SQ321
ScanFlyer Gold
Det har pågått evigvarende diskusjoner om å legge med Bromma og samle all trafikk på ARN i tillegg til at de stadig utbedrer flyplasses og snakker om å bygge en ny rullebane, derav min samletråd om ARN.
Infrastukturminister i Sverige har uttalt seg:
http://www.di.se/artiklar/2016/4/11/ministern-ser-fordelar-med-satsning-pa-arlanda/
Samtidig påpekes det brister for at ARN skal være en effektiv flyplass:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11510
Jeg kjenner meg igjen i påstandene om stor spredning mellom terminaler og gater og kanskje unødvendig store avstander for en flyplass med ca 25 mill pax. Jeg blir alltid overrasket over hvor rolig og lite mennesker det er på ARN stort sett, og spesielt i rushtiden.
Infrastukturminister i Sverige har uttalt seg:
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ser flera fördelar med att samla flygtrafiken på Arlanda. Nu ska förslaget från regeringens utredare ut på remiss.
”Jag tror dessutom att det på lång sikt är fördelaktigt att kunna samla flygtrafiken på ett ställe eftersom man då får en tydligare hubb.”
http://www.di.se/artiklar/2016/4/11/ministern-ser-fordelar-med-satsning-pa-arlanda/
Samtidig påpekes det brister for at ARN skal være en effektiv flyplass:
I den digra rapport som Anders Sundström presenterade igår är det Arlanda som är i fokus. Den ska vara det kraftfulla navet i svensk flygtrafik, både inrikes och internationellt och även bli en tuff konkurrent till övriga flygplatser i norra Europa.
– Vi har underskatta frågan om Arlandas utveckling och pratat enbart om Bromma, sa han bland annat under presskonferensen.
Det är en brist på engagemang kring utvecklingen på Arlanda som satt sina spår och det sticker inte utredningen under stol med: ”Arlanda har som flygplats betydande brister. Det beror på att flygplatsen har byggts ut successivt under lång tid och med bristande strategisk framförhållning. Resultatet är en flygplats med fyra olika terminaler utan direktförbindelse dem emellan, långa avstånd, två utrikesterminaler långt från varandra, undermålig entré till den största inrikesterminalen, dåliga transferförbindelser mm.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11510
Jeg kjenner meg igjen i påstandene om stor spredning mellom terminaler og gater og kanskje unødvendig store avstander for en flyplass med ca 25 mill pax. Jeg blir alltid overrasket over hvor rolig og lite mennesker det er på ARN stort sett, og spesielt i rushtiden.