Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Da åpnet den nye non-Schengen delen i går, SAS til EWR var visstnok første flight ut

Dog forstår jeg det slik det i starten er «operativ prøvedrift» og ikke i full drift ennå

Stemmer det, vi åpner den gradvis

Offisiell åpning er vel 14 juni, samtidig som Norse starter opp

Noe nyhet om lounge der enda?

Det var en stille oase på den nye delen sent på kvelden hvertfall. Første øyekast så er det godt med plass, men ikke med sitteplasser. Kjapt så det ut som veldig få plasser ved noen av gatene og så er det noe kunst-greier og reklame-greier om star nye plass der. Fint, fjongt og nytt er det hevrtfall.

Attachments

• 20221013_200130.jpg
    20221013_200130.jpg
    395.1 KB · Views: 1,384
  • 20221013_200226.jpg
    20221013_200226.jpg
    454.3 KB · Views: 1,382
  • 20221013_200349.jpg
    20221013_200349.jpg
    430 KB · Views: 1,373
  • 20221013_200429.jpg
    20221013_200429.jpg
    286.9 KB · Views: 1,370

Lite sitteplass ja... Alt skal liksom være "trendy" over faktisk nyttig/nok sitteplasser.

Uten at jeg har sett på oversiktskart for det pågående anbudet for serveringsstedene på OSL, vil jeg tippe at det kommer flere utsalgssteder i tillegg til det ene som har flyttet inn nå.

Ellers er jo gatene på nye UNSØ en liten katastrofe i seg selv, den ene delen av flyplassen der det er mest behov for preboarding -> fly med pass-sjekk. Har fått gateområder som kan stenges av med gitter, med plass til kanskje 60-100 sitteplasser, der det skal gå fly med 200-400 pax. Neste gate på UNSØ som kan kalles for ok er hvis de slår sammen F32 og F34. Mens F32, F33 og F34 er mulig å bruke, men da er det sild i tønne på de største flyene.

Last edited:

Lite sitteplass ja... Alt skal liksom være "trendy" over faktisk nyttig/nok sitteplasser.

Ja, typisk europeisk. I USA er det nok sitteplasser overalt på flyplasser.

Var komplett sild i tønne på en full 787-8 ved kombinasjon av to gater (kan det ha vært 32/34?). Skuffende at man ikke får til noe bedre. Det var vel 20-30 stk som måtte stå.

Hadde samme opplevelse av terminalen som Discus, på dagtid. Men hjelper ikke at det er romslig i terminalen, når alle preboardes inn som sild i tønne.

Var komplett sild i tønne på en full 787-8 ved kombinasjon av to gater (kan det ha vært 32/34?). Skuffende at man ikke får til noe bedre. Det var vel 20-30 stk som måtte stå.

Hadde samme opplevelse av terminalen som Discus, på dagtid. Men hjelper ikke at det er romslig i terminalen, når alle preboardes inn som sild i tønne.

Jeg har egentlig ikke skjønt poenget med å preboarde folk inn i sild i tønne hvor det ikke er behov for det. USA er vel det landet jeg tenker på som krever mest den type sjekker. Jeg tok Turkish Airlines i sommer og ble egentlig litt overraska over at det var slikt system der. Flyet som var satt opp var en A321.

Ja, typisk europeisk. I USA er det nok sitteplasser overalt på flyplasser.
Det er mange flyplasser som er trange nok i USA også - det er hvertfall min erfaring. Kanskje flere sitteplasser, men en del flyplasser er jo rimelig overfylte der. Stedene med best sitteplassdekning er etter min erfaring i Asia, særlig BKK og SIN har jo greit med sitteplasser ved gatene som tar store fly.

Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

At 10% må stå, kan vel ikke sies å være noe stort problem?

Det betyr ikke at de ikke burde vært mer av både sitteplasser og annet ute på nye non-Schengen, men generelt sett så sitter jo folk for mye [emoji13]

Last edited:

Det er jo også et triks for å få folk til å bruke mer tid til å gå i butikkene, noe som fører til mer kjøp.

Dette er nok en ganske bevisst strategi, så får man like den eller ikke, men for å dra inn cash er den genial.

Det er jo også et triks for å få folk til å bruke mer tid til å gå i butikkene, noe som fører til mer kjøp.

Dette er nok en ganske bevisst strategi, så får man like den eller ikke, men for å dra inn cash er den genial.

Ja, men det er ikke så alt for mye å svi av pengene på der ute. Ennå

Ser de har laget et lite gaming hjørne der ute

03d25b8dfae8667d425d6c179eaf89ec.jpg

Martin Leinaas (seafoodflyer) melder på Insta at det kommer langdistansenyheter fra OSL i dag, med en påfølgende video. Kan se ut som det er i USA.

Martin Leinaas (seafoodflyer) melder på Insta at det kommer langdistansenyheter fra OSL i dag, med en påfølgende video. Kan se ut som det er i USA.

Ligner mer på BKK, så er vel Thai som blir offisiell?

I tillegg til at det tidvis er god plass og lite folk ute på non-Schengen i avgangsetasjen, så ser det ut som hele etasjen over, mer eller mindre står tom. Så alt her har tydeligvis ikke gått som planlagt.

I tillegg til at det tidvis er god plass og lite folk ute på non-Schengen i avgangsetasjen, så ser det ut som hele etasjen over, mer eller mindre står tom. Så alt her har tydeligvis ikke gått som planlagt.

Er det ikke slik at nivå G, den tomme etasjen, skulle brukes for ankommende passasjerer ?

Back