US-Airways, OSL-PHL også 2011?

Re: US-Airways, OSL-PHL også 2011?

Aktuelt er det kanskje, men jeg tviler på at DL kommer i 2012 heller. Har mer tro på ORD med UA, om det skulle komme noen flere ruter til USA.

Trist at US forsvinner!

Fra et 'spotter' perspektiv var tanken på US og DL besnærende!
Nå blir det faktisk mer kjedelig enn i fjor. Manger jo ikke akkurat SAS maskiner på OSL.

Får bare håpe fremtiden bringer mer variasjon!

Trist for OSL at US har besluttet at droppe PHL ruten og at DL tilsyneladende også har trukket følehornene til sig igen.

Dette kan formentlig til en vis grad tilskrives at SAS åbner OSL-EWR og det viser den problematik som også CPH har været og stadig er udfordret af. Nemlig at SAS i forhold til IC ses som en så stærk aktør i sit hjemmemarked at det "skræmmer" andre aktører væk eller får dem til at holde sig væk.

Desuden viser dette også at nok er OSL "under served" i forhold til direkte kapacitet til Nordamerika, men at flytte trafikken fra one-stop connections via CPH, AMS, FRA, LHR, CDG m.v. til direkte flyvninger er alt andet lige mere kompliceret end som så. Jeg er sikker på at både CO, SK, DL og US i sommermånederne ville kunne få fin volume på OSL-US, men det ville sætte pres på prisniveauet af flytte denne volume fra nuværende one-stop connnections.

Når alt dette er sagt, så mener jeg dog også at det faktum at US trækker sig så hurtigt efter at SAS har annonceret OSL-EWR, indikerer at PHL-OSL måske ikke har været så god en performer som nogle gerne har villet give udtryk for.

Når alt dette er sagt, så mener jeg dog også at det faktum at US trækker sig så hurtigt efter at SAS har annonceret OSL-EWR, indikerer at PHL-OSL måske ikke har været så god en performer som nogle gerne har villet give udtryk for.

Man skal nok heller ikke undervurdere det at CO har planlagt øking til to daglige ifht. US satsing.

Trist for OSL at US har besluttet at droppe PHL ruten og at DL tilsyneladende også har trukket følehornene til sig igen.

Desuden viser dette også at nok er OSL "under served" i forhold til direkte kapacitet til Nordamerika, men at flytte trafikken fra one-stop connections via CPH, AMS, FRA, LHR, CDG m.v. til direkte flyvninger er alt andet lige mere kompliceret end som så. Jeg er sikker på at både CO, SK, DL og US i sommermånederne ville kunne få fin volume på OSL-US, men det ville sætte pres på prisniveauet af flytte denne volume fra nuværende one-stop connnections.

Hellige jul....nå har jeg jammen i meg sett det også...og fra selveste PP!

Jeg går å tar meg en øl - dansk sådan! Skål PP;)!

Hellige jul....nå har jeg jammen i meg sett det også...og fra selveste PP!

Jeg går å tar meg en øl - dansk sådan! Skål PP;)!

Der er nu intet nyt i det jeg siger i forhold til tidligere! Jeg har altid ment at de største udfodringer for såvel CPH, ARN og OSL ligger i yield og ikke så meget i volume...

Men tag du gerne en dansk øl - så støtter du da i det mindste dansk erhvervsliv. Skål :)

Der er nu intet nyt i det jeg siger i forhold til tidligere! Jeg har altid ment at de største udfodringer for såvel CPH, ARN og OSL ligger i yield og ikke så meget i volume...

Men tag du gerne en dansk øl - så støtter du da i det mindste dansk erhvervsliv. Skål :)
Skal ta opptil flere danske grønne ikveld.:drink

Ja, da har SAS klart å skvise ut en konkurrent allerede før de har startet opp.:D

Det har ikke nødvendigvis noe med SAS å gjøre da ;)

Men hvor stor konkurrent er egentlig US? De er jo i Star de også.

Noen som vet om US Airways og SAS hadde sammarbeidsavtale innenriks i Norge?

Hadde ikke code-share så vidt jeg husker, men vanlig interline-avtale som de fleste har.

Nå har vel SAS konsekvent nektet å inngå noen codeshareavtale med utenlandske selskaper som flyr IC i Skandinavia ??

Nå har vel SAS konsekvent nektet å inngå noen codeshareavtale med utenlandske selskaper som flyr IC i Skandinavia ??

De har ihvertfall code-share med Thai og Singapore, muligens noen flere også

De har ihvertfall code-share med Thai og Singapore, muligens noen flere også

Og Continental...

Kanskje US Airways ruten hadde gått bedre dersom det var codeshareavtale innenriks i Norge og Skandinavia.

Hmmm... det var den nyheten ja...

SAS er noe dritt for OSL!!

Det må vel være dagens.
SAS er en av de største aktørene på OSL, og at det skulle være noe dritt for OSL faller på sin egen urimelighet.
At andre selskaper velger å ikke starte opp, når SAS gjør det viser at SAS leverer et godt produkt, som sannsynligvis er ettertraktet.
Virker også som at det satses på markedet i USA, mye reklame for ruten når jeg var i Washington DC forrige uke.

Selvsagt litt kjedelig, med US kommer ikke til å være noe spesielt stort savn. Prøvde de en gang og det ble med den ene gangen, med mindre de var priset ekstremt mye lavere konkurentene

Det jeg vil savne med US er de enkle forbindelsene videre i USA, og karibien. Men dette vil man til en viss grad få beholde via EWR.
Men US er vel ikke viden kjent for god service, spesielt bak i maskinen.

Dette var synd. Fløy US til LA via Phil i høst, og hadde en grei tur.
Komforten var akseptabel. Helt fin benplass, som vanligvis er mitt problem. Prisen var heller ikke å klage på (ca4600,- t/rt).

SAS har tidligere været meget lidt villige til at indgå code-share aftaler med partner selskaber, men der er inden for den seneste tid sket en markant opblødning i dette. Så ud af Skandinavien har SAS nu code-share på alle flyvninger udført af Air Canada, Air China, Ethiopian Airlines, Egyptair og Singapore Airlines.

I mine øjne er dette et ganske klogt træk af SAS, da et udvidet antal af destinationer og connections alt andet lige skaber mulighed for større volume i SAS' eget trafiksystem. Når det er sagt vurderer SAS selvfølgelig om code-share er attraktivt ud fra flere parametre - bl.a. om det kannibalisere egen ruter, hvilket formentlig er en af årsagerne til at der aldrig er indgået code-share med US på PHL-OSL, da SAS i stedet har ønsket an kanalisere trafikken via egne USA ruter fra CPH og ARN.

Back