Utbygging og fremtidsplaner for Arlanda

Jag tror man jobbar på EK? Är inte EK double daily bara tillfälligt? Fylla en Thai 380 känns riktigt tufft i den konkurrensen som råder.

De har doble i en periode i sommer, noe som jeg tror betyr permanent doble daglige så snart markedet kan bære det hele året. 380 vs 2x777 bør være et lett valg for både ARN og EK så sant presisje ikke er viktigere.

Det er mange veldig mange svensker som drar til Thailand så klarer ikke se for meg at det er vanskelig å fylle en 380 selv om yield og first setene kan være en issue.

På den annen side så har EK veldig mange 380er og TG bare 10 stk så det kan tale for at det blir EK.
 
Thai har i dag bare 24 biz-seter i salg til/fra ARN. Øvrige 18 selges som premium økonomi.
Er det da market for A380 med 60 biz og 12 first?

Klart det er mulig å selge minikabinen som 12 premium økonomi, men likevel.
 
Samtidigt läggs Pir G och US Pre-Clearance på is. Länk kommer så snart det är offentligt. Tillfälliga lösningar sökes för att kunna fortsätta med de höjda passagerear siffrorna.
 
Samtidigt läggs Pir G och US Pre-Clearance på is. Länk kommer så snart det är offentligt. Tillfälliga lösningar sökes för att kunna fortsätta med de höjda passagerear siffrorna.

Jasså!? Tack vare den kommande skatten tänker jag? Den skatten löser även problemet med höjda pax siffror :rolleyes:
Nästan så att jag sitter och hoppas på att SAS och DY flyttar linjer. Men svenska politiker bryr sig knappast :headbang
 
Samtidigt läggs Pir G och US Pre-Clearance på is. Länk kommer så snart det är offentligt. Tillfälliga lösningar sökes för att kunna fortsätta med de höjda passagerear siffrorna.

Ja, det var ingen overraskelse. Ett av vilkårene er jo at flyplassen skal trafikkeres av amerikanske selskap(er) på helårsbasis ..
 
Samtidigt läggs Pir G och US Pre-Clearance på is. Länk kommer så snart det är offentligt. Tillfälliga lösningar sökes för att kunna fortsätta med de höjda passagerear siffrorna.

Om det du skriver stämmer så blir man ju inte direkt överraskad, långsiktighet har inte direkt varit LFV/Swedavias starka grenar. Så nu blir det då mer lappa och laga?

Undrar om det hänger ihop med Sundgren-utredningen som fullkomligt sågade Swedavias planer på utbyggnad? För flygskatt eller ej så behövs ändå en tillbyggnad och ombyggnad.
 
Pre-clearance kan jag föreställa mig läggs på IS men Pir G har ju Swedavia så sent som i december gått ut med att man har säkrat finansiering för? Däremot verkar man ha skjutit på starten för bygget från 2018 till 2020 om jag tolkar informationen rätt.
 
Pre-clearance kan jag föreställa mig läggs på IS men Pir G har ju Swedavia så sent som i december gått ut med att man har säkrat finansiering för? Däremot verkar man ha skjutit på starten för bygget från 2018 till 2020 om jag tolkar informationen rätt.

Finns det nån offentlig information om senareläggningen eller är det intern info enbart?
 
Pre-clearance kan jag föreställa mig läggs på IS men Pir G har ju Swedavia så sent som i december gått ut med att man har säkrat finansiering för? Däremot verkar man ha skjutit på starten för bygget från 2018 till 2020 om jag tolkar informationen rätt.

Det du säger stämmer, min "is" betydde de 2 åren man flyttar starten på.
Men så som det går i branshen så kommer ju inte Pir G att se ut som nu om 2 år då bygget startar.
 
Det du säger stämmer, min "is" betydde de 2 åren man flyttar starten på.
Men så som det går i branshen så kommer ju inte Pir G att se ut som nu om 2 år då bygget startar.

Har nu fått det bekräftat att det mycket riktigt skjuts upp 2 år och att beslutet togs den 15/12. Fick dock aldrig svar på vad anledningen är, vet du?
 
Alltså hur vore det om de kom till skott med Centralbyggnad Syd och en ny pir där T3 står idag? Det har väl funnits till och från på ritbordet i över femton år och skulle väl ge betydligt mer effekt på kapaciteten än att bygga pir G? Då skulle ju helt plötsligt T3 få bryggor och T2-T4 gemensam incheckning och ge betydligt mindre inlåsning av flighter än vad som det är idag.
 
Hur många fler säten är det i EKs 773 x 2 vs 1st A380?

EK sin 773 har config F8 C42 Y304/310 og A380 har F14 C76 Y399/427. Så om man går ut fra de største variantene så tar 2 x 773 203 flere pax enn en A380 om de ikke kommer med high density A380 med C58 Y557. Pluss at som andre nevner her så er en 773 en mye bedre cargomaskin enn hva A380 er og det har mye og si fra Skandinavia.
 
Last edited:
Arlanda, ARN, er en større eksportflyplass for fisk, den er det, men Sverige har en annen flyplass som og skiper ut mye fisk, så og mye norskfanget fisk, og det er Kallax (LLA) ved Luleå.

Ellers må jeg her få takke MEGET for at jeg nå har fått anledning til både å delta og å bidra med mine meninger her på flyprat.no! Igjen, dere, mange takker! Jacob Hansen her...
 
...og ellers er det jo det å si om Arlanda at den bygges voldsomt ut for å dekke behov(ene) for luftverts transport til innbyggerne i et av hele Europas raskest voksende byområder; Stockholm og omland, som i løpet av 2030-tallet ventes å passere 3 000 000 - tre millioner - innbyggere! Allerede nå, 2023, er folketallet oppe i godt over 2 500 000 - to og en halv million -! Siden mye tyder på at Bromma, BMA, går mot sin nedleggelse, er det og viktig å få utviklet ARN ytterligere!
 
Nu ska bryggorna på den gamla delen av Terminal 5 och även Terminal 4 bytas ut. Verkar som att det ska byggas nya byggnader med trapphus på fyran och kanske även femman. Till en början byts de på sidan mot Sky City ut, verkar bli dubbla bryggor längst ut på femman.
 

Attachments

  • Skärmbild 2023-05-13 093405.png
    Skärmbild 2023-05-13 093405.png
    793.7 KB · Views: 443
Last edited:
Re: Om flyplassen og om transfer Stockholm (Arlanda)

Swedavia skal bygge en ny terminal på 1800 m2 i området Ramp E, som idag brukes til remote parkering, kan vel være en slags ekstra terminal slik man har på OSL og i CPH. De søker entreprenør nå. Ser ut til å være en bra bit fra eksisterende terminaler.
 

Attachments

  • IMG_5523.jpeg
    IMG_5523.jpeg
    235.8 KB · Views: 266
Back
Top