Utålmodighet på Sørlandet

Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Scanor



hm, er ikke SK pålagt det som ledende aktør i markedet og delevis statseid ?.

Hvis SK ikke hadde vært pålagt å drive rutene uansett så hadde blant andre oslo-alta-oslo, oslo-kirkenes-oslo, samt oslo-kr.sand-oslo, oslo-aalesund-oslo sett dramatiske kutt. Samt at mange av frekvensene på storbyene hadde blitt fjærnet. Det er ikke alle avganger som tjener veldig bra på. Mange av dem har lite belegg og få fullprisreisende.

Nei det er dem ikke. SAS kan velge å fly kun Oslo - Bergen om dem vil. Eneste krav myndighetene har satt er til de rutene som legges ut for konsesjon...altså småflyplassene og dermed i hovedsak Widerøe.

Det du skriver er helt feil. Om SAS ikek ønsker å fly noen ruter så kan dem slutte med det. Dog vil jeg anta at det er veldig lite taktisk lurt, men dem er i sin fulle rett. Tingene du beskriver er jo fra forrige århundre
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Det er mulig dem er pålagt å fly til noen byer…. Men jeg har ikke sett noe som tyder på det… ikke har jeg lest om det… derfor lurer jeg på om dette er (for å moderere meg) tullprat! Men det passer vel godt inn i synet noen har om at SAS er gud den allmektige som er kommet til jorden for å frelse de norske undermennesker….. :devot: :devil
Hvor har du det fra at det ikke lønner seg å fly til diverse byer i distriktene? Jeg er rimelig sikker på at du sitter langt unna all informasjon om dette… og vil aldri se noen informasjon om dette…
Hvorfor flyr SAS til de flyplassene? Trolig på grunn av at dem tjener penger på det! Flere av destinasjonene har vel også rimelig godt belegg og rimelig god betalingsvilje blant de reisende!
Det er ikke mange år siden det ikke var direktefly fra Finnmark til Oslo…. Kun sommerruter! Hvorfor fikk Alta og Kirkenes helårsruter til Oslo? På grunn av SAS sin godvilje? Tull! Det har noe med at de trolig tjener pæng på rutene og konkurransesituasjonen og ikke godvilje sammen med pålegg!
:smokin
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Well I stand corrected.. og skal ta det videre.. det er ikke så lenge siden vi fikk den forklaringen der, var vel i fjorhøst vi hørte det der.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Intern propaganda?:p

merkelig at selv ansatte i SAS tror at det er dem som skal redde Norge....
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

vi vet jo alle hvem som virkelig redder Norge...
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Scanor


Well I stand corrected.. og skal ta det videre.. det er ikke så lenge siden vi fikk den forklaringen der, var vel i fjorhøst vi hørte det der.

Kan du legge fram dokumentasjon fra staten på dette? Staten eier ikke en majoritetsdel, så dette tror jeg rett og slett ikke de kan bestemme.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Ikke bare journalister som er blottet for kunnskaper om fly, men enkelte av våre politikere er endå verre.


Påstår av DY 733 er for gamle til å brukes på Kjevik og at rullebanen er for kort:laola :lol

http://www.hangar.no/articles/1017/1/Norwegians-fly-g%E5r-fint-p%E5-Kjevik
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Hurum


Om det er en strekning hvor toget har mulighet til å konkurrere med fly, så må det være mellom Oslo og Kristiansand.

Om Norwegian starter å fly OSL-KRS så vil dem vel neppe sette op 6 daglige avgnger, noe som medfører at Telenor-ansatte sikkert vil fortsette å fly med SAS i mange tilfeller, noe som er forståelig. Synes dette er på grensen til å bli litt sutrete av sørlendningene.

Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid. I tillegg er faktisk tog ganske dyrt hvis du ikke er tidlig ute og får billigbillettene (som overhodet ikke kan endres senere!). T/r koster faktisk normalt godt over 1100 kr.

Da er faktisk buss et langt bedre alternativt. Mye, mye mer fleksibelt og betraktelig billigere.

Når det gjelder fly tror jeg at sørlendingene furter litt her. Selv om SK sikkert kan kritiseres på denne ruten gjelder det å være realistiske. Det er neppe grunnlag for mange daglige DY- avganger og med bare et par daglige avganger vil ruten bli et tapssluk for DY, tror jeg da, all den tid DY trolig vil fly med veldig mange billigreisende og vedlig få forretningsreisende.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Ja, vi furter litt her nede på sørlandet. Men samtid er det slik at lavepriser skaper etterspørsel. Samtidig som vi ikke bare skal til oslo da. Nå som Norwegian også har mulighet for gjennomgående bilett. Vil man jo lettere vurdrer dem for 2 leg. Dessuten er jeg ganske sikker på at man skulle klart å forsvare en rute til London fra kristiansand. Klm har jo nettopp begynt å fly 2 ganger om dagen og jobber mot 3 så noe skjer her nede. Men vi savner også de billige bilettene. Det er for få til å skape noe særlig etterspørsel
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by litt-amatør
Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid.

Jeg tok toget fra Drammen til Kristiansand i fjor sommer, og spanderte på meg NSB Komfort med Signaturtoget. Setene var ganske behagelige og det var brukbar plass, men som du nevner ble man sittende feil vei. Det, sammen med krengingen, gjordet at jeg nesten ble litt sjøsyk. :)
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Trety


Originally posted by litt-amatør
Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid.

Jeg tok toget fra Drammen til Kristiansand i fjor sommer, og spanderte på meg NSB Komfort med Signaturtoget. Setene var ganske behagelige og det var brukbar plass, men som du nevner ble man sittende feil vei. Det, sammen med krengingen, gjordet at jeg nesten ble litt sjøsyk. :)

Jeg kan være enig i at hovedproblemet ikke er plassen først og fremst, men at man nesten alltid kommer i feil retning. Pluss at jeg hater å få slike plasser hvor man sitter to og to mot hverandre. Dette skjer nesten alltid. Dessuten er prisen avskrekkende. Bussene går hver time (nesten) og koster under 300 per vei.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Det bildet i bakgrunnen der så veldig kjent ut.. ;)

KKH.jpg
 
Back
Top