Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hadde vel blitt noen i overkant trange butikker det, vel? ;)

Næsj. Bare å fjerne sittegruppene langs vinduet og bygge butikker der, og så sette noen av disse tilbake der gangveien er i dag. Slik de har gjort på hele innland.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Taket er nå på plass, så gjenstår jobben å fylle ut innholdet
uhypusys.jpg


eny8amuz.jpg
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ble busset ifra utland ved ankomst ifra HAU på torsdag, og bussen slapp oss av helt ytterst på innlands piren, ved WF maskiner, burde vel laget ett bedre oppsett av buss, og føles helt unødvendig å slippe SV pause langt borte. Stakkars de som skulle til utlandet og litt dårlig transfer tid.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ble busset ifra utland ved ankomst ifra HAU på torsdag, og bussen slapp oss av helt ytterst på innlands piren, ved WF maskiner, burde vel laget ett bedre oppsett av buss, og føles helt unødvendig å slippe SV pause langt borte. Stakkars de som skulle til utlandet og litt dårlig transfer tid.

Normalt slipper de av ved 26, men kan være fullt der av andre busser fra før av, da det har blitt mye bussing på flyplassen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ble busset ifra utland ved ankomst ifra HAU på torsdag, og bussen slapp oss av helt ytterst på innlands piren, ved WF maskiner, burde vel laget ett bedre oppsett av buss, og føles helt unødvendig å slippe SV pause langt borte. Stakkars de som skulle til utlandet og litt dårlig transfer tid.

Hadde ein slik i påska. Då var ein time til fly frå non-Schengen dårleg tid med ein unge på slep, gitt.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det står også i en annen artikkel at de vurderer om den stygge brakka de kaller "midlertidige" pir syd skal bli stående, vi vet jo alle at den blir det!:angry:

Bekreftet fra OSL som når har søkt om å la den bli stående, og bygge den om litt. Men ingen er vel overrasket

http://www.nettavisen.no/na24/svir-av-seks-millioner-om-dagen/8447583.html
Før anleggsstart ble det bygget midlertidig terminal. Den har spart store summer i bussing og gitt optimal sikkerhet for passasjerene. Nå har Oslo Lufthavn søkt om at bygget får bli permanent. Det vil kreve nye investeringer:

– Slik bygget er i dag, svarer det ikke til kravene for et permanent, statlig bygg. Det mangler rullefortau, det mangler vannbåren oppvarming og fasaden må nok friskes opp, sier Nilsen, som reklamerer med at jernbanestasjonen får en enda mer sentral plass i terminalen 2017.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Pir syd er ikke så verst synes jeg. Stille, rolig og oversiktlig. Gjør meg ingenting om den blir stående.
Få rullebånd i gangveien så er mye gjort. Langt å gå er det ikke i forhold til enkelte andre flyplasser i Europa.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Får man bagasjebånd for mennesker som går raskt og hele veien er jo pir syd helt ok.
Syns det er fint med masse sitteplasser og lite butikkmas.

Det kunne kanskje vært flere toaletter da. Men virker som om osl tror alle har toalettfobi på flyplassen når de planlegger.

Og er det bare jeg som liker trapp på fly?
Gøy å så nære maskinen og få litt "frisk" luft før turen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Norsk idioti på sitt beste, men selv om ikke har sagt det offentlig direkte, så har baktanken fra dag en vært - at denne "midlertidige" terminalen skal bli stående. Også heller ikke så rart når man ser konstruksjonen når den ble satt opp. Man tok godt i om det var for en midlertidig periode.

Skal man ha den stående bør man gjøre det slik at det skiller seg ut som en egen enhet, i forhold til hovedterminalen. Er jo lappverk de luxe denne gangbroen, ser jo ikke ut i det hele tatt. Man fikk heller lage en lang kulvert eller noe under bakken der gangbroa er med rullebånd. Da ville man få det som en "egen" enhet. Også fordi designet på denne "midlertidige" terminalen ligner mere på noen Moelven-brakker enn resten av flyplassen.

Og når man utvider for 14 milliarder, så er det en prestasjon å få dette til. Men er det ett sted man greier det - måtte det være her på berget. Så sånn sett er alt etter boka.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vi kommer oss stadig nærmere åpningen av pir nord, ny innenlandsankomst, utvidet avgangshall +++. 1000 dager igjen dagen er 1. august 2014, og med det vet vi litt mer om hva som kan forventes av årlig passasjertall ved åpningen den 27. april 2017. Hvis vi ser ut fra historikken til OSL har den gjennomsnittlige veksten vært litt over 1,2 millioner passasjerer pr 12 måneder de fire siste årene; noe som også var veksten for de 12 siste måneder ved utgangen av mars i år. Det er ingenting som sier mot at en slik utvikling ikke vil skje neste årene med nye interessante aktører og eksisterende aktører som utvider. Hovedsakelig vil utvidelsen bli på utenriks, men med flere tilbud utenriks tror jeg det også blir interessant for flere fra innenriksnettet. Med SAS øyensynlig også ute av sin dvale er det også håp at de vokser på OSL.

Hvis vi fortutsetter en kontinuerlig vekst med litt over 1,2 million årlige terminalpassasjerer vil OSL ha over 27 millioner årlige terminalpassasjerer ved åpningen 27. april 2017. Hvis ser enda litt fremover så brytes designgrensen til T1+T2.1 på 28 millioner terminalpassasjerer rundt den 20. januar 2018. Det er vel dette OSL nå har innsett og dermed lagt planer for å gjøre pir sør permanent. Men jeg tror ikke det holder bare med det. Jeg tror vi vil se noe slikt som vist under allerede tidlig på 2020-tallet (T2.3 og T2.4 i tillegg til T2.2). Dermed blir det nok navnebytte på pir sør til pir sørvest og ny utenlandspir blir pir sørøst.

OSL_T2_1-4.jpg
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Synd at en flyplass som var så estetisk og vakker arkitektonisk ved åpning i 1998, nå skal bli et lappeverk av "midlertidige" løsninger fordi de ikke evner å ta hele utbyggingen i et jafs, slik at den hadde vært klargjort for 35 millioner passasjerer i 2017.:headbang
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er egentlig planen i forhold til forlengelsen av Pir Nord, kalt T2.3 av LN-KGL?
Slik jeg har forstått det er det lagt opp til at Pir Nord "enkelt" kan forlenges, men at dette ennå ikke er bestemt nå vil skje? Selv om de like gjerne burde ha satt i gang nå

Synd at en flyplass som var så estetisk og vakker arkitektonisk ved åpning i 1998, nå skal bli et lappeverk av "midlertidige" løsninger fordi de ikke evner å ta hele utbyggingen i et jafs, slik at den hadde vært klargjort for 35 millioner passasjerer i 2017.:headbang


I det minste så bør de gamle FBU-nostalgikerene etterhvert føle seg hjemme. Den skiten var jo et lappverk av dimensjoner.....
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Man får jo inderlig håpe at de fortsetter med byggetrinn to når trinn en er ferdig. Det er jo en vanvittig mye billigere løsning når all infrastrukturen i forbindelse med utbyggingen er på plass, enn å flytte alt vekk for å ta det inn igjen etter et par år..
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Etter at byggetrinn to av nye pir nord er ferdig er vel planen og begynne på rullebane 3 og en ny terminal i tilknytning til denne. Den skal i følge planen knyttes sammen med den eksisterende terminalen med tog.

Det er vel hvertfall det den langsiktige masterplanen frem mot 2050 tar utgangspunkt i.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...=b5CEXY7zY8gJW_77R15WRg&bvm=bv.67720277,d.bGE
 

Attachments

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det noen plantegningene som er lagt ut på nett for den nye piren og tilknytningen til den eksisterende terminalen? Jeg er litt spent på hvordan layout'en blir.
 
Back
Top