Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Forstod det slik at anbudet gjaldt akritekttjenester bl.a, så bli ganske sikkert ikke seende ut som på bildet. Det er nok først og fremst for å illustrere størrelse og plassering...



Skissen på bygget er nok alt tegnet, og det vel her er mer snakk og detaljtegningen, som jo er det arbeidskrevende. Det er faktisk slik at det meste av arkitektjobben foregår etter man har begynt bygge og ligger såvidt foran håndtverkerne i løypa
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Blir flott med større kapasitet og mer plass, det trengs! men for Guds skyld håpe at det blir noe finere arkitektonisk utforming enn det som er illustrert på tegningen, ser jo ut som en flyplassterminal som kunne stått i gamle soviet:old, men heldigvis er det vel bare en enkel tegning over hvordan man ser for seg det kan bli.

Som Someone sier, det gjenstår nok litt detaljtegning. Men jeg vil tro at OSL ønsker å bygge den nye delen i samme stil som dagens terminal.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Som Someone sier, det gjenstår nok litt detaljtegning. Men jeg vil tro at OSL ønsker å bygge den nye delen i samme stil som dagens terminal.

Du kan nok forvente at det aller meste gjenstår av detaljer, som Someone sier. Tegninger på anbudsstadiet, som er der vi nå er, er generelt svært enkle, og ofte i enkleste laget. Det er stort sett funksjon som er fokus i denne fasen. Detaljene kommer frem senere.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

2017 til 2021. Bygges i faser, så det første de skal gjøre er å flytte passkontrollen lenger bakover så området blir større.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Med "Heia OSL" flagg og 20-30 turer fra non-schengen i året gleder jeg meg forresten som en unge. Det her blir superspennende, hvertfall med tanke på de dimensjonene som er tenkt. OSL nærmer seg 300 000 kvm innvendig areal når dette er klart.

BKK er til sammenligning 500-600k mener jeg å huske..? Prøvde å søke opp på nettet uten hell. Avsporing, men her er forresten neste fase av BKKs utbygging: http://service.suvarnabhumiairport.com/business_phase2_en.php

Noen ganger skulle jeg ønske det hadde gått an å skynde seg litt når man bygger ;-)
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Hva er det man sier? "Told you so"??

Lurer på hvor mye enklere dette hadde vært dersom man nå hadde valgt å utvide den parallelle pir nord, mens den ennå var i byggefasen
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Stemmer så klart!

Men den piren hadde hatt akkurat samme utfordringer som OSL har med de eksisterende. I den regelrette slakten på SKytrax er de hyppigste gjengangerne: trangt, overfolket, elendig innenrikstransfer og dårlige dofasiliteter. Husker godt de ansatte som jobbet i trafikkavdelingen i Braathens klaget over dette allerede ved åpningen. Piren var for trang og kontorene deres gikk det knapt an å snu seg i.

Gardermoen kommer til å se ganske annerledes ut enn utgangspunktet.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Har noen her oppdaterte tegninger om hvordan det blir med utbyggingen på non-Schengen??


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Nå sier strengt tatt artikkelen svært lite om saken, men i forbindelse med arbeidet med pre-clearance på OSL så begynner OSL selv nå og snakke om videre utvidelse, som en pre-clearance faktisk vil være avhengig av

http://www.dn.no/nyheter/politikkSa...-flykontroll-i-norge-hviler-hos-departementet
Planene som var litt grovhogd for over ett år siden, er nå utarbeidet i detalj sammen med amerikanerne. Vi har nå et opplegg som både de og vi tror på, lokalt hos oss, sier Knut Holen, direktør for terminaldrift på Gardermoen, til NTB.

Terminaldirektøren sier det dreier seg om den fysiske utformingen på flyplassen.

– Dette blir ikke i forbindelse med den nye terminalen som nå står ferdig, men et annet byggetrinn.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Nå som non-Schengen strekkes ned til gate E12/13 ved Pizza Hut, så ser det ut som det skal bygges karnapper hele veien ned hit for å breie ut piren ytteligere.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Skogen på sørsiden av SAS teknisk skal byttes ut med brakkerigger for utbyggingen av Non-Schengen
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Ikkje verst. Kor langt er 100 meter egentleg? Tre nye gater på kvar side eller så? Evt. færre om det skal vere for dei største flya kanskje.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Dersom et visst dokument fra 2015 som ligger ute på Doffin fortsatt er relevant, så vil det dreie seg om totalt tre nye fleksibroer som kan håndtere et varierende antall fly avhengig av størrelse. Men dokumentet omtaler utbyggelsen som å være på totalt 10-12.000 kvm, og det rimer ikke med det Herlov melder om (23.300 kvm). Det er uansett spennede å spekulere!
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Dersom et visst dokument fra 2015 som ligger ute på Doffin fortsatt er relevant, så vil det dreie seg om totalt tre nye fleksibroer som kan håndtere et varierende antall fly avhengig av størrelse. Men dokumentet omtaler utbyggelsen som å være på totalt 10-12.000 kvm, og det rimer ikke med det Herlov melder om (23.300 kvm). Det er uansett spennede å spekulere!

Slik altså....?
attachment.php
 

Attachments

  • Skjermbilde 2017-01-24 kl. 22.04.18.jpg
    Skjermbilde 2017-01-24 kl. 22.04.18.jpg
    86.4 KB · Views: 1,327
Back
Top