Hjemreisen gikk "greit". Vi valgte å dra fra hotellet på 42nd ganske så tidlig på ettermiddagen. 15:30 for 20:15 flyet. Vi ordna oss en taxi og etter 3 kjørte minutter sto vi dønn stille. Vi ble advart, og visste forsåvidt om det også at trafikken ut til New Jersey på en Fredag ettermiddag er packed!
Vel vel, vi sto i kø og sjaføren (Halvbroren til Tony Soprano) spurte hvor vi skulle - da var det igang. Åssslå!!... Beeeergiiin... nice nice very, how you people live there, I was to come back Oslo from 2 weeks ago.. I like Bergin.. fjååårs nice was but expencive eh..
Ja, som sagt.. ikke den skarpeste engelsken, men innen han var ferdig med feriehistoren sin så var vi halveis i tunnelen til NJ. Pga trafikken ble det valgt å bruke exit 13 fra turnpike mot EWR, dette vil si at man kjører langs rullebanene sørover før man kjører rundt, og morro var det å se 777, 757, 737 osv lande i 18-20knops sidevind 100meter fra seg!
Vel fremme, 72 dollar fattigere fant vi "Continental Intl Bagdrop" -køen. Den var ikke så lang i seg selv, men disse Amerikanerne som skal til Europa på ferie har jo med seg noe så helsikkes mye og store kolli at de aldri blir ferdig. Ikke nok med dette, men baganlegget sto dønn i ro der Fredag ettermiddag så etter tagging av baggasje måtte den bæres av oss selv til en småshabby kar på 300lbs som lempa så svetten sto.
Dette unnagjort begynte vi prosjektet med security og TSA, ikke noe system i køene såvidt vi kunne se så vi fulgte strømmen, lite visste vi at dette var Elite Access køen og at det gikk veldig så effektivt, ingen som ville se noe annet enn passet så dårlig samvittighet hadde jeg ei. (Dog 2000 poeng unna Silver status på CO/Skyteam, men denne hadde vel ikke holdt som unnskyldning vil jeg tro) Ting gikk smooth og vi var igjennom på ett blunk. Vi hadde god tid, nærmere 2t 30min til avgang så vi valgte å tusle til C88 hvor det er STORE panorama vinduer mot rullebanene, og med kveldssolen i "nakken" ble det litt god spotting. 2 SAS A330, DLH 744, Alitalia 777 og 767, LOT 767, BA 777 og en hel masse med CO biggies!
"Pre boarding call Continental Airlines flight #xxxx to Mexico City, door marked C88" - best å komme seg avgårde, og valget falt på "Sbarro" for ett par skikkelig biter med pizza.. Mmmmm!!! MYE folk og lite sitteplasser på disse resturantene, virker som om de 5 gesjeftene deler 50 stoler og bord, men who cares.. vi satt godt og lenge. Da klokken nærmet seg sju valgte vi å tusle mot C94 som var vår departure gate og 2 minutter etter at vi hadde satt stompen på stolen og beina høyt kom det en afro på PAn som sa at "Åssslååå passengers, please contact gate staff at door marked 94 for passport verifications", og man så at det var endel Nordmenn der for alle heiv seg opp å beine for å komme først.. det var da samme afroen igjen sa "... chill folks, I did not mean everyone at once!"
Boarding for business first passasjerer startet rundt 20:00, deretter Skyteam elite og elite plus medlemer før general boarding rad 30-34, 25-34, 20-34 osv.. Vi satt på 16A og B (EE) og hadde egentlig ikke dårlig tid, kom oss ombord og døra ble lukket omkring 20:20 og alle var rimelig klare for å komme seg opp å lukke øya, men neida.. broa kjøres på igjen og inn beiner 7 heseblesende "late show".. lite visste jeg at en av de visstnok er medlem her på bruket.
Push 20:24 og vi begynte så smått bevege oss nedover mot 4L, tror vi havnet som nummer 7 el 8 i køen, forsåvidt ikke så ille.. på turen til Miami tidligere rundt samme tid havnet vi som nummer 17. Takeoff 20:55 (omkring) og turen gikk rett over Central Park retning Boston.
Routing:
SCUPP J575 TUSKY YQX DENDU 5200N 05000W
5800N 04000W 6100N 03000W 6200N 02000W
6200N 01000W GUNPA FLS UN623 GRM
Jeg valgte omgående å slenge opp Macen og se på film, men merket fort at øynene sviktet så det ble å sove i stedet. Jeg kjente lukten av noe "middag" som resten fikk servert, men det fristet ikke nevneverdig. Sov faktisk så godt å lenge at jeg våknet til frokost litt før Bergen. Fikk servert en pappboks med croissaint og 3 biter ananas og 2 med appelsin, det så absolutt IKKE delikat ut og kunne fint greid meg uten, slukte frukten men resten fikk de ta sjøl.
Landing på OSL 01R via SIG arrival, toucha 0959 som er 30min forsinket, men slikt må man regne med. Og appropos regne, det var LITT av ett vær å komme hjem til.
Bare hodet kommer til hektene skal jeg få montert en rapport for OSL-EWR, EWR-MIA med retur også!
So long.