US Airways styrtet i New York

Med x-antall beboere i NY og langs Hudson-elven så det jovære noen som har fått filmet dette LIVE. Regner med at vedkommende ligger i "harde fohandlinger" med en mediebedrift om veriden av en slik video :)
God reklame for Airbus dette, men kanskje ikke så god forUS-Airways som får eksponert sin logo litt for mye i kveld.

Er vel sånn at flyet både må treffe vannet med vingene noenlunde vannrett, og samtidig i rett vinkel slik at motorene og vingene ikke rives av. I tilfellet med Ethiopian på Komorene så var det vel noen kidnappere i cockpit som muligens kan ha påvirket landingen, dessuten vil jeg tro det var litt mere sjøgang der enn på Hudson river. :)

Det nevnes annet sted at Airbusser har en "ditch knapp" som lukker mange ventiler etc slik at flyet holder seg flytende lenger.....

Saa akkurat paa nyhetene naar flyet ble tauet til kaia. Saa ut som jaws ta halen kom nedover Hudson.

Det snakkes selvsagt om pilotene som aapenbart har gjort en fantastisk jobb og gjort noe som ikke har vaert gjort foer.

Fantastisk - dette kan ikke være dårlig PR for USAirways - snakk om å ha det beste crewet!!! Enig med den som sa at man kunne bli rørt...

Såvidt jeg vet har en vellykket landing på vann (ditching) bare skjedd èn gang før med en jetliner, og det var i 1970.
men her sank flyet før alle kom seg ut:

"From Wikipedia, the free encyclopedia:
ALM Flight 980 was a flight scheduled to fly from John F. Kennedy International Airport in New York, New York to Princess Juliana International Airport in St. Maarten, Netherlands Antilles, on 2 May 1970. After several unsuccessful landing attempts, the aircraft's fuel was exhausted and it made a forced water landing (ditching) in the Caribbean Sea 48 km (30 mi) off St. Croix, with 23 fatalities and 40 survivors. The accident is one of a very small number of intentional ditchings of jet airliners."

http://en.wikipedia.org/wiki/ALM_Flight_980

Fyttirakkern - får frysninger på ryggen når jeg ser bildene av 320`n i vannet med skyskrapere bak.... noe stemmer ikke.
Stor honnør og "tipping of cap" til mannskapet

Såvidt jeg vet har en vellykket landing på vann (ditching) bare skjedd èn gang før med en jetliner, og det var i 1970.
men her sank flyet før alle kom seg ut:

Det stemmer nok ikke. I 1963 ditchet et Aeroflot Tu-124 i Neva, uten passsasjerskader.

2.jpg

Og nær Moskva i 1972. Dette var en Tu-134.

6.jpg

Last edited:
Utrolig bra jobbet, og sikkert også litt heldige omstendiheter.

Dette er jo svært gledelig å se at det faktisk ikke bare er teoretisk mulig å lande et fly trygt på vannet.
Normalt sett er det til skade for et flyselskap at et fly styrter, men jeg tror faktisk at US Air kommer styrket ut etter denne hendelsen.

Leser forøvrig i nettavisen at Thomas Hesthamme som ifølge avisen har jobbet i 11 år i Norwegian, berømmer besetningen ombord.

IMM

Jag är mäkta imponerad över att alla överlevde. Credits skall gå till flightdeck för lyckad nödlandning och kabinen för snabb evakuering. Det är gånger som denna som man tror att någon ett par trappor upp har en riktigt god dag.

Utrolig at se en A320 drive med strømmen ned af Hudson River...
Gad vide hvad som hollder den oppe....Den burde jo være sunket
Hilsen
ole

Så det betyr at selv om sikkerhetskortet inneholder instruksjoner om hva man skal gjøre ved landing på vann, er det stor sannsynlighet for at flyet går til bunns uansett? :rolleyes:

Back