Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Og med SAS sin avtale Lufthansa Technik frigjører det vel i praksis området der SAS-hangaren står i dag, hvilket også vil være den beste lokasjon for en Terminal B ved en tredje rullebane øst for dagens 01R/19L (fremtidens 01C/19C?).

Politiet tar over deler av SAS-bygget/byggene ved SAS-teknisk til høsten
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ser flott ut, men fullstendig urealistisk. Det er jo masse arealer, luftig og fint, samt masse sitteplasser for pax. Ingenting av dette kommer til å skje når de er ferdig..
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Politiet tar over deler av SAS-bygget/byggene ved SAS-teknisk til høsten

Er vel ikke siste gang Politiet blir flyttet på - avstanden fra der er ikke direkte sentral i forhold til begivenhetene Politiet holder på med på OSL.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

OSL har etablert et "arbeidsrom" i utenlandspiren:

Mange passasjerer på Oslo Lufthavn ønsker å ha muligheten til å kunne jobbe når de er ute på reise. Derfor er det nå etablert en arbeidssone i utlandspiren hvor man kan jobbe i tilrettelagte og rolige omgivelser.

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SKAPER_ARBEIDSROM_FOR_REISENDE&id=181-166550

Er noe skeptisk til hvor mye plass og hvor rolig området riktig nok er, men vi får vel rapport fra noen her inne snarlig.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er noe skeptisk til hvor mye plass og hvor rolig området riktig nok er, men vi får vel rapport fra noen her inne snarlig.

Har testet dem, det var helt glimrende. Man sitter i sin egen "bås" og det er relativt stille med fin utsikt. Dog bare 6(?) stoler. Ulempen er at det ikke hjelper å kalle det for arbeidssone, det er mangel på sitteplasser så de blir jo okkupert uavhengig av om man skal jobbe eller sove.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Godt med plass er det ikke der i den lille båsen. Var også fullt i alle stolene når jeg tittet inn der. Og ikke alle som satt der og jobbet nei. Men sitter skjermet fra den store menneskemengden rundt spisesteder og gater. Fin utsikt der den ligger ved gate 46/56.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nå er slike planer ikke alltid vært papiret de er skrevet på, men i OSL sin masterplan frem til 2050 er det med scenarioet med en ny østlig rullebane tegnet inn en ny terminal der brøytebilene står i dag og med en pir øst for dagens østre bane

http://www.osl.no/tridionimages/masterplanOSL_tcm181-145264.pdf

Og slik jeg har forstått det har vel C-checkene forsvunnet allerede før denne avtalen, men som DY også viser, selv uten å drive egne større sjekker så er behovet for en hangar tilstede

Jeg leser i denne at det er snakk om å eventuelt bygge høyhastighets avkjøringsbaner fra rullebanene til retardasjonsbaner for å minimere tiden et fly opptar rullebanen ved landing.

Har ikke OSL dette allerede i dag?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mye kan gjøres og bør egentlig gjøres temmelig kvikt. De kan starte med Alpha 5 for å gjøre den mer brukbar for avkjøring av rullebanen ved landing på 01L.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...

Ja, det er lov å håpe, men butikker på flypasser i det 21. århundret har definitivt kommet for å bli. Det er en veldig stor del av inntektsgrunnlaget til flyplasser, bidrar til reduserte flyplassavgifter og er ikke noe særfenomen for Gardermoen. Du har sikkert vært på de nye delene av terminalene på Arlanda, Schiphol, Kastrup, etc. Mange synes også det er spennende med noe annet enn gateinteriør og stoler på en flyplass. Men for all del, det finnes gode og mindre gode løsninger for hvordan det gjennomføres, og det bør i utgangspunktet ikke prioriteres foran driftskritiske anlegg.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er vel ikke siste gang Politiet blir flyttet på - avstanden fra der er ikke direkte sentral i forhold til begivenhetene Politiet holder på med på OSL.

Politiets Utlendingsenhet driver for tiden å bemanner et nytt utreisesenter med 62 ansatte som skal ligge på Gardermoen, og beliggenheten her behøver ikke å være like sentral.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ja, det er lov å håpe, men butikker på flypasser i det 21. århundret har definitivt kommet for å bli. Det er en veldig stor del av inntektsgrunnlaget til flyplasser, bidrar til reduserte flyplassavgifter og er ikke noe særfenomen for Gardermoen. Du har sikkert vært på de nye delene av terminalene på Arlanda, Schiphol, Kastrup, etc. Mange synes også det er spennende med noe annet enn gateinteriør og stoler på en flyplass. Men for all del, det finnes gode og mindre gode løsninger for hvordan det gjennomføres, og det bør i utgangspunktet ikke prioriteres foran driftskritiske anlegg.

Mange av de store klarer å få til både-og. Et stort bygg i midten hvor butikker og serveringssteder er plassert, og hvor alle passasjerene loses igjennom - typisk i en bred handlegate med nok av plass til både og vrimle og passere. Lite stress, store butikklokaler, masse lys. Deretter ledes passasjerene videre til både lange og brede pirer hvor de som må løpe til flyet har muligheten til det, mens de som ønsker å bevege seg som del av en treg saueflokk også trives og blomstrer. Til slutt romslige boardingområder med sitteplass til alle, i tillegg til god plass mellom seteradene og ikke minst et stort tomt område foran gaten med muligheter til ryddige køer for både priority og normal boarding.

Og hva finner man på OSL, både nå og i 2020? Mest mulig trykket sammen på minst mulig plass. Trapper og ganger som er dimensjonert for en familie på fire i et middels stort rekkehus. Butikker og spisesteder plassert som hindre i en hinderløype. Færre sitteplasser ved gate enn det er i en minibuss. Informasjonsskjermer ved hver gate som viser værmeldingen for destinasjonen..? Kanskje relevant informasjon for 15 år siden, men ikke i dag hvor alle har tilgang til dette fra andre og bedre kilder...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...

At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene. Jeg har sjelden opplevd OSL som så fullpakket som jeg gjorde i slutten av juni når vi fløy på ferie, eller medio juli når vi returnerte. Min erfaring er at slik er det ikke resten av året.

Som andre skriver så blir det nok mer butikker, og dette er en svært viktig inntektskilde for flyplassene. Jeg vet ikke hva tilfellet er for OSL, men en rekke flyplasser henter fra 50% og opp til 80% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet som ikke er direkte flyrelatert. Disse inntektene måtte man erstattet med f.eks. økte avgifter til flyselskap og handlingselskaper om man skulle ha en mer butikkfri flyplass.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene. Jeg har sjelden opplevd OSL som så fullpakket som jeg gjorde i slutten av juni når vi fløy på ferie, eller medio juli når vi returnerte. Min erfaring er at slik er det ikke resten av året.

Jeg synes det er konstant tettpakket på utland, dvs. jeg tror det er mer dag/tidsavhengig enn sesongavhengig. Det er lite morsomt å stå og vente på flyet en time. Man burde kunne forvente en bedre dekningsgrad av sitteplasser enn i dag.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg synes det er konstant tettpakket på utland, dvs. jeg tror det er mer dag/tidsavhengig enn sesongavhengig. Det er lite morsomt å stå og vente på flyet en time. Man burde kunne forvente en bedre dekningsgrad av sitteplasser enn i dag.

Mulig det er dag/tid avhengig mer enn sesong. Jeg har i alle fall sjelden opplevd OSL som så full før i sommer. Jeg reiser vel stort sett via utland et sted mellom 10 og 12 på utreise, så det er mulig det er verre tidligere på morgenen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Så lenge de øker passasjertallet hvert eneste år, og måneder med nedgang stort sett kun skyldes plassering av helligdager, så er det vel i grunn helt naturlig at flyplassen virker fullere og fullere.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mulig det er dag/tid avhengig mer enn sesong. Jeg har i alle fall sjelden opplevd OSL som så full før i sommer. Jeg reiser vel stort sett via utland et sted mellom 10 og 12 på utreise, så det er mulig det er verre tidligere på morgenen.


Morgen og ettermiddag er dessidert verst på schengen
 
Back
Top