Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er jo heller ingen tvil om at Avinor tjener vesentlig mer på utenlandspax enn øvrige passasjerer. Så en stimulering til ytterligere utenlandsaktivitet kan være utgifter til inntekts ervervelse. Selv for blåruss er slike utgifter akseptable :)
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Og hva gjelder Bergen og Stavanger er det fint med motkonjukturpolitikk. Utbyggingsprosjekter skaper arbeidsplasser.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

TOS er opp hele 7.4% i terminal pax. så langt i år, desidert størst økning blant nasjonale/store lufthavner. Denne utbyggingen kommer absolutt i tide!
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

http://www.nordlys.no/flyplass/fly/langnes/dette-er-planen-for-nye-tromso-lufthavn/s/5-34-435970

Informativ gratisartikkel fra nordlys som jeg anbefaler interesserte å lese.

* Ny masterplan foreligger
* Dobling av dagens terminal med fleksible gater for innland/utland
* Sikkerhetskontrollen utvides
* Ferdigstillelse i 2018 med fem nye gater
* "Bananen" (gammelterminalen/dagens utland rives)
* Planer for rullebaneutvidelse på 300 meter og ytterligere 16 (!) nye gater på lengre sikt.

En 300 meter lengre rullebane medfører jo at A330 og lignende fly bør kunne lande. Antar Avinor tenker det blir flusst med long haul nordlysturisme med en plan for såpass med gater :lol:
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En 300 meter lengre rullebane medfører jo at A330 og lignende fly bør kunne lande. Antar Avinor tenker det blir flusst med long haul nordlysturisme med en plan for såpass med gater :lol:

Vil det ikke fortsatt være endel utfordringer med innflyvningen?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fjellene ligger fortsatt på samme plass med dertil brattere innflygning.

Er det ikke helst ut-flyginger som blir problemet? Da skal det taes hensyn til motorbortfall i den mest kritiske delen av avgangen. Det er det de sliter med på Kjevik i alle fall.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Er det ikke helst ut-flyginger som blir problemet? Da skal det taes hensyn til motorbortfall i den mest kritiske delen av avgangen. Det er det de sliter med på Kjevik i alle fall.

Er vel begge deler? Så vidt jeg husker, så er det en form for spesiell godkjennelse (noen kan sikkert utdype) for å fly på TOS grunnet den bratte innflygningen (1 grad brattere enn normalt eller noe slikt?)
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Med RNP AR innflyginger vil man kunne følge fjorden innover og klare seg med tre graders bane i begge retninger. Antar vi får se mer av dette når disse approachene blir stuerene
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Synes utvidelsesforslaget virker fornuftig. Bananen (artig ord - ikke hørt før) er en dritterminal som jeg heldigvis stort sett slapp unna da jeg bodde der (fløy lite grønne mygger).

Men rullebanen - allerede i dag er jo "nedslagspunktet" et stykke inne på banen om man kommer fra nord, og siden man neppe kan høvle ned Kvaløya, burde ikke banen heller forlenges Madeira-style mot sør? Koster for mye $$$?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hmm, kan ikke se de har lagt ut masterplanen på avinor.no. Noen andre som har funnet den?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

RNP AR vil som nevnt to poster lenger oppe gjøre det mulig å fly med en betraktelig flatere vinkel enn i dag. Det muliggjør F.eks. sving på finalen. Under selve approach'en.

Det er descend gradient som i dag er mer enn max standard i Tromsø. Ved forlengelse mot sør vil likevel LDA mot sør bli 300m lenger.

AIP-prosedyrene er (iht Pans-Ops) designet med tanke på all eng operative og det er operators ansvar å utvikle prosedyrer for å unngå terreng i henhold til marginkritetier i lovverket.

Jeg antar utvidelsen er mot sør og har ikke sett artikkelen ennå.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hmm, kan ikke se de har lagt ut masterplanen på avinor.no. Noen andre som har funnet den?

Det heter i Nordlys-artikkelen:

"Masterplanen er ikke ennå godkjent av styret, men dette vil skje snart og sannsynligheten for de store endringer er små."


Så den vil vel bli lagt ut etter at Avinor-styret har rukket å styrebehandle den.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ikke så mye nytt, men bla. at oppstart er satt til 2018 pdd.

Den økte flytrafikken gjør at terminalbygget er blitt altfor lite.
Spesielt sikkerhetskontrollen er til tider en flaskehals med lange køer gjennom hele innsjekkingssonen.

Men også forholdene for internasjonale ankomster og avganger er høyst mangelfulle. Antall flyoppstillingsplasser blir også økt når terminalen blir utvidet, og man tenker også på å planlegge for å stramme opp utearealet og forskjønne ankomstområdet til flyplassen.
....
Hva prislappen blir, vet man ikke ennå, men Schrøen tror nok at vi snakker om en halv milliard kroner for å få et terminalbygg som tilfredsstiller dagens krav og som er bygd for den trafikkøkningen man tror vil komme i de nærmeste åra.

- Når tror du byggearbeidet kan starte?

- Hvis vi er heldig, kan spaden komme i jorda i 2018.
......
- Hva er visjonene på litt lengre sikt enn bare de nærmeste årene?

- Rullebanen må forlenges med 400-500 meter. Reiselivet ønsker at flyplassen i Tromsø skal kunne ta imot større fly direkte fra Østen, sier Schrøen.

http://www.nordlys.no/flyplass/trom...-investere-for-en-halv-milliard/s/5-34-463549
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

* Ferdigstillelse i 2018 med fem nye gater

Ny info fra Avinor er;
Avinor utsetter igangsettelsen av ny utenlandsterminal på Tromsø lufthavn med ett år.
Planen var å gå i gang med arbeidet i 2017 slik at terminalen sto klar i 2018. Nå viser det seg at byggearbeidet ikke kan starte før i 2018.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Avinor føler behov for å renvaske seg selv hva gjelder beskyldninger om sendrektighet rundt bygging av ny terminal i Tromsø.

Artikkel her.

I mai 2015 besluttet Avinor å fremskynde prosessen rundt bygging av ny terminal i Tromsø. Etter planen skulle terminalprosjektet først starte i 2020/2021, men fordi behovet er stort og kapasiteten på eksisterende bygg lite tilfredsstillende, ønsket vi å komme i gang med prosessen så fort som mulig.

(...)

Ambisjonen er å få gjennomført planleggingen i 2016 og 2017. Vi har hatt et ønske om å sette spaden i jorden høsten 2017, men hvis planleggingen og kontraheringsarbeidene viser seg å ta mer tid, så er likevel ambisjonen å få igangsatt byggingen den vinteren.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Og med mer info ila september. Det er bra. Spent på når vi begynner å få skisser av hvordan de har tenkt å bygge denne terminalen.

Avinor vil orientere om status i byggeprosjektet i Flyplassutvalget i slutten av september.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ja, det skal bli spennende å se tegningene. Vi kan jo håpe at Avinor for en gangs skyld dimensjonerer godt frem i tid, slik at terminalen ikke er for liten igjen i 2022!
 
Back
Top