Ut på tur med Royal Brunei

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Ut på tur med Royal Brunei

Etter noen år i Latin-Amerika står New Zealand for tur på jobbfronten. Her er en aldri så liten oppsummering av turen nedover. Et svært så eksotisk selskap, men dessverre ingen bilder.

Trondheim – Stansted, Norwegian B733
Helt grei tur med Norwegian. Satt langt framme, og var godt fornøyd med beinplassen. Oppmøte på Værnes 55 minutt før avreise, og sto klar i bussterminalen på Stansted 19 minutt etter at flyet hadde parkert på gaten. Riktignok er Stansted langt fra sentrum av London, men du verden så mye tid en sparer på formalitetene.

Heathrow – Dubai – Bandar Seri Begawan, Royal Brunei B763
Etter et par dager på besøk hos noen venner på den engelske landsbygda gikk turen til Heathrows terminal 3. Her var det trangt, massevis av med folk og mye kø. Toalettkapasiteten er tydeligvis sprengt for på herretoalettet sto det en vakt og banket på døra dersom du ikke fikk gjort ditt fornødne kjapt nok.

Nær sagt det eneste stedet det ikke var kø var i innsjekkingsskranken til Royal Brunei. De bak skranken virket imidlertid litt uinteresserte og småleie.

Boarding gikk greit, og avgang på rute. God plass til beina ombord. Turen startet med at flyet ble velsignet, og med en gang vi kom oss opp i lufta ble det servert litt å drikke. Tok en titt i inflight-magasinet, og her ble Brunei og Royal Brunei Airlines omtalt i svært så positive ordelag. Superlativene haglet, og her var det mye som var best, verdensledende, utrolig og fantastisk.

Til lunsj sto valget mellom lam med potet, og kylling med ris. Jeg valget det første, og var godt fornøyd med det. Til forrett var det en potet- og tunfisksalat, og til dessert is. Utvalget av drikke var imidlertid stusselig; tre/fire typer juice, vann, Sprite eller Cola. Jeg var klar over at Royal Brunei ikke serverte alkohol, men de kunne gjerne ha hatt et bedre utvalg av brus og mineralvann.

I løpet av turen kom crewet ofte rundt med drikke og peanøtter, og en times tid før ankomst i Dubai ble det servert en varm panini med kylling og ananas, samt en muffin. Like før landing fikk vi servert drops; noe som gjentok seg ved hver landing skulle det vise seg.

I Dubai måtte alle forlate flyet, og det det et vanvittig byråkrati for å få utdelt boardingpass til alle transittpassasjerene.

Det ble tid til litt shopping før flyet gikk videre. Det ble servert middag rett etter avgang; fisk, kylling eller biff denne gangen, samt en pastasalat. Til frokost fikk vi valget mellom kyllingsandwich og osteomelett. Jevnt over bra standard på det som ble servert.

Like før landing ble det vist en video om Brunei. Det hele startet med en advarsel om at straffen for narkotikasmugling er "DEATH". Dette lyste mot oss med enorme røde bokstaver. Velkommen til Brunei!

For de med mye tid å slå i hjel i transitt tilbyr Royal Brunei enten en gratis lunsj eller en gratis rundtur. Jeg hadde ti timer, så jeg slo til på lunsjen, og kjøpte meg heller en skikkelig rundtur; nesten fem timer. Noe som i og for seg var nok til å få med seg det landet har å by på.

Tilbake på flyplassen hadde kveldsrushet startet. Det manglet noen passasjerer som skulle til London, og en ganske stresset dame prøvde å rope opp de aller siste. Midt i oppropet var det imidlertid bønnetid, og da tok imamen rett og slett over med bønnerop uten å la dama få fullføre. Da fikk heller flyet bli noen minutt forsinket.

Bandar Seri Begawan – Auckland, Royal Brunei B763
Rett etter avgang fikk vi denne gangen utdelt hvert vårt amenity kit, og igjen fikk vi servert en liten velkomstdrink. Til middag var det kongereker i chili med ris eller frityrstekt kylling. Rekene var svært gode.

På den 16 timer lange turen fra London til Brunei hadde jeg ikke testet ut PTVen, så denne gangen tok jeg en titt. Det tilbys 18 filmer og 5 "TV-kanaler", og utvalget var helt greit, dog med mange snille romanistiske Hollywood-komedier. Lite vold og sex her i gården. Dersom noen fortsatt var i tvil om hva som er offisiell religion i Brunei, så viser kartene ombord hele tiden avstand og retning til Mekka.

Til frokost ble det servert bagel med egg og biff eller osteomelett, i tillegg til croissanter, youghurt og fruktsalat (riktignok hermetisk).

Landing i Auckland like før oppsatt rutetid, noe som hadde vært tilfelle hele turen. Veldig hyggelig mottakelse både i passkontrollen og i transferskranken.

Auckland – Wellington, Air New Zealand B733
Innenriksterminalen ligger 900 meter fra utenriksterminalen, så det ble en aldri så liten gåtur. Heldigvis tok de imot baggasjen rett etter tollkontrollen. Innenriksterminalen er ganske liten, og selv om servicetilbud før sikkerhetskontrollen var bra, så var det ganske stusselig etter. Det gikk imidlertid helt greit å slå i hjel et par timer.

Den 40 minutt lange turen til Wellington ble en lystig affære. Kapteinen fylte 40 år, og ble jaget ut i kabinen av purseren, slik at alle passasjerene kunne synge bursdagssangen. Crewet holdt den samme muntre og løsslupne tonen hele turen.

Mange har sikkert fått med seg Air New Zealands siste reklamestunt der de ansatte går rundt i kun kroppsmaling. Sikkerhetsvideoen var i samme stil, og dette bidro definitivt til at folk fulgte med.

Det ble tid til både mat og drikke på de snaue 40 minuttene. En kunne velge mellom tre typer snack, og det ble servert kaffe (fra presskanne!), te og vann.

Alt i alt en veldig hyggelig tur med Air New Zealand. Star Alliance på sitt beste!

Re: Ut på tur med Royal Brunei

Meget bra TR!!

Fikk følelsen av å ha vært med på turen selv :up:

Artig med en rapport fra et selskap vi ellers ikke hører så mye om.

Fløy du i biz eller eco? Hva kostet billetten, og hvorfor valgte du akkurat det selskapet?

BF:cool2

Fløy i økonomi. Valgte Royal Brunei fordi det kostet under 7.000 kr t/r London - Auckland. Det var nesten 4.000 kr billigere enn nærmeste alternativ da jeg bestilte. Jeg vil anta at Royal Brunei er ganske kraftig sponset av sultanen. Det var på mange måter litt "backpacker express" ute og gikk. Masse folk som hadde valgt selskapet pga prisen.

Hei,

Tankte jeg kunne bidra med noen bilder av flyene fra Sultanatet.

Jeg er enig i at juice utvalget kunne vært bedre hos Royal Brunei - selve maten i vanlig klasse er grei nok når jeg har reist med dem fra en av hubene i Asia (Singapore, KL, Bangkok).

En britisk kollega fikk business med RB fra London til Brunei, han var i sjokktilstand ved ankomst etter en tur uten en eneste G&T - er ikke sikker på om han har kommet seg helt over det ennå.

Var bønnen til Allah om trygg reise før safety-demonstrasjonen tekstet på engelsk hos dere, sist jeg fløy RB var den bare på arabisk?

Ved siden av portretter av Sultanen og hans koner er det vel Brunei-Shell logoer som dominerer i landet.

Eders
Knut Erik

Attachments

• V8-RBJRDSC2244.jpg
    V8-RBJRDSC2244.jpg
    46.5 KB · Views: 292
  • V8-RBLRCIMG0175.jpg
    V8-RBLRCIMG0175.jpg
    47.3 KB · Views: 289
Last edited:
Back