Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ser nå på osl.no at det er ny vinkel på det ene webkameraet kalt pir syd men som ikke viser pir syd.

Mildt sagt flaut! Mon tro om de i det hele tatt har noen til å lese korrektur? Det er ikke første gangen. I vår og sommer hang det et skilt ved rulletrappen ned til ankomst utland:
"Vi utvider og øker kapasiteten. En større og forbedret flyplass står ferdig i 2017. Vi beklager ulempene dette medfører for deg."
Like pinlig på engelsk sto det:
"We expand and increase our capacity. A larger and improved airport is completed in 2017. We apologize for any inconvenience."
Den er heldigvis borte nå!

Hm, den engelske teksten ser ut som den er oversatt med Google translate. Det gaar saerdeles daarlig naar den norske teksten er daarlig i utgangspunktet

Last edited:

Ser nå på osl.no at det er ny vinkel på det ene webkameraet kalt pir syd men som ikke viser pir syd.

Er vel fordi den vel er ferdig, og således mer relevant å så byggegrope. Selv om teksten ikke er oppdatert

De flyene som pleide å overnatte på 170-området (mener ofte å ha sett Austrian og Brussels der), er de fortsatt der eller er de parkert andre steder over natten?

Last edited:

De flyene som pleide å overnatte på 170-området (mener ofte å ha sett Austrian og Brussels der), er de fortsatt der eller er de parkert andre steder over natten?

De står stort sett på 180-feltet nå.

Titter for øyeblikket skyscaprecity.com, mest av alt for å oppdatere meg på hva som skjer rundt om kring i verden av interessante prosjekter. Ser at det planlegges utbygging av KUL: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=141&page=75
Hvis man ser på post #1483 så ser man en skisse over hva jeg tidligere og fortsatt mener hadde vært en genial løsning for OSL! Legger ved bildene:

KLIA2_a.jpg

KLIA2_b.jpg

Med en slik skybridge, evt en kulvert med rullebånd, kunne flyene passert fritt. Har registrert at nemlig mener at pir nord fører til store "omveier" på tarmac, og at der er en del som gjerne ønsker å ha en kortest mulig vei (slik som i dag) mellom rullebanene og innland/utland. Med en slik løsning som på bildene over kunne man jo beholdt dagens "geniale" løsning, og samtidig øke kapasiteten ved å bygge en parallell satelitt nord for dagens øst-vest-pir/terminal.

Last edited:

Sikkert en bedre løsning enn den de har valgt på OSL, men sikkert litt dyrere eller noe. Norge har aldri valgt de beste løsningene når det gjelder infrastruktur, men stort sett bygget for lite og dårlig slik at vi må bygge ut etter to-tre år, noe som selvsagt er mye dyrere enn å bygge litt større i utgangspunktet.
Håper noen smarte hoder i OSL/Avinor ser den veksten de har, og bygger ut hele den nye piren med en gang, slik at vi reisende kanskje slipper å reise over en byggeplass i fem-seks år, etter 2017-2018.

Last edited:

Sikkert en bedre løsning enn den de har valgt på OSL, men sikkert litt dyrere eller noe. Norge har aldri valgt de beste løsningene når det gjelder infrastruktur, men stort sett bygget for lite og dårlig slik at vi må bygge ut etter to-tre år, noe som selvsagt er mye dyrere enn å bygge litt større i utgangspunktet.
Håper noen smarte hoder i OSL/Avinor ser den veksten de har, og bygger ut hele den nye piren med en gang, slik at vi reisende kanskje slipper å reise over en byggeplass i fem-seks år, etter 2017-2018.

Dyrere? På OSL er allerede kulverten bygget når flyplassen var ny, men den bruker de ikke. Denne kunne vært brukt ved en parallell terminal.

Jeg vedder ganske mye at OSL har verdens høyeste kost pr netto gate i sin utbygging.

Dyrere? På OSL er allerede kulverten bygget når flyplassen var ny, men den bruker de ikke. Denne kunne vært brukt ved en parallell terminal.

Ja typisk norsk så velges det løsninger man tror blir billigst, men ender opp som dyrest.:headbang

OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre. Er dette en tvilling til Pir Syd, men beliggende i området som idag er fjernparkering i nærheten av Park Inn hotellet ? Eller er det en forlengelse fra gate 53 og videre utover den retningen ?

OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre. Er dette en tvilling til Pir Syd, men beliggende i området som idag er fjernparkering i nærheten av Park Inn hotellet ? Eller er det en forlengelse fra gate 53 og videre utover den retningen ?

Da burde vel navnet vært Øst ;)

Antagelig den permanente utstikkeren nordover fra gate 30-og-deromkring.

OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre.

Det blir ikke noe T2 på OSL i denne omgang. Det er det gamle navnet på prosjektet, og er ikke lenger i bruk. Klokt, siden det fortsatt bare skal være én terminal.

Pir Nord er navnet på den nye, 'store' piren som strekker seg nordover.

Det blir ikke noe T2 på OSL i denne omgang. Det er det gamle navnet på prosjektet, og er ikke lenger i bruk. Klokt, siden det fortsatt bare skal være én terminal.

Pir Nord er navnet på den nye, 'store' piren som strekker seg nordover.

Ser nå hjemmesidene er oppdatert og det nå snakkes om Pir Nord, ny avgangs og ankomshall, ny jernbanestasjon etc.

Noen som har noen ferske bilder fra byggeprosessen? Hvordan ligger de an med utvidelsen (påklattingen) på non-Shengen?

OSL ligger i hvertfall bra i rute for å bli en drøm for de Fornebu-nostalgikerene. Er allerede trangt og nå kommer den klattvise utbyggingen.

Klattvis utbygging. Man kan være uenig i at utbyggingen er praktisk i forhold til andre løsninger, men spesielt klattvis blir den ikke. Terminalen blir nærmest dobbelt så stor, så det blir svært mye mer plass per passasjer når utbyggingen er klar.

Klattvis utbygging. Man kan være uenig i at utbyggingen er praktisk i forhold til andre løsninger, men spesielt klattvis blir den ikke. Terminalen blir nærmest dobbelt så stor, så det blir svært mye mer plass per passasjer når utbyggingen er klar.

Ikke når trafikken øker tilsvarende, men hvis du sammenligner åpningsdagen med dagen før, så har du jo for såvidt rett. Med den trafikkveksten som er nå, så tyder alt på at det blir like trangt når den nye piren åpner som det er i dag. Kan ikke si jeg gleder meg til årene 2015-2017.

Hullet på innsiden av gangbroen til den "midlertidige" piren ble mye større enn jeg hadde forestilt meg, her er et bilde tatt 01.10.

IMAG0285_zpsa356fea7.jpg
[/IMG]

Hullet på innsiden av gangbroen til den "midlertidige" piren ble mye større enn jeg hadde forestilt meg, her er et bilde tatt 01.10.

Bare et spørsmål av ren nysgjerrighet: Noen som vet hvor mye av denne massen de graver fram nå som ble tilført da Gardermoen ble bygget? Massen ser jo veldig ren ut, noe som sikkert er et pluss i forhold til massehåndtering. Hvor dypt graver de seg ned her i forhold til bakkenivå? Risikerer de å treffe på fast fjell?

Back