USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ja, de har selvsagt tilgang til strafferegisteret.
Nei det har de ikke. Jeg antar at hvis du blir stoppet i kontroll så kommer de til å be deg signere på at de kan hente ut opplysninger om deg. Hvis det da viser seg at ESTA-søknaden inneholder uriktige opplysninger er jeg rimelig sikkert på at konsekvensene blir rimelig kjipe. Jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen :) Nok av andre land her i verden.

USA-visum, ESTA m.m.

Jeg har vært borti prosessen fra innsiden og kan si:

Nasjonalt strafferegister er det ingen andre nasjoner som har tilgang til, skal en annen nasjon ha opplysninger fra det så må de sende en forespørsel og da ha sjelelig grunn til mistanke, og da er det igjen opp til norske myndigheter om de vil gi ut opplysninger. (det er hvertfall den lovlige prosessen, slik det i utgangspunktet skal virke....)

Dersom norske myndigheter har rapportert ugjerningen inn i det internasjonale strafferegisteret så har selvfølgelig amerikanske myndigheter tilgang til det. Havner du i det registrert er du virkelig ute å kjører.

Last edited:

Trenger du å sjekke om du er stemplet riktig inn eller ut av USA - her har du oversikt online over turene dine, og også siste innreise ifht. hvor lenge den gjelder: https://i94.cbp.dhs.gov

US Virgin Islands. Transit visa?

Bestilte meg nettopp en tur til jomfruøyene i januar. Denne går via London og Miami, (og new York tilbake) men uten noe layover. Trenger jo ikke visa for selve jomfruøyene, men må jeg skaffe meg visa til USA siden jeg har en mellomlanding der?

Og, om så, vil det her da regnes som "transit på vei til et annet land?". For dette er jo egentlig USA? Men vet ikke om det regnes som det..

Forresten, noen tips og anbefalinger om St. Thomas, utenom snorkling og den velkjente stranda?

Last edited:
Re: US Virgin Islands. Transit visa?

US Virgin Islands er en del av USA, men du må innom CBP når du reiser inn/ut – jeg antar det skyldes ulike toll-områder. Men du trenger ikke multiple-entry visum, eller om du er norsk statsborger så holder det med ESTA.

Øyene er ferieøyer og man gjør ferie-ting, men som tidligere danske kolonier er det gøy å få med seg noe av historiske som fortsatt er igjen.

Ja - smak og behag..

For min del slår en Twotter på flottører en Cessna - når som helst. :)
Dessuten > rett fra sentrum Charlotte Amalie til sentrum Christiansted og vv.

Ser at dersom man har fått godkjent ESTA så er denne ok for multiple entries.

Betyr dette at man ikke trenger å oppdatere noe ift point of entry og hvor man skal bo etter første reise? Ser at man kan oppdatere adresse ved opphold, men ikke for eksempel flight number og lignende?

Ser at dersom man har fått godkjent ESTA så er denne ok for multiple entries.

Betyr dette at man ikke trenger å oppdatere noe ift point of entry og hvor man skal bo etter første reise? Ser at man kan oppdatere adresse ved opphold, men ikke for eksempel flight number og lignende?

Det stemmer, ikke noe poeng oppdatere dette. Strengt tatt trenger man ikke oppholdaddresse og slikt når du søker om ESTA heller. Dette legges inn når du sjekker inn på flyet uansett

Flytte til USA

Hei,

Ikke akkurat relatert til reising, men heller flytting ;

Er det noen som vet hva som må til for å flytte til USA og jobbe for et selskap som holder til i Houston ?

Jeg har fem-års B1 /B2 C1/D , men vet ikke helt hvor det strekker til …

Takker for svar :)

Re: Flytte til USA

Du kan ikke ha inntekt fra amerikansk arbeidgiver på B- eller C-visum. Har du (minst) en bachelorgrad kan H1B være den enkelste muligheten.

Du kan ikke ha inntekt fra amerikansk arbeidgiver på B- eller C-visum. Har du (minst) en bachelorgrad kan H1B være den enkelste muligheten.
Her er det dog stramme kvoter og til dels høye legal fees for arbeidsgiver - med mindre det er healthcare/non-profit (mulig det også er andre unntak).

Hei,

Ikke akkurat relatert til reising, men heller flytting ;

Er det noen som vet hva som må til for å flytte til USA og jobbe for et selskap som holder til i Houston ?

Jeg har fem-års B1 /B2 C1/D , men vet ikke helt hvor det strekker til …

Takker for svar :)
Andre ulempen med B1/B2 -- utover at du ikke kan ha inntekt i USD fra amerikansk arbeidsgiver, er at du kun kan oppholde deg i USA inntil seks måneder ad gangen - selvom visumet som sådan er gyldig lenger.

Andre ulempen med B1/B2 -- utover at du ikke kan ha inntekt i USD fra amerikansk arbeidsgiver, er at du kun kan oppholde deg i USA inntil seks måneder ad gangen - selvom visumet som sådan er gyldig lenger.

Man kan vel heller ikke delta i annet enn "passivt" arbeid selvom man ikke har inntekt fra amerikansk selskap? F.eks. kan du ikke jobbe som konsulent i USA for en amerikansk klient, men være lønnet og bosatt i utlandet med B1.

Det var hvertfall slik jeg tolket det når jeg leste meg opp på det en gang...

Man kan vel heller ikke delta i annet enn "passivt" arbeid selvom man ikke har inntekt fra amerikansk selskap? F.eks. kan du ikke jobbe som konsulent i USA for en amerikansk klient, men være lønnet og bosatt i utlandet med B1.

Det var hvertfall slik jeg tolket det når jeg leste meg opp på det en gang...
Tja - det er veldig grenseland ihvertfall... (Det utstedes blandt annet en del B1 med annotation "in lieu of H1B" typisk for kategorien du nevner -- uten at det er en ekte visumklasse -- men en del indiske IT-selskaper spesielt har misbrukt ordningen og det hele er oppe til debatt).

Etter å ha vært i 83 land, så syns jeg det var på tide å avlegge USA et besøk.

Siden jeg reiser en del i jobben, så har jeg 2 pass, og jeg er ikke sikker på hvilket av passene jeg har til rådighet når jeg skal "over there".

Hvordan gjøres dette med tanke på ESTA? Kan jeg legge inn 2 pass der?

Back