Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Bananen er utgått på dato.. Og folk er lei av å stå ute å fryse på ankomst utland ;)
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ingenting nytt her, det er samme artikkel som det er linket til lengre opp i tråden. Bananen har vært dødsdømt siden 90-tallet, den vil IKKE bli savnet.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

E-post fra ledelsen i Avinor:
"Terminalprosjektet går som planlagt. Vi er nå i gang med skisseprosjekt. Vi håper å legge ned grunnstein før jul 2017, men det er mulig vi ikke kommer i gang med bygging før på nyåret 2018."

Venter i spenning på skisser..
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

– Det kan få fatale konsekvenser om et fly sklir av rullebanen

To statlige instanser er i strid om sikkerhetsområdene ved Tromsø lufthavn. Luftfartstilsynet frykter flyene kan havne utfor tunneltaket eller i fjæra.


Kilde: nrk.no

Avinor og Luftfartstilsynet er ikke enige om hvor farlig dagens rullebanesituasjon er. Ja, jeg vet det har kommet forholdsvis nye regler om sikkerhetsområde, men det er litt interessant at dette kommer opp nå - ørten år siden dette ble bygget. Har ingen engang tenkt tanken før EU kommer og sier at dette er farlig?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Kilde: nrk.no

Avinor og Luftfartstilsynet er ikke enige om hvor farlig dagens rullebanesituasjon er. Ja, jeg vet det har kommet forholdsvis nye regler om sikkerhetsområde, men det er litt interessant at dette kommer opp nå - ørten år siden dette ble bygget. Har ingen engang tenkt tanken før EU kommer og sier at dette er farlig?

Avinor nekter å utvide sikkerhetssonen, for "......det vil koste opp mot 200 millioner kroner å utvide sikkerhetssonen.
– Dette vil være bortkastede penger, mener Falk-Pettersen....."

Neppe noen andre enn Avinor som kan nekte å etterkomme sikkerhetskrav med den argumenteringen. For å sette kostnadene i perspektiv så er Avinors overskudd etter skatt 2,45 milliarder (2015) av en omsetning på 12 milliarder.

Det er ofte problemer med glatt bane i Tromsø.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

For å sette kostnadene i perspektiv så er Avinors overskudd etter skatt 2,45 milliarder (2015) av en omsetning på 12 milliarder.

Men samtidig så investerte Avinor over 5mrd kroner i sine flyplasser i fjor. Og siden overskuddet ikke finansierte alt det måtte de samtidig låne ytterligere 3mrd kroner for å finansiere dette. Så det er ikke slik at de har en utømmelig pengebinge.

Utbytte på 0,5mrd måtte de også betale ut
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Men samtidig så investerte Avinor over 5mrd kroner i sine flyplasser i fjor. Og siden overskuddet ikke finansierte alt det måtte de samtidig låne ytterligere 3mrd kroner for å finansiere dette. Så det er ikke slik at de har en utømmelig pengebinge.

Utbytte på 0,5mrd måtte de også betale ut

Alle store virksomheter tar opp og betaler på lån. At eierne tar utbytte fra en virksomhet som går med overskudd er også vanlig, det er eiernes penger.

Jeg har ikke sagt at Avinor har en "utømmelig pengebinge", jeg har bare sagt at de har overskudd etter skatt 2,45 milliarder (2015) av en omsetning på 12 milliarder.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Avinor nekter å utvide sikkerhetssonen, for "......det vil koste opp mot 200 millioner kroner å utvide sikkerhetssonen.
– Dette vil være bortkastede penger, mener Falk-Pettersen.
Arrogant og idiotisk kommentar fra Falk-Pettersen. En ting er å tenke det, en annen ting er å få det på trykk . Hvis det nå skjer det som Avinor mener ikke kommer til å skje, så har han satt seg i en fin situasjon. Hva skal man med et tilsyn, dersom alle andre alltid vet bedre?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det aktuelle EU-kravet foreskriver et RESA (runway end safety area) med minimum lengde 90 m, men "as far as practicable 240 m". Minimum bredde et 2 x rullebanebredde. Avinor mener at dagens RESA tilfredsstiller dette kravet, men LT er uenig. På Tromsø er det RESA på 240 m, men over kulverten er det smalere enn minimum breddekrav. Avinor har risikoanalysert forholdet (anerkjent metode) og kommet frem til at det er svært lite sannsynlig at et fly havner utenfor kulverten (ICAO Target Level of Safety er 1x10 i minus syvende).

Dette handler om regelverksforståelse og saken er nå til avgjørelse i SD. Avinor mener å få mye mer flysikkerhet igjen for pengene ved å bruke de på en annen måte enn å bygge ut kulverten til full bredde. Kulverten eies av Statens vegvesen og tiltaket vil medføre omlegging av vei, nytt kryss osv.

Espen
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

TOS har "hot-fix" på ankomst utland klar innen sommeren i år. Dette er gode nyheter, da det jo enda er ~ 2 år til den nye terminalen står klar.

"Utvidelsen av ankomsthallen er en midlertidig løsning fram mot det store «ansiktsløftet». Schøren forklarer at ankomsthallen for utland bygges ut rundt 200 kvadratmeter. Prislappen er rundt en million kroner, og det vil være ferdig innen sommeren 2017."

http://www.itromso.no/nyheter/2017/...ommeren-vil-det-trolig-være-løst-14483166.ece
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Og endelig har vi noen skisser av hvordan nye TOS kommer til å se ut!

Det er for øyeblikket 3 alternativer som vurderes. Den ene omhandler ombygging nordover, de to andre bygging sørover.

"Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter, og det antas at arbeidet vil ta tre år.
- Vi skal forbedre sikkerhetskontrollen, utenlandshallen, bagasjeanlegget og flyoppstillingsplassene.
Til tross for at de er tidlig i prosessen, står flyplassjefen fortsatt fast på at ambisjonene er å sette spaden i jorda allerede i slutten av 2017."

Vedlagt ligger to skisser av Alt. 3, og en skisse av Alt. 1. Dessverre ingen av Alt. 2.

http://www.itromso.no/pluss/2017/03/22/Om-fire-år-kan-dette-være-nye-Tromsø-lufthavn-14485976.ece
 

Attachments

  • 23NYHTromsø lufthavn2.jpg
    23NYHTromsø lufthavn2.jpg
    48.6 KB · Views: 1,170
  • 23NYHTromsø lufthavn.jpg
    23NYHTromsø lufthavn.jpg
    32.8 KB · Views: 1,168
  • 23NYHTromsø lufthavn3.jpg
    23NYHTromsø lufthavn3.jpg
    50.1 KB · Views: 1,175
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Og endelig har vi noen skisser av hvordan nye TOS kommer til å se ut!



Det er for øyeblikket 3 alternativer som vurderes. Den ene omhandler ombygging nordover, de to andre bygging sørover.



"Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter, og det antas at arbeidet vil ta tre år.

- Vi skal forbedre sikkerhetskontrollen, utenlandshallen, bagasjeanlegget og flyoppstillingsplassene.

Til tross for at de er tidlig i prosessen, står flyplassjefen fortsatt fast på at ambisjonene er å sette spaden i jorda allerede i slutten av 2017."



Vedlagt ligger to skisser av Alt. 3, og en skisse av Alt. 1. Dessverre ingen av Alt. 2.



http://www.itromso.no/pluss/2017/03/22/Om-fire-år-kan-dette-være-nye-Tromsø-lufthavn-14485976.ece



Takk for info, kjekt å vite [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Og endelig har vi noen skisser av hvordan nye TOS kommer til å se ut!

Det er for øyeblikket 3 alternativer som vurderes. Den ene omhandler ombygging nordover, de to andre bygging sørover.

"Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter, og det antas at arbeidet vil ta tre år.
- Vi skal forbedre sikkerhetskontrollen, utenlandshallen, bagasjeanlegget og flyoppstillingsplassene.
Til tross for at de er tidlig i prosessen, står flyplassjefen fortsatt fast på at ambisjonene er å sette spaden i jorda allerede i slutten av 2017."

Vedlagt ligger to skisser av Alt. 3, og en skisse av Alt. 1. Dessverre ingen av Alt. 2.

http://www.itromso.no/pluss/2017/03/22/Om-fire-år-kan-dette-være-nye-Tromsø-lufthavn-14485976.ece

Fant en til skisse av Alt. 1. :)

Så to skisser hver av Alt. 1 og Alt. 3. Hvordan Alt. 2 ser ut for øyeblikket er det dessverre ingen offentlig informasjon om.

"Det vil bli endringer på disse skissene, og vi håper vi har mer fullstendige alternativer å vise fram i løpet av aprilmåned. Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor"
 

Attachments

  • 3561567.jpg
    3561567.jpg
    141.4 KB · Views: 1,012
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Masterplanen, som skulle vært ute for 1 år siden (...), der er nå siste status at den skal komme ut i Desember 2017. Det har tatt så lang tid fordi:

"Masterplan TOS er til revurdering pga. større trafikkvekst en tidligere prognoser fra TØI. Forventer ny MP desember 2017." - Avinor.

Den gamle fra 2010, der er det meste av skisser/planer utdaterte, bla. fordi terminalutvidelsen ble framskyndet med 3 år. Egentlig skulle det vært en mindre terminalutvidelse mot nord i 2015-2016, og ny terminal B i 2021.

Blir spennende å se i den nye planen hvor utvidelse av rullebanen ligger inne. I forrige plan var det ikke engang på planen før etter 2030+, men dette var jo før vinterturismen eksploderte. Vil tro utvidelsen ligger rundt 2025 nå.

Samt utvidelse av TWY til begge ender av rullebanen. Det mangler ca 700 m i nord og 350 m i syd (før utvidelse) for å få taksebane i hele rullebanens lengde.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er vel Nasjonal transportplan som er styrende for hva som faktisk blir gjort, ikke masterplan fra Avinor?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er vel Nasjonal transportplan som er styrende for hva som faktisk blir gjort, ikke masterplan fra Avinor?

Det er bare prosjekter som ikke Avinor klarer finansiere selv, som havner der. Så det vil si ny flyplass i Bodø og Mo i Rana

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mer-effektiv-og-konkurransedyktig-luftfart/id2548495/
Gjennom Avinor driftes de aller fleste lufthavnene i Norge, og Avinor har store investeringsplaner de neste årene. To prosjekt krever samtidig tilførsel av statlige midler utover Avinors investeringsportefølje, og i Nasjonal Transportplan foreslås det å avsette 3,87 milliarder kroner til flytting av Bodø lufthavn og bygging av ny lufthavn i Mo i Rana

Ellers er jo faktisk TOS nevnt, men siden Avinor selv finansierer det ikke endel av NTP. Det gjelder jo f.eks alt på OSL ;)

Ved Tromsø lufthavn planlegger Avinor å bygge ny terminal og flyoppstillingsplasser med byggestart i 2018.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Takk for oppdateringene ift. masterplan, Frode789! Keep'em coming.

Var tilbake på TOS i søndagsrushet nå sist helg og ble påminnet behovet for oppgraderinger. Innsjekkområdet er lite, sikkerhetskontrollen er helt håpløs pga mangel på kvadratmeter areal og for øvrig bygd før sikkerhetshysteriet tok verden. I tillegg er sittemulighetene få og arealet lite i avgangshallen.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra dagens iTromsø:

"Som kjent blar Avinor opp nesten 500 millioner kroner for ombygging og utvidelse av Tromsø lufthavn.
Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter.

Etter den eksterne kvalitetssikringen av skisseprosjektet er det planlagt styrebehandling i løpet av første kvartal 2018. Neste fase er forprosjekt.

- Hvis alt går etter planen får vi til oppstart på byggingen i 2019, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken i et presseskriv.

- Vi nærmer oss slutten av skisseprosjektet. Dette er et viktig prosjekt og det er mange forhold å ta hensyn til. Jeg kan avsløre at vi jobber med et åpent og lyst bygg, som gir godt utsyn til den flotte naturen. Vi hadde opprinnelig sett for oss en én etasjes løsning, men de alternativene vi jobber med nå er i to etasjer og koblet sammen med dagens terminal, sier Snekkerbakken og fortsetter:

Det har vært viktig å tenke hvordan bygget skal fungere i forhold til andre delprosjekter, som utbedring av deicingplattformer og flere flyoppstillingsplasser.

I vinter vil Avinor sette i gang en rekke mindre forbedringsprosjekter ved flyplassen. Blant annet skal toalett-fasilitetene i nordre pir utbedres, og mesaninen inn mot securitykontrollen skal utvides for å få bedre flyt, og unngå kødannelser i trappen og i avgangshallen."
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

De skynder seg langsomt vil jeg påstå, gjengen i Avinors utbyggingskomite :)

Om ikke annet er det bra de gjør noen strakstiltak i forhold til sikkerhetskontrollen. Det skal ikke mye mer til enn 80-100 pax før det blir totalt kaos slik den er utformet nå.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Bare rundt 5000 kvm utvidelse? Sikker på at det ikke er en kommafeil her?
 
Back
Top