– Det kan få fatale konsekvenser om et fly sklir av rullebanen
To statlige instanser er i strid om sikkerhetsområdene ved Tromsø lufthavn. Luftfartstilsynet frykter flyene kan havne utfor tunneltaket eller i fjæra.
Kilde: nrk.no
Avinor og Luftfartstilsynet er ikke enige om hvor farlig dagens rullebanesituasjon er. Ja, jeg vet det har kommet forholdsvis nye regler om sikkerhetsområde, men det er litt interessant at dette kommer opp nå - ørten år siden dette ble bygget. Har ingen engang tenkt tanken før EU kommer og sier at dette er farlig?
For å sette kostnadene i perspektiv så er Avinors overskudd etter skatt 2,45 milliarder (2015) av en omsetning på 12 milliarder.
Men samtidig så investerte Avinor over 5mrd kroner i sine flyplasser i fjor. Og siden overskuddet ikke finansierte alt det måtte de samtidig låne ytterligere 3mrd kroner for å finansiere dette. Så det er ikke slik at de har en utømmelig pengebinge.
Utbytte på 0,5mrd måtte de også betale ut
Arrogant og idiotisk kommentar fra Falk-Pettersen. En ting er å tenke det, en annen ting er å få det på trykk . Hvis det nå skjer det som Avinor mener ikke kommer til å skje, så har han satt seg i en fin situasjon. Hva skal man med et tilsyn, dersom alle andre alltid vet bedre?Avinor nekter å utvide sikkerhetssonen, for "......det vil koste opp mot 200 millioner kroner å utvide sikkerhetssonen.
– Dette vil være bortkastede penger, mener Falk-Pettersen.
Og endelig har vi noen skisser av hvordan nye TOS kommer til å se ut!
Det er for øyeblikket 3 alternativer som vurderes. Den ene omhandler ombygging nordover, de to andre bygging sørover.
"Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter, og det antas at arbeidet vil ta tre år.
- Vi skal forbedre sikkerhetskontrollen, utenlandshallen, bagasjeanlegget og flyoppstillingsplassene.
Til tross for at de er tidlig i prosessen, står flyplassjefen fortsatt fast på at ambisjonene er å sette spaden i jorda allerede i slutten av 2017."
Vedlagt ligger to skisser av Alt. 3, og en skisse av Alt. 1. Dessverre ingen av Alt. 2.
http://www.itromso.no/pluss/2017/03/22/Om-fire-år-kan-dette-være-nye-Tromsø-lufthavn-14485976.ece
Og endelig har vi noen skisser av hvordan nye TOS kommer til å se ut!
Det er for øyeblikket 3 alternativer som vurderes. Den ene omhandler ombygging nordover, de to andre bygging sørover.
"Flyplassen får utvidet arealet med mellom 5.000 og 5.500 kvadratmeter, og det antas at arbeidet vil ta tre år.
- Vi skal forbedre sikkerhetskontrollen, utenlandshallen, bagasjeanlegget og flyoppstillingsplassene.
Til tross for at de er tidlig i prosessen, står flyplassjefen fortsatt fast på at ambisjonene er å sette spaden i jorda allerede i slutten av 2017."
Vedlagt ligger to skisser av Alt. 3, og en skisse av Alt. 1. Dessverre ingen av Alt. 2.
http://www.itromso.no/pluss/2017/03/22/Om-fire-år-kan-dette-være-nye-Tromsø-lufthavn-14485976.ece
Det er vel Nasjonal transportplan som er styrende for hva som faktisk blir gjort, ikke masterplan fra Avinor?
Gjennom Avinor driftes de aller fleste lufthavnene i Norge, og Avinor har store investeringsplaner de neste årene. To prosjekt krever samtidig tilførsel av statlige midler utover Avinors investeringsportefølje, og i Nasjonal Transportplan foreslås det å avsette 3,87 milliarder kroner til flytting av Bodø lufthavn og bygging av ny lufthavn i Mo i Rana
Ved Tromsø lufthavn planlegger Avinor å bygge ny terminal og flyoppstillingsplasser med byggestart i 2018.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.