Utdanning, noen råd?

Futurepilot

Newcomer
Utdanning, noen råd?

Hei.

I morgen skal jeg levere en svarslipp om hvilke programfag jeg skal velge til det andre året i videregående. Jeg vet at UIT har krav om fysikk, og S mattematikk 1 og 2. Også har de et snitt på 4,7 sånn cirka i 2008. Jeg er ikke så flink med matten, og tenker at når det er så mange så søker, så velger jo de selvfølgelig de som er best.

Så, har jeg et annet alternativ.

Jeg har familie i Australia, og kan bo hos de hvis jeg vil begynne på "basair" ett luftfarts universitet. Denne utdanningen koster sånn ca. 500 000 kroner, men jeg har hørt at jeg har mulighet til å søke lån.

Jeg ringte dem, og de sa at de hadde ingen spesielle krav for å komme inn faglig sett, utenom den medisinske testen.

Hva burde jeg gjøre?..

Finnes det andre universiteter som er gratis når det gjelder luftfartsfag?

Takk på forhånd!
(setter pris på om noen kan svare før kl. 12:00 i morgen, ettersom jeg er NØDT til å levere mine svar på programfagene..)

Re: Utdanning, noen råd?

Det er ikke mattens feil at du ikke er flink med den, det er mengden arbeid du legger i matten. Bestemmer du deg for å gjøre det bra, så klarer du det. De fleste ting i livet kommer ikke gratis, her har du muligheten å få en utdanning som koster deg nesten 1 million (med alt av levekostnader) gratis ved UiT - hvis du bare orker å jobbe hardt og trutt fram til 3 klasse vgs.

Men man må ha lyst, man må ha motivasjon :)

Det er ikke mattens feil at du ikke er flink med den, det er mengden arbeid du legger i matten. Bestemmer du deg for å gjøre det bra, så klarer du det. De fleste ting i livet kommer ikke gratis, her har du muligheten å få en utdanning som koster deg nesten 1 million (med alt av levekostnader) gratis ved UiT - hvis du bare orker å jobbe hardt og trutt fram til 3 klasse vgs.

Men man må ha lyst, man må ha motivasjon :)

Du har et veldig godt poeng der. Jeg er utrolig villig til å jobbe hardt for å oppnå dette.
Takk for en veldig motiverende kommentar ;)

Husk også at selv om du slipper inn andre steder med evt. dårlige karakterer betyr det ikke at det er lettere å komme videre der. Du må bare ta igjen alt på kort tid, evt. avslutte utdanningen fordi de ikke greier å henge med. Som Polaris sier - brett opp ermene og stå på nå så går det så mye greiere senere. Lykke til!

Om du har en dårlig mattekarakter så er det absolutt ikke en automatisk stopper for deg hos UiT. Hvis du blir invitert til å gjennomføre opptaksprøvene, så er det absolutt en god mulighet for at du kan komme inn hvis du består testene.

Når det kommer til karakterene så er de ikke ute etter matte-/fysikkgenier selv om de krever fagene fra vgs. Det er bare for å få folk som har et gitt grunnlag fra før av. Har du bra karakterer så vil det selvfølgelig hjelpe deg, men det spiller ingen rolle om man ikke består testene.

Derfor er min anbefaling:
Hvis du er interessert i en karriere som pilot, så bør du søke uansett hva du har av karakterer, så lenge du oppfyller søknadskravene. Det koster deg ingenting og det er ingen risiko. Det verste som kan skje er at du ikke kommer inn, men hvis du gjør det får du en god utdannelse uten å bli gjeldsslave ;)

Et alternativ til UiT er Universitetet i Lund. Hvis jeg ikke tar helt feil, så inviterer de alle til opptaksprøver, hvis man oppfyller søknadskravene deres. Se mer på http://www.tfhs.lu.se

men hvis du gjør det får du en god utdannelse uten å bli gjeldsslave ;)

Nuvel, gjeldsslave blir vi nå alle studenter. Satans Lånekasse er ikke noe greiere med oss, vi bare får litt mindre i gjeld :p

Å få utbetalt totalt 270.000 kr rentefritt under utdannelsen, men bare trenge å betale tilbake 160.000 kr med muligheten for rentefritak. Det er i min mening betraktelig bedre enn å være 20 år gammel med 700.000+ i gjeld i en privat bank som tar renter fra første krone blir bruk :)

Ingen vits å henge seg så mye opp i hva man får i gjeld. Det viktige er at man får seg en sikker og ok betalt jobb etterpå, og at man har en utdanning å falle tilbake på dersom det ikke er pilotjobber å oppdrive/man mister medical/man er lei av flybransjen.
Noen hundre tusen ekstra er bare blåbær når man skal etablere seg med bil, hus/leil og andre nødvendige ting.

Å få utbetalt totalt 270.000 kr rentefritt under utdannelsen, men bare trenge å betale tilbake 160.000 kr med muligheten for rentefritak. Det er i min mening betraktelig bedre enn å være 20 år gammel med 700.000+ i gjeld i en privat bank som tar renter fra første krone blir bruk :)

Du har i utgangspunktet en god sak når du fremhever at UiT er billigere enn en selvfinansiert utdannelse, så det er unødvendig å kludre til argumentet ditt med å bruke feil tall.
En selvfinansiert utdannelse kan koste ned mot 300.000,-, og mange vil ha spart opp deler eller hele dette beløpet på forhånd. Hvis du sammenligner med "worst/dumbest case" så bør du oppgi dette.

Skal man sette det opp mot hverandre må man kanskje ta hensyn til litt flere faktorer, det er jeg enig i. Jeg regner med tallet 300.000,- da ikke inkluderer levekostnader? På samme måte kan man si at studielånet man får ved UiT går som regel kun til levekostnader, da selve utdanningen i grunn ikke påfører studenten andre kostnader enn bøkene man bruker og semesteravgift (420 kr i halvåret). Hvis man da klarer seg uten studielånet til levekostnader (jobb, spart opp på forhånd o.l.), blir UiT's tall under 10.000 kroner for hele opplegget :) Hvis 300.000 er et realistisk tall som du sier, blir det da bedre å sammenligne det med 10.000...

Av ren nysgjerrighet, hvor det koster ned mot 300.000? Fant ikke det da jeg drev å lette etter skoler :)

AB Aviator ligger på 270.000, inkludert 6 mnd accomodation om jeg husker riktig.

Det er hevet over enhver tvil at UiT er billigere enn å finansiere selv. Jeg kommenterte kun påstanden om at alternativet til UiT var å ende opp med over 700.000,- i gjeld.
Av ren nysgjerrighet, hvor det koster ned mot 300.000? Fant ikke det da jeg drev å lette etter skoler :)
For et par år siden gikk jeg veien phoenix east, så konvertering i Norge/Island. Dette kostet meg ~390.000,- i utdanningskostnader, inkludert instruktørutdanning.
Hadde jeg hoppet over instruktørutdanningen, valgt en billigere skole i USA (eks:Long Beach Flying Club) eller i et annet land (eks:Sør-Afrika), samt gjort konverteringen i et billigere land i Europa (eks:Sveits), så hadde jeg spart minst 100.000,- i utdanningskostnader.
Når jeg skrev "ned mot 300.000,-" så var dette inkludert levekostnader. 350.000,- er i hvert fall mulig. Dette forutsetter at man klarer å lese atpl-teori samtidig som man tar faa/icao-sertifikater.

Har noe problemer med å forstå regnestykket til Turbomeca.
Bare i dag tar Phoenix 55 000 dollar/ 321 000 NOK for programmet sitt. Pluss reise t/r USA, innkjøp av bil, eksamensutgifter (ca 20 000 kr) og dette er basert at man tar ALT på minimum.
Og de som bor i USA vet godt at hvis man skal ha tilnærmet norsk levestandard, kommer levekostnader på minst 6 500 kroner i måneden med bilkostnader.

Bare Luftfartsskolens eget budsjett sier 500 000 kroner - og så vidt jeg har skjønt, er det budsjettet sterkt underdrevet

Last edited:

Som jeg skrev var 390.000,- selve utdanningsbeløpet og dette var for 2-3 år siden. Utdanning hos PEA kostet meg ca 50.000 USD, konvertering Norge/Island kostet 100.000,- inkl. alle avgifter. Totalt ca 390.000,- slik kursen var da. Som sagt er man nødt til å velge andre skoler enn PEA og LFS hvis man skal få det billigere enn dette.

Back