USA 2009

Someone

Moderator
Medlem
Så var det tid for årets sommer ferie. OSL-PHL-ORD og LAS-PHL-OSL med USAirways, ORD-LAX med United var bestilt gjennom WIAS og SFO-LAS med Virgin America var bestilt gjennom deres hjemmeside.

OSL-PHL US789
757-200


Siden reisefølget ankom litt over 10 fra BGO ble det å møte opp på OSL endel tidligere enn normalt. Gikk så til US sin innsjekk hvor det var noen få foran oss i køen. Måtte gjennom den vanlige intervjurunden og passet ble scannet på på sikkerhetsagenten sin lille "atomkoffert". Innsjekk gikk greit, selv om vi hadde blitt flyttet noen rader lenger bak iforhold til den orginale reservasjonen. Itillegg var det å få byttet bonuskort fra Eurobonus til Diamond Club for å sikre seg 100% opptjening.

Gikk greit gjennom security og så snart vi var kommet inn på utenlandspiren ble det å gå til Seafood Bar for en rekesmørbrød og noen øl. Ble så etterhvert å komme seg ut på non-Schengen for å gå ombord i N205UW som skulle ta meg over dammen. Cabin innvendig så grei ut, sete var OK og knyttnevetesten ble bestått. Derimot så bestod underholdningen av noen gamle CRT-skjermer i taket, som de på A og F setene ikke klarer å se hele skjermen.
P1010658.jpg


Belegget på economy var ca 2/3. Hadde inntrykk at de fleste skulle videre fra PHL og satt rett bak en gjeng på 4 par i starten av 30-årene som tydeligvis skulle videre til LAS.
Vi hadde 19 E og F, og siden jeg hadde fått E på denne turen ble det å hoppe over til D så snart jeg hørte boarding completed, hvilket gjorde turen langt mer behaglig....utrolig hva et ledig midtsete kan gjøre iblant. Avgang på tid og selv full av drivstoff kom 757en seg rask opp i luften
P1010660.jpg


De slet tydeligvis endel med å få igang underholdningssystemet, uten at jeg brydde meg nevneverdig da filmen de skulle vise uansett ikke intereserte meg. Husker faktisk ikke engang hvilken film de viste. Uansett så var det tid for servering og det begynte med en runde med drikketralla. Bestilte en G&T og en Cola
P1010663.jpg


Til mat hadde man valget mellom kylling og lasagne og valgte kyllingen som faktisk ikke var så gal. Kjøpte meg også en flaske vin til. Som de fleste andre amerikanske flyselskaper må man betale for alkohol ombord og når da US er så håpløs gammeldags at man ikke tar kort, blir det selvsagt litt styr med vekslepenger. Og bedre blir det ikke at endel nordmenn skal betale med sine nyvekslete $100-sedler, så det ble fryktelig mye styr med veksling og man måtte vente lenge før man fikk penger igjen
P1010664.jpg


Relativt hendelsesløs flytur, uten så veldig mye å rapportere om. Da vi nærmet oss Canada ble det også utdelt 2 poser med pretzels. Tok et glass juice til den, siden de ikke hadde den store drikketralla med der og da
P1010667.jpg


Fikk så etterhvert lyst på mer å drikke, så da var det bare å plinge på flyvertinnene og bestille en øl til. Siden hun allikevel skyldte meg penger fra tidligere så "slapp" jeg og betale, og fikk også ytterligere 2 poser med pretzels med på kjøpet
P1010669.jpg


En stund før landing var det tid for servering nr 2 og fikk en oppvarmet sandwich med ost og skinke. Denne smakte faktisk veldig godt og er noe av det bedre på sandwich fronten jeg har fått i economy
P1010670.jpg


Landet på tid i PHL, men etter mye om og men parkerte vi tilslutt på en remote stand, hvor vi ble hentet en av en slik stor buss som heiser seg opp til flyet. Ble sittende i den å vente en stund mens crewet fikk de halte ut av flyet.
Immigration i PHL tok litt tid, og det hjalp ikke at jeg nok engang kom i samme kø hvor endel enten ble plukket ut til ytterligere en intervjurunde eller slet med engelsken. Som vanlig var det litt om og men med å få registrert alle fingeravtrykkene mine, og også denne gangen var det et par fingre på venstrehånden som ikke ville lå seg registrere på 1. forsøk. Innen jeg var igjennom hadde bagasjen allerede kommet og kameraten min som er amerikansk statsborger hadde fått hentet de for lenge siden. Tydeligvis ikke helt min dag, for ble plukket ut i tollen også. De lurte litt på hva jeg skulle med 6 tuber majones, 1 ost og en flaske Party Dressing, men kom seg tilslutt igjennom og fikk levert fra seg kofferten. Lang kø for å komme seg gjennom security igjen. Ble en tur via food courten for litt føde og skjønte fort det ble en liten forsinkelse på US703 som skulle ta oss videre til O'Hare. Blitt noe surr med setene her også, men slapp ihvertfall midtsete og endte opp på sete 15D

Ombord i N709UW, som er en ev US sine 319 logojets, denne for Philadelphia Eagles, ble vi sittende lenge før det ble tid for pushback.
http://www.airliners.net/photo/US-Airways/Airbus-A319-112/1523363/M/

Ble så sittende lenge i kø før vi kom oss i luften og var vel rundt 1,5 time sene innen vi kom oss opp, hvilket førte til en 1,5 times forsinkelse inn til ORD. Gratis brus, vann og juice, men dett var dett, og benplassen bestod såvidt knyttnevetesten
P1010671.jpg


I Chicago kom bagasjen etter snaue 10 minutters venting og det ble så å få tak i en taxi som tok oss hjem til Tommy som satt klar med kalde pils
 
Last edited:
Chicago var en fin by, og muligens med verdens beste skyline. Fikk både vært på baseball kamp, drukket oss dritings, sett på metall bønne, vært oppe i Hankock Builing å drukket øl, vært på båtur i elven. Noen bilder fra Chicago

P1010683.jpg


P1010686.jpg


P1010688.jpg


P1010690.jpg


P1010698.jpg


P1010701.jpg


P1010703.jpg


Så var det tid for turen videre til Los Angeles.

ORD-LAX
United UA842
757-200


Litt ugunstig avgangstid å dra med en 8:10 flight når man er på ferie, men vi kom nå oss opp og fikk stablet oss ut til taxien som ventet. Med Eurobonus Sølv så lar deg sjekke inn på business så slapp unna endel kø da. Riktignok tok det litt tid å få sjekket inn for da vi kom og presenterte med våre papirbilletter var kommentaren fra skranken at "we don't use them anymore". "I know" sa jeg og forklarte så at det er det vi har, så fikk så sjekket inn og utdelt sete 28 E og F på 757ern som skulle ta oss til LAX. Frokost på vei ut til gaten og kom ombord til noe som tydet på en avgang på tid.....men den gang ei. Det visste seg at man slet litt med den ene ruten i cockpit. Såvidt jeg skjønte var det snakk om noe lamineringsproblemer. Det betydde at vi først måtte ha en teknikker fra UA som ikke kunne avgjøre om flyet var fit-for-flight. Så da ble det å vente på en "vinduespesialist", litt usikker om han var fra UA eller ikke, men da han omsider kom så konstaterte han rask at det var trygt og bare å komme seg avgårde.

Utsikten mens man venter......fortsatt mye gammel maling hos UA:rolleyes:
P1010706.jpg


Puchback en time etter planen, men var relativt lite trafikk på ORD på en søndags morgen så kom oss rask opp i luften
P1010707.jpg


Knyttnevetesten ble bestått, men ellers var det en relativt hendelsesløs flytur. Underholdning var en eller annen dårlig "Mall cop" film med Kevin James (Kongen av Queens) som jeg definitivt ikke kommer til å kjøpe på DVD:rolleyes:
P1010704.jpg


Den store kløften....
P1010709.jpg


En stund etter vi passerte Grand Canyon så man etterhvert endel stormsentere og hørte på Ch.9 at det stadig var forespørsler fra fly i område og å få nye ruter rundt CBene. Landing i LAX 1 time etter planen, og så gjaldt det å få hentet baggasjen og komme seg på shuttle'n ut til Hertz

Noen bilder av leiebilen: Mustang Cab
P1010732.jpg


P1010745.jpg


P1010746.jpg


P1010747.jpg


Med tak
P1010742.jpg


Itillegg så egner ikke bilen seg i mafiavirksomhet. Lite bagasjerom og når du først får gisselet nedi, så kan man jo risikere han gisselet drar i denne nødåpneren og plutselig er på frifot igjen....:lol
P1010751.jpg
 
Last edited:
Hadde reservert en Cab hos Hertz, enten i form av Mustang eller Sebring, men da vi ankom påstod de at de ikke hadde noen inne så fikk valget mellom cab varsjoner av Nissan 350Z, Chrysler PT Cruiser og Toyota Solara. Nissane fristet men ville ikke få plass til bagasjen, jeg kjører ikke en jævla Toyota i USA dessuten ser den tragisk ut, og PT Cruiser......vel den lar jeg vær å kommentere. Så ga da beskjed om at de fikk lete litt bedre og vips.....joda de hadde en 2010 Mustang Cab:rolleyes: Hadde bestilt uten GPS, men siden denne hadde det og det var den eneste Mustangen de hadde (påstod han ihvertfall) så fikk vi med GPS gratis, noe som i ettertid viste seg å være svært kjekt. Itillegg var Hertz-senteren fint for flyintereserte da den ligger rett under innflygningen til LAX og så endel widebodies passere i lav høyde. Det høres selvsagt med å kjøre cab når man leier bil i California, men selv om ikke kjøreegenskapene var helt på jordet (var dog laaangt fra en BMW i kjøreegenskaper) og bedre enn fryktet så var den ikke veldig sportslig, og definitivt en cruiser. Skal ikke si jeg alltid merket de 210hk som den hadde, derimot så merket vi på forbruket at den hadde en 4 liters V6:p

Etter å ha tatt ut bilen var det tid for lunch og kjørte så til Manhattan Beach. SÅ bar det nedover til Newport Beach hvor vi hadde bestilt hotell for natten. I Newport Beach bar det så ut på the Crab Cooker hvor det stod hummer på menyen:D

Så bar det opp til Los Angeles igjen, hvor diverse kjente steder ble besøkt. Bodde i Santa Monica og dagen etter ble Universal Studios besøkt før vi satte kursen nedover mot San Diego. Imotsetning til LA som jeg aldri fikk taket på, overasket San Diego positivt og var en veldig hyggelig by og valgte å være der i 2 netter, inkludert en 2 timers tur innom Tijuana. Etter det bar turen innover i landet og kjørte vi Joshua Tree Natl. Park før vi overnattet i Palm Springs.

Neste natt ble tilbrakt i Santa Barbara, før turen gikk oppover langs kysten på Highway 1, med nok en overnatting i Monterey. Før vi kom til San Francisco tok vi en omvei via Napa Valley hvor vi overnattet og var på vinsmaking. Deretter fulgte 2 netter i San Francisco før det var tid for å komme seg til LAS

Utsikt fra hotellet i Santa Monica
P1010711.jpg


Hvor er Hoffer'n og Pamela?
P1010712.jpg

P1010714.jpg


Kwik-E-Mart i Universal Studio....ikke overasket solgte de diverse Simpsons produkter her
P1010716.jpg


Starbucks i San Diego
P1010718.jpg


Shamu i Sea World...med splash
P1010723.jpg

P1010731.jpg

P1010726.jpg


Mejiko
P1010733.jpg


Corona og Tequila
P1010735.jpg


Ørken....varmt og tørt
P1010738.jpg


Mer ørken
P1010749.jpg


Sel i båt
P1010752.jpg


Morro Bay
P1010756.jpg


Noen kystbilder
P1010759.jpg

P1010760.jpg

P1010761.jpg
 
Last edited:
Golden Gate
P1010765.jpg


Meg som vinbonde/druetyv
P1010770.jpg


Hotellet i SF, Westin St.Francis rett på Union Square....hadde rom i 26 etasje i høyblokken bak den orginale fasaden
P1010773.jpg


Cable Car
P1010776.jpg


The Rock
P1010778.jpg


Lombard Street
P1010777.jpg


SF fra The Rock
P1010784.jpg


Bratt.....
P1010787.jpg


Rådhuset i SF
P1010786.jpg


Chinatown
P1010774.jpg


Nei, det var ikke her jeg overnattet...
P1010782.jpg


...dette var rommet
P1010771.jpg


P1010772.jpg
 
Last edited:
SFO-LAS - Virgin America

Så var det på tide å omsider få prøvd ut Virgin America, og de skulle ta oss fra SFO til LAS

SFO-LAS
Virgin America VX900
319 N525VA Virgin & Tonic:p


Hadde bestilt plass på en shuttle kvelden før så klokken alt-for-tidlig var den på plass på hotellet. Ankom så SFO strengt tatt tidligere enn nødvendig og i VX sin innsjekkområde i den internasjonale terminal var det lite med folk. Hadde reservert sete 9A/B, men det var tydeligvis ikke fullt ombord så han i innsjekk plasserte oss på A og C istedet og sa han skulle blokke B-setet hvis mulig. Security gikk greit, og måtte begynne å le da jeg så en eller annen tulling som syntes det var en god ide å ta med en et pistolmagasin i håndbagasjen. Den lett eldre amerikaneren fikk så simultant kjeft av TSA agenten på den ene siden og kona på den andre......dog så hadde jeg fryktet kona langt mer enn TSA-agenten og det så nesten ut som om han hadde samme synet:p

Ble så sittende å vente en stund og fikk meg litt frokost før det omsider var klart for boarding. Svært få mennesker i den internasjonale terminal på denne tiden, for bortsett fra en JetBlue avgang og 3-4 VX avganger var det tomt, da ingen av de internasjonale selskapene som ellers bruker denne terminal hadde ankommet ennå. N525VA som skulle ta meg til LAS hadde også det artige navnet Virgin & Tonic
http://www.airliners.net/photo/Virgin-America/Airbus-A319-112/1413982/M/

Mood lightningen var innstilt på lilla denne morgenen og flyet var vel ca 2/3 fullt. Fresh og moderne interiør og alt virket nytt og rent. Mørke slimline skinnseter og ellers er det lyse farger som dominerer. Knyttnevetesten ble også bestått med glans
P1010788.jpg


VXs IFE system som de har døpt Red inneholder både filmer, musikk, Live-TV, bestilling av mat/drikke. Internet var ennå ikke operasjonelt, og for å få full pakke av filmer og annet snaks måtte man betale så nøyde meg med Live-TV på en såpass kort flytur. Man kan også bestille mat og drikke via Red og man betaler med kort ved å sveipe det under sin egen TV-skjerm. Ironisk nok så var dette den korteste flyturen på turen, men samtidig den eneste med tilgang til AVOD/PTV
P1010789.jpg


Landet på McCarran i LAS på tid. Tok en liten stund før bagasjen kom riktignok før det ble å ta bussen til det sentrale utleiekomplekset som lå et lite stykke unna selveflyplassen

Artig bagasjerom på bilen vi leide:p Også kan folk prøve å gjette hva slags bil:lol:
P1010791.jpg


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Svar: Valget hadde valgt på en Corvette ZHZ, en spesialutgave bygget spesielt for Hertz. 430hk sparket definivt fra og var en heftig bil å kjøre og V8ern ga fra seg en skikkelig gromlyd. Forbruket snakker vi ikke om :p Dog om man skal utsette noe på den var en skikkelig kjipt interiør og at jeg syntes den virket litt ustabil i hastigheter over 200kmt. Men ellers en bil som var veldig morsomt å kjøre rundt i og absolutt noen som anbefales for 2 dager.

P1010799.jpg


P1010800.jpg


P1010801.jpg


P1010802.jpg


P1010803.jpg
 
Last edited:
Viva Las Vegas

Etter å ha tatt ut bilen kjørte vi så nedover mot Hoover Dam. På veien nedover endte vi med å bestille rom på et skikkelige harry Casino fullt av white trash. Men når rommet koster $40 for en natt og buffeen koster $7 så sparer man ihvertfall endel penger :p

Fikk en full omvisning på Hoover Dam, og var både utenpå og "inni"

P1010792.jpg


P1010795.jpg


P1010796.jpg


P1010797.jpg


P1010798.jpg


Den nye highway broen de bygger for at man skal slippe å måtte kjøre ruten over dammen slik man må nå
P1010793.jpg


Etter en natt i ørkenen, fant vi ut at det ikke var så mye å se her så bestemte oss for å dra til Vegas en dag tidligere. Fikk så en twin bedroom på Luxor for $55 så slo til på det. De to siste nettene hadde vi bestilt på Hilton Embassy Suites.....som blant annet har gratis børst mellom 5 og 7:colgate:

Ellers så kan man si med rette: What happens in Vegas, stays in Vegas, men en heftig og kul helg ble det. Men noen bilder ble det som kom gjennom sensuren:colgate: Vegas er definivt en kul by og den er såpass tacky og plastic fantastic at det faktisk blir kult

The Strip
P1010805.jpg


Fonteneshow foran Bellagio om kvelden
P1010810.jpg


P1010812.jpg


P1010813.jpg


...og om dagen
P1010819.jpg


P1010821.jpg


Også et par Vegas by night bilder fra forskjellige steder på the Strip
P1010817.jpg


P1010816.jpg


P1010818.jpg


P1010822.jpg


Fra the Venetian.......sorry ass, men innendørs kanaler er litt harry
P1010823.jpg
 
Last edited:
Fin lesning så langt. Er vel ikke mange andre steder enn i USA at man må ha nødåpner innenfra i bagasjerommet. ^_^
 
Innendør kanaler i 2.etg gjør det hele ganske så interessant spør du meg! :)

Ellers en svært så bra rapport så langt. Glimrende lesning på en søndagskveld.
 
Flott og underholdende.. Tusen takk, venter på mer..Forresten siden du byttet fra EuroBonus til Diamond Club , er du nok en som forlater EB-skuta innenfor Star ?? ( Har selv flyttet til OnePass )
 
LAS-PHL-OSL

Så var det tid for hjemreisen.

LAS-PHL
US1448 A-320

PHL-OSL
US788 757-200


Med avgang 9:05 kom stod shuttle'n allerede litt før 7 for å ta oss ut til LAS. Hjalp ikke med sølvkort på LAS, så ble henvist til den lange køen. Ikke bare var den lang, men den gikk utrolig tregt og, og følte det tok en evighet før det omsider ble vår tur. Fullt fly og sete 16 D og F var våre og jeg fikk "gleden" av å være dritten i midten på denne flighten, mens det var motsatt på den lange turen over Atlanteren hvor vi hadde 13 A og B

Utsikt fra LAS mot Vegas og man ser lett pyramiden som er Luxor hvor vi bodde første natten....hadde rom med utsikt mot flyplassen
P1010825.jpg


Avgang og ankomst på tid, uten at det er noe særlig å rapportere om turen. Fikk meg en cola under serveringen, men ellers så stort sett halvsov jeg hele turen. Rart det der gitt....:p

Hadde 3,5 time på oss i PHL, så tiden ble brukt til å få seg litt mat og noen øl, og ellers bedrive generell jeg er sliten men må slå hjel noen timer på en flyplass aktiviteter. Ble så omsider klart for boarding og denne flighten var 100% full i economy, og etter hva jeg kunne se var belegget også bra der fremme. US har to forskjellige typer på 757-200 som du bruker på trans-Atlantiske flygninger og dette var av den andre typen iforhold til den vi kom over med. Forskjellen består stort sett av litt forskjellig setekonfigurasjonen rundt dør nr 2 og at disse har LCD istedet for CRT skjermer i taket......men man kan fortsett ikke se hele skjermen fra A og F setene.

Ble tid for servering og valgte også denne gangen kylling. Smakte greit, men ikke like bra som fra OSL, og salaten var tragisk. Ikke bare mitt inntrykk, men jeg har hørt fra de fleste som har tatt denne flighten at maten er langt bedre fra OSL enn fra PHL
P1010827.jpg


Siden jeg skulle rett på jobb dagen etter gjaldt det å få seg litt søvn, så da ble det tid for en G&T, 2 melatoninpiller og Bose Quiet Comfort 3 på ørene og klarte å få meg endel søvn, selv om jeg ikke klarer å få noe særlig sammenhengende søvn på turistklasse da jeg stadig våkner av diverse kramper og ligende
P1010828.jpg


Kom inn over Norge ved Bergen og husker ikke hva vi fikk servert for frokost, bortsett fra det ikke går under betegnelsen frokost, smakte vondt og ikke var i nærheten av å mette. Kom inn på høyde med OSL, men da vi nærmet oss Oslo tok vi en sving og satte kursen rett sørover før vi fløy over Bærum, Nesodden og Østmarka før vi fikk begynne på innflygninger fra sør. Vi på A-siden fikk defintivt en god sightseeing over Oslo med en slik rute
P1010832.jpg


Landet på 01R litt før rute og parkerte ved siden av TG sin 340-500 som nettopp hadde kommet på sin jomfrutur fra BKK
P1010835.jpg

P1010836.jpg


Mindre kø enn hva passasjertallet skulle tilsi for meg, da halvparten gikk feil vei da man kom ut av gaten....men kom tilbake senere da de møtte veggen et stykke ned korridoren:p Denne gangen var det jeg som fikk nytte av "riktig" pass, da køen på EU/EØS gikk vesentlig raskere og måtte vente en stund på kameraten min slapp gjennom med the other. En liten tur innom tax free og nok en gang så kom kofferten på båndet mindre enn 1 minutt etter at jeg hadde kommet ut av tax free'n

Konklusjon:
US er et greit valg over dammen prisen tatt i betrakning. Benplassen er OK, men mangel på AVOD/PTV trekker ned. PHL er like bra/dårlig å bytte fly på som EWR, og forsinkelsene er de samme. På innenriks i USA er US og UA omtrent like gode eller dårlige, alt etter som. Men fra et flyperspektiv var Virgin America det definitivt høydepunktet og produktet er langt bedre enn både US og UA. Når atmosfæren ombord også er god og betjeningen i godt humør så trekker også det opp:D
 
Flott og underholdende.. Tusen takk, venter på mer..Forresten siden du byttet fra EuroBonus til Diamond Club , er du nok en som forlater EB-skuta innenfor Star ?? ( Har selv flyttet til OnePass )

Jeg er allered på niva "1,5", Blue Plus, og regner med å nå sølv der iløpet av høsten, kanskje før. Dessuten bør jeg også ha sjans på å nå gull der, litt avhengig av hva jeg flyr og om det blir flere langturer iløpet av det neste året
 
Last edited:
Fin fin rapport! Jeg må si at det er karakteristisk med jo mer alkohol i hendene jo større er gliset! :colgate:

BF:cool2
 
Flott rapport, ja!! Og amerikanske biler er OK i USA, særlig de uten tak. Ifølge Oslolosen brukte man majones til å lage porno i gamle dager, men den slags humor hadde vel tollfyren ikke tatt. :p Ble det noe amerikansk vin på ferden, eller ble det med vindrueslangen? :)
 
Ble det noe amerikansk vin på ferden, eller ble det med vindrueslangen? :)

Ble noe underveis. Det vi drakk av vin der var jo amerikansk. Og var itillegg på vinsmaking hos Mondavi.

Men det ble mye øl, og mye nytt og spennende øl vi fikk smakt oss gjennom
 
Last edited:
Flott og lang rapport. Det så ut som det var en bra tur. US virker ok, billig og god opptjening i BMI Diamond Club.
 
Takk for fin dokumentar fra the Wild West. Mange kjente steder der.

Opplevde samme "tullet" hos Avis en gang, de påstod de ikke hadde topp-løs bil, og forsøkte å friste med SAAB eller BMW (med tak, som om det skulle være supereksklusivt). Når jeg nevnte at vi kom fra Europa og vasset i slike bilder så hadde de plutselig Mustang convertible allikevel. Bil uten tak er standard for meg på road-trips i CA, får seg skikkelig med frisk luft når man starter dagen (derpå) :D
 
Der kom den endelig. Flott rapport fra en hyggelig tur. Ser at hele vegasoppholdet er sensurert fullstendig.

Takker for Mills, kom gjerne tilbake med mer
 
Meget trivelig rapport med flotte bilder :up:
Godt å ha slikt lesestoff på en høstkveld utenfor Bergen ^_^
 
Back
Top