Kurt. Det er f.eks. kjekt å kunne benytte seg av lounger (noe man riktignok også kan få til om man f.eks. har et Diners-kort), og jeg er vel ikke i tvil om at kunder med status får bedre hjelp enn kunder uten status hvis ting går galt.

Jeg er definitivt ikke panisk opptatt av å holde meg til en allianse, og mitt nåværende sølvkort er erhvervet pga 5 ukers opphold på Radisson Scandinavia i fjor høst. Sølv er av & til greit, og hjalp meg og familien til å rekke en connecting flight gjennom bruk av business class innsjekk på en flyplass, og opsjon på ekstra baggasje kan av og til være fint. Slike ting er kjekt med status.
 
Last edited:
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Amex Plat koster for doedelige 395 i aaret sist gang jeg sjekket. Har det kun med jobben som plukker opp regningen.

Delta-branded Plat koster $95 og jeg betaler 20 for adgang til lounge. Med det har jeg en gratis bag per person i samme reservasjon. Saa hvis familien reiser paa tur kan jeg ta med fire bags.
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

De fleste av oss har sluttet eller søkt tilflukt på backoffice ..

Dessverre ble det slik, men jeg har et inntrykk av at ting er i ferd med å bli bedre nå etter år med "dvale".. Det virker som at endel selskaper er i ferd med å komme tilbake til det ypperlige servicenivået som var før, og her kan jeg nevne SAS som jeg mener har vært i "dvale" noen år er i ferd med å ta av igjen;-)
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Jeg synes service og fleksibilitet er meget bra, hos mitt foretrukne selskap. Har ingen status hos noen allianse, men har likevel inntrykk av at bakkeansatte tøyer reglene for å yte det lille ekstra. Kan ikke huske å ha fått nei på noe av det jeg har bedt om. Nå reiser ikke jeg så veldig mye, knapt en flight pr uke i snitt gjennom siste 4 år, så sammenligningsgrunnlaget er ikke allverden.
 
Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Delta-branded Plat koster $95 og jeg betaler 20 for adgang til lounge. Med det har jeg en gratis bag per person i samme reservasjon. Saa hvis familien reiser paa tur kan jeg ta med fire bags.

Riktig. Amex sitt eget Plat kort er noe helt annet
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Man kan enkelt og greit avrunde denne tråden med at Norwegian har revolusjonert flytrafikken på norsk innenriks. Hadde det ikke vært for DY med sine svært billige enveisbilletter, rimelige fullflex og enkle reisebestillinger på nett hadde vi i dag mest sannsynlig slitt med rigide prisløsninger enda. Og man får det man betaler for, enkelt og greit, både hos SK og DY. Stort sett hyggelige medarbeidere både på bakken og i luften ( jeg har ikke opplevd 30 % lønnskutt ), god punktlighet og en moderne flypark. Så er det noen forskjeller selvsagt der SK skiller seg ut med frokost og kaffe mens DY i snitt har lavere priser og stadig mer moderne flypark med IFE, også på innland.

Summa summarum, det var koselig med "endelig fredag" og burgere med rødvin, absolutt, men langt de fleste reisende foretrekker dagens lavere priser for og komme seg frem. Det bekreftes omtrent hver dag av det reisende publikum :D
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Oh Jezzzuzz .... snakk om overinntak av Kjoos-Aid i helgen! :rolleyes:
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

MD11 da, du glemte alt Norwegian har gjort for miljøet med de miljøvennlige flyene og at Kjos antakeligvis har reddet hele jordkloden fra å gå under! Ellers fikk du med deg alt han har reddet oss fra ;)
 
Fett nok, men ville dette vært mulig i dag?:

Jeg tok ofte SAS' siste avgang fra FBU til Bodø søndager kl 21.30. Da tok jeg gjerne 31-bussen fra Bygdøy Allè kl 21.00. Den brukte 13 minutter ut til FBU. Så var det bare å kjøpe standbybillett og gå raskt til gaten. Jeg var alltid ombord noen minutter før de stengte gaten.

En gang (sommeren 1991) som jeg ikke rakk bussen, måtte jeg ta neste, som gikk 21.15. Kl 21.28 sto jeg og tok ut penger i minibanken på FBU (dette var før de hadde fått betalingsterminaler på billettkontorene). Jeg valgte Braathens' billettkontor, siden det hadde minst kø, kjøpte stanbybillett til BOO, og beina ut til gaten. Heldigvis var de litt forsinket pga. et lass med Italienske midnattsolturister som hadde god tid. Så jeg rakk det og!
 
Re: Ute i siste liten - servicenivået før og nå

Det er nok ikke noen tvil om at DY og.dets like har endret verden som passasjer i Norge. Noe til.det bedre, og noe til det verre. Jeg er ikke i tvil om at SKs enveisprisregime nok ikke ville kommet når det kom uten press fra bla DY. Selv om SK eksperimenterte med enveis lavpris så var nok stemningen ikke i taket.
 
Back
Top