Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det noen plantegningene som er lagt ut på nett for den nye piren og tilknytningen til den eksisterende terminalen? Jeg er litt spent på hvordan layout'en blir.

Hvis det er T3 prosjektet jeg nevnte over du tenker på så er svaret nei, hvertfall ikke som er offentlig tilgjengelig. Da det enda ikke er offisielt bestemt hvor den nye rullebanen skal komme, og den nye terminalen skal ligge i tilknytning til denne.

Det ligger i dag inne tre alternativer: Nord, Vest og Øst der alle utredninger som er blitt gjort peker på alt alternativ øst (som jeg la med et oversiktskart fra) er det mest gunstige.

For mer detaljerte beskrivelser av planene se side 46-49 i masterplanen som jeg linket inn to poster over.

Last edited:

Hvis det er T3 prosjektet jeg nevnte over du tenker på så er svaret nei, hvertfall ikke som er offentlig tilgjengelig. Da det enda ikke er offisielt bestemt hvor den nye rullebanen skal komme, og den nye terminalen skal ligge i tilknytning til denne.

Det ligger i dag inne tre alternativer: Nord, Vest og Øst der alle utredninger som er blitt gjort peker på alt alternativ øst (som jeg la med et oversiktskart fra) er det mest gunstige.

For mer detaljerte beskrivelser av planene se side 46-49 i masterplanen som jeg linket inn to poster over.

Jeg tenkte på plantegninger for utvidelsen som er under bygging. :) Men masterplanen er absolutt spennende lesning.

Det virker jo ifølge masterplanen som de har innsett at byggetrinn to bør være ferdig innen 2020. Da ligger det vel i kortene at fortsetter med utbyggingen også etter 2017, hvis de er smarte nok da..

Dagens bilder av nybygget, kvaliteten så som så med mobilen gjennom vinduet, men man ser hvilken retning det tar!

ImageUploadedByTapatalk1403357688.509995.jpg

ImageUploadedByTapatalk1403357710.975546.jpg

Arbeidet med rullebane og takseveier har startet og vil påvirke trafikken i sommer. Når arbeidet er ferdig vil det øke kapasiteten både i luftrom og på bakken:

Det bygges overalt her ja, men det BLIR nok bra når alt er ferdig. På tide du kommer opp og inspiserer snart SQ321 ;)

I dag leste jeg for første gang at det er satt en dato for åpning av T2. I følge en representant for OSL, som uttalte seg i en artikkel om underkapasitet på OSL, så nevnte han 27. april 2017 som åpningsdato. Beklager om det er gammelt nytt.

I dag leste jeg for første gang at det er satt en dato for åpning av T2. I følge en representant for OSL, som uttalte seg i en artikkel om underkapasitet på OSL, så nevnte han 27. april 2017 som åpningsdato. Beklager om det er gammelt nytt.

Her er vel artikkel du viser til.

Her kan det bli trangt i tre år til
Oslo Lufthavn stanger i kapasitetstaket.

Stanger i taket

Størst er økningen på Oslo Lufthavn hvor økningen er på 9,7 prosent.

- Oslo Lufthavn har en kapasitet på 23-24 millioner passasjerer i året. I år når vi 24 millioner og har nådd taket, sier pressekontakt Joachim Westher Andersen i Oslo Lufthavn til E24....

.....
- Hvor lenge vil det være slik?

- Frem til torsdag 27. april 2017, svarer Andersen kontant.

http://e24.no/makro-og-politikk/her-kan-det-bli-trangt-i-tre-aar-til/23253218

Datoen ble vel offentliggjort i slutten av februar i år. Ref. post 671 i denne tråden ;)

Nei, det vil ikke være trangt etter at den nye delen har åpnet. Terminalen blir nesten dobbelt så stor. Tror det blir romslig og fint.

Det eneste som jeg synes er negativt er at det fremdeles blir mye bussing, da mange av de nye gatene blir bussgates.

Nei, det vil ikke være trangt etter at den nye delen har åpnet. Terminalen blir nesten dobbelt så stor. Tror det blir romslig og fint.

Det eneste som jeg synes er negativt er at det fremdeles blir mye bussing, da mange av de nye gatene blir bussgates.

Eh hva mener du RSL ? Gatene ved Pir Nord blir jo faktisk med brotilknytning ?

Joda. Men de blir vel laget slik at alle også kan brukes som bussgate. Før utbyggingen hadde OSL 34 broer, og etter utbyggingen så er det blitt 35. Selvfølgelig blir det mer bussing.

Vi bruker alle gater med brotilknytning som bussgater om vi må. Det som skulle være nytt med gatene Pir Nord er at de skulle ha en busslounge på bakkenivå, så dersom selskapene får tekniske problemer og bytter fly så kunne pax sluses ned i bussgatene og derfra ut til nytt fly......meeeeeeeen ;)

Forøvrig blir de nye gatene der MED brotilknytning uavhengig av hverandre inland/Schengen, og DET blir en helt klar forbedring for vår del og for pax som slipper vente til de er ferdige med boarding på nabogatene før de slipper frem til sin gate (ref. problematikken med 30 / 32 / 34 :) )

Tror heller OSL vil bruke så mange kvm som mulig til butikker i stedet for at flyplassen skal være romslig og fin for passasjerene . De driver jo butikk og vil maksimere sine inntekter. OSL må ha temmelig dårlig trafikkvekst dersom den ikke når kapasitet allerede ved åpning.

Joda. Men de blir vel laget slik at alle også kan brukes som bussgate. Før utbyggingen hadde OSL 34 broer, og etter utbyggingen så er det blitt 35. Selvfølgelig blir det mer bussing.

Sier du at hele utbyggingen bare resulterer i én ny bro?

Jo, det vil bli trangt 6-12 måneder etter april 2017, for da har de antagelig nådd taket igjen.

Jo, det vil bli trangt 6-12 måneder etter april 2017, for da har de antagelig nådd taket igjen.

Hehe, fantastisk.. mesterlig prosjektert dette her da, mon tro om de har fått folk i ledelsen fra SVG.

Back