USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
Re: Tanker om Norwegian

20 stk B787? Er det gammelt nytt eller noe som egentlig ikke skulle ut?
 
Re: Tanker om Norwegian

20 stk B787? Er det gammelt nytt eller noe som egentlig ikke skulle ut?

Jeg kan ikke huske å ha hørt om 20 stk B787-9. Basert på den kommunikasjonen som ligger ute på DOT sin docket så ser det vel ut til at dette egentlig er en intern kommunikasjon med den irske ministeren for transport (som også sannsynligvis har blitt videreformidlet til Boeing i forbindelse med stopp i forhandlingene). Jeg har imidlertid sett kommunikasjon hvor man ber om dry lease av maskinene fra EI-registeret inn til det norske AOC'et, men ikke så omfattende som det snakkes om her.

Ted Austell er vel VP for regulatory & legal affairs (eller noe slikt) hos Boeing. Mottakeren av e-posten, Susan Kurland, er Assistant Secretary for Aviation and International Affairs i DOT.
 
Re: Tanker om Norwegian

Har hørt om 6 787-9, men ikke 20. Men har ikke mr. Kjos sagt at noenog40 dreamlinere er et godt tall i en eller annen forbindelse? uten at jeg ikke husker når og hvor
 
Re: Tanker om Norwegian

Om DY/DU/NAI ikke får svar/får negativt svar fra DOT innen de starter å fly fra LGW til Amrika. Er det kun billettprisen de er pliktig til å refundere?
 
Re: Tanker om Norwegian

Han har vel flere ganger nevnt 15, hvis jeg husker rett. Det var uansett aldri konkret så det er interessant at dette nå ligger på bordet.

At mailen fra Boeing til DOT inneholder en kopi av Kjos' brev til det irske CAA, er interessant. Boeing er ikke nevnt in copy, og jeg kan tenke meg at irene ikke setter pris på at brevet er lekket slik. Om dette er taktisk spill fra Norwegian og Boeing for å redde ordren eller en blunder av Ted Austell er ikke godt å si ...
 
Last edited:
Re: Tanker om Norwegian

Dette er vel en smule børs-sensitiv informasjon også skulle jeg tro..
Blir spennede å se når media får dette med seg.
 
Re: Tanker om Norwegian

Er det vanlig for private aktører å sende slike brev hvor det "trues" både i øst og vest? Et desperat brev?
 
Re: Tanker om Norwegian

Er det vanlig for private aktører å sende slike brev hvor det "trues" både i øst og vest? Et desperat brev?

Jeg oppfatter ikke dette brevet til å inneholde noen trusler - det er en rett frem orientering om bakgrunnen for de handlingene DU nå ser seg nødt til å ta. Mitt inntrykk er at det er nokså vanlig med denne formen for kontakt. Spesielt desperat oppfatter jeg det heller ikke til å være.

Litt på siden i forhold til den kommunikasjonen Wahoo la ut har et par tidligere statsråder i transport i US har også skrevet noe om prosessen: http://thehill.com/opinion/op-ed/202974-open-the-skies-to-norwegian-air#ixzz2yUsVrUmj
 
Re: Tanker om Norwegian

Han har vel flere ganger nevnt 15, hvis jeg husker rett. Det var uansett aldri konkret så det er interessant at dette nå ligger på bordet.

At mailen fra Boeing til DOT inneholder en kopi av Kjos' brev til det irske CAA, er interessant. Boeing er ikke nevnt in copy, og jeg kan tenke meg at irene ikke setter pris på at brevet er lekket slik. Om dette er taktisk spill fra Norwegian og Boeing for å redde ordren eller en blunder av Ted Austell er ikke godt å si ...

Brevet er vel skrevet av DY/Kjos så man får anta at de selv står fritt til å distribuere slikt til hvem de ønsker (så lenge brevet ikke avslører hemmeligheter om mottakeren). Mr Austell er vel såpass rutinert at han neppe legger ved et vedlegg som ikke er ment å skulle være med, men det er ikke sikkert at man regnet med at dette skulle offentliggjøres. Irene er vel interesserte i å få dette på plass, så jeg ser ikke helt at de vil reagere negativt.

Og i tillegg klarer jeg ikke helt å se at dette skulle være negativt (annet enn at omfanget på en potensiell ordre avsløres uten at DY selv orienterer om dette).
 
Re: Tanker om Norwegian

Jeg oppfatter ikke dette brevet til å inneholde noen trusler - det er en rett frem orientering om bakgrunnen for de handlingene DU nå ser seg nødt til å ta. Mitt inntrykk er at det er nokså vanlig med denne formen for kontakt. Spesielt desperat oppfatter jeg det heller ikke til å være.


I og for seg enig, men mest fordi "trusler" kan være så mangt, og ofte blir misbrukt. Menn det er mye politikk i det brevet

Men som du sier, det er helt vanlig og normalt, og likt andre bedrifter gjør. Og selvsagt forsøker man bruke de midler man har, hvor f.eks flykjøp er en faktor for Norwegian
 
Re: Tanker om Norwegian

Mr Austell er vel såpass rutinert at han neppe legger ved et vedlegg som ikke er ment å skulle være med, men det er ikke sikkert at man regnet med at dette skulle offentliggjøres.

Når man sender det til en saksbehandler i DoT, går det inn i saksdokumentene - og er dermed offentlig. Ut ifra ordleggingen til DoT-behandleren, er jeg ikke imidlertid ikke helt sikker på at dette var hensikten fra Boeing ..

Brevet ligger på http://www.regulations.gov .......... og er nå offentlig informasjon.
 
Re: Tanker om Norwegian

Når man sender det til en saksbehandler i DoT, går det inn i saksdokumentene - og er dermed offentlig. Ut ifra ordleggingen til DoT-behandleren, er jeg ikke imidlertid ikke helt sikker på at dette var hensikten fra Boeing ..

Brevet ligger på http://www.regulations.gov .......... og er nå offentlig informasjon.

Nå er vel ikke Susan Kurland saksbehandler som sådan, men nokså høyt oppe i hierarkiet i DOT (så Boeings mann har nok tatt direkte kontakt med DOT sin kvinne med ansvar for dette).

Jeg er enig i at det kanskje ikke virker som at hensikten fra Boeing var at dette skulle bli offentlig.
 
Re: Tanker om Norwegian

Han har vel flere ganger nevnt 15, hvis jeg husker rett. Det var uansett aldri konkret så det er interessant at dette nå ligger på bordet.


Eller en plutselig økning, for volum selger jo godt. Plutselig trengte de ikke "alle" 20.
Vel tiden vil jo uansett vise
 
Saken har vært velkjent for en del av oss i vel en ukes tid, og det er ventet fortsatt usikkerhet rundt aksjekursen fremover.
Det er ikke umulig at saken kan få store konsekvenser for Norwegian long haul.

Det foregår ganske mye i kulissene akkurat nå...

Tally-Ho
 
Re: Tanker om Norwegian

[QUOTE=Tally-Ho;

Til slutt - nå synes det som om Kjos har tatt en smule for mye Møllers tran i sin long haul-satsing vestover, og interessante endringer kan være like rundt hjørnet - noe som kan gi betydelige utslag på bl.a. aksjekursen. Vi får se...

Tally-Ho[/QUOTE
......

Imponerende at dette ikke slapp ut gjennom filteret til media før i dag. Kommentaren over er postet 23.4.
20 bestillinger på Dreamlinerne er kansellert / utsatt, og longhaul er et stort spørsmål nå.
Flere endringer kan skje, og mye skjer i kulissene..

Tally-Ho
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top