Uro i Bangkok 2014/2015

Re: Uro i Bangkok vinteren 2014

Har vært i Bangkok et par dager nå ifm jobb. På dagtid går det greit å bevege seg rundt med BTS/MRT, mens en etter kl 18/mørket bør unngå for eksempel Asok. I tillegg til et sykt støynivå når flerfoldige tusen blåser i fløyter samtidig. Kan samtidig si at jeg ikke er nevneverdig imponert over sikkerheten mange plasser, inkludert BTS.

Det er flere plasser beskrevet som karnevalsstemning, men det kan snu fort. Spørsmålet er hvor lenge de får lov å lamme trafikken før folk går lei, eller bøndene kommer inn fra landsbygden.

Uansett, så lenge BTS/MRT/Airport-link fungerer bør det gå greit for de fleste. Blir det sabotasje på noen av de systemene sliter en godt med å komme seg ut/rundt byen.

Skal til BKK i april.
Leser at det er utstedt 60 day state of emergency.
Når bør jeg begynne å vurdere andre reisemål?
BKK er slutten av rundturen vår i Asia som skal foregå fra begynnelsen i april til slutten av april.

Skal ut å prate litt med lokale og kjentfolk som bor her, kommer med status i morgen. Men kort fortalt, helt som vanlig minus et par greitt avgrensede områder i byen. Løp og kjøp! :)

-A

Bra bra:) lander 25 feb i bkk noen uker med øy hopping åsså tilbake til bangkok noen dager fra 15 mars, hadde vært fint og hørt fått noen tips:)

Siden jeg likevel sitter her og venter på rom, som jeg ikke hadde husket å booke før jeg dro, så er det slik fatt:

Ligg unna de angitte protestområdene. Nå er det vel i hovedsak Lat Prao, Asok og generelt oppi gamlebyen hvor offentligheten har sine bygg som man bør passe seg for. Det er også litt opphoping av folk i krysset Rama IV/Silom, men det som er felles for alle steder er at det tynnes ut da de går lei.

I tillegg er vel varmen på vei, og det vil vel gjøre frafallet sterkere. En annen ting er dette med unntakstilstand, det er ikke noe dramatisk, det gir bare myndighetene bedre tilgang til å kontrollere biler og annet som kan frakte inn våpen.

Så jevnt over, byen er helt OK, følg med på nettsteder som drives av vestlige expatsmså har de ganske bra oppdateringer om hva som skjer fra dag til dag. Det er mer liv rundt protestområdene om kvelden/natten, så da kan man styre godt klar av de. Som en expat skrev her om dagen, har du et hotell 500m unna så ville ikke han vært bekymret.

Det som bekymrer på lengre sikt er at det er fundamentale problemer her som må løses,men om de atter en gang bare sakte skyves fremover, eller om et plutselig blir til at man tar et nå, det er det ingen som egentlig vet.

-A

Her er det greitt å følge med:

http://www.richardbarrow.com/ (og @richardbarrow for de som vil oppdateres mer i real time)

og ellers hos Bangkok Post:

http://bangkokpost.com/

Det har hele veien alltid vært litt knuffing og en og annen granat eller skyting, men det er jo foreløpig ting som man kan gå rundt. Som en norsk kollega her nede har sagt så langt: det er jo ikke værre enn en kveld på østkanten i Oslo.

-A

Akkurat nå sitter jeg på en kafe ved MRT stasjonen Sukhumvit. Her er det demonstrasjoner. Ubs ubs. Lenger opp i Sukhumvit er det greit og trygt . Nana plaza gikk som vanlig for ei uke siden. Dvs Nana Plaza er mest "se, men ikke røre" - men er noen gode barer hvor man ikke blir overfalt av prostituterte.

Jeg ville fortsatt dra til Bangkok, det er ikke så veldig mye å lure på. Husk på at INGEN går etter utlendinger på noen sider her. Utlendingene er rett og slett for viktig for Thailands økonomi at alle taper på det om de forsvinner.

Sitter nå btw på Suvarnabhumi, den opprinnelige postgen skrev jeg i hast på en kafe med WiFi.

Last edited:

Skal fly til bkk idag fra phuket. Noen som har nylig vært i bangkok å kan fortelle litt hvordan det ligger ann der?

Kom derfra i går etter noen uker i bygden der. Bare du unngår Lumphini park i Bangkok og evt områder rundt ymse ministerier sine bygninger oppe i gamle byen, så vil du ikke merke at det er noe på gang.

Men som flere som føgler tingene nærmt sier, Lumphini park og alle angitte protestområder *må* unngåes uansett hvor fredlig og spennde det ser ut.

Det er enda tilfeller av en og annen granat, men langt oftere tilfeller av at okkupantene sine "vaktfolk" tar seg til rette og banker opp de som de føler for.

I det du er ett kvartal unna er det som om ingenting utover normalen i Bangkok skjer.

-A

Faren for å bli utsatt for noe uønsket er nok større i Phuket enn i Bangkok, litt avhengig av hvor på Phuket du befinner/befant deg, enn i Bangkok.

Lumphini Park må som nevnt unngås. De "ubevæpnede" protest guards vil nok aktivt forhindre deg i å komme for nære, men dette er ikke en plass grenser skal testes. Neste M79, eller kule kan komme når som helst. Det hender også at protesten marsjerer ut på gaten og da i hovedsak i retning offentlige kontor og firma som direkte eller indirekte eies av Shincorp. "The final push to topple the government" er annonsert som noe som skal skje en av de neste dagene. Dette er vel fjerde "final push" så langt siden november.

Twitterfeeder som @richardbarrow , @bpbreakingnews og @nationnews i kombinasjon gir deg informasjon om hva som skjer og om det er noen ambulerende protester på gang.

Så generelt råd. Holde seg unna Lumphini og bruk fornuften så er Bangkok like trygg som vanlig.

Det er for øvrig meldt om regn og torden til helgen.

Takk for info. Har fixa twitter profil å følger de du sa. Var en tur rundt igår. Eneste jeg så var litt army folk rundt central world. Lumphini park , så jeg telter og folk fra bts. Åsså sklei det en millitær båt oppover elva til morran. Får håpe været holder seg!

Takk for info. Har fixa twitter profil å følger de du sa. Var en tur rundt igår. Eneste jeg så var litt army folk rundt central world. Lumphini park , så jeg telter og folk fra bts. Åsså sklei det en millitær båt oppover elva til morran. Får håpe været holder seg!

Militæret har jo fått beskjed om å ikke se så åpenlyst militær ut. Så da får man CP'er i byen som ser slik ut:

http://t.co/cd5gAUWSqi

http://t.co/kELc3eFJni

...kom ikke å si at landet ikke får et litt "soft touch" med en kvinnelig statsminister. ;)

-A

Var i BKK for 2 uker siden. Bodde ved elven, hvor det ikke var noe som tydet på uroligheter og demonstasjoner. Var i Chinatown, områder i nærheten av elven, inlusiv Royal Place. Dette var helt uproblematisk.

Som sagt tidligere gjelder det vel å holde seg borte fra offentlige byninger og kjente steder hvor det er og har vært demonstrasjoner

Akkurat nå sitter jeg på en kafe ved MRT stasjonen Sukhumvit. Her er det demonstrasjoner. Ubs ubs. Lenger opp i Sukhumvit er det greit og trygt . Nana plaza gikk som vanlig for ei uke siden. Dvs Nana Plaza er mest "se, men ikke røre" - men er noen gode barer hvor man ikke blir overfalt av prostituterte.

Jeg ville fortsatt dra til Bangkok, det er ikke så veldig mye å lure på. Husk på at INGEN går etter utlendinger på noen sider her. Utlendingene er rett og slett for viktig for Thailands økonomi at alle taper på det om de forsvinner.

Sitter nå btw på Suvarnabhumi, den opprinnelige postgen skrev jeg i hast på en kafe med WiFi.

Hollys? :-)

Reiste fra BKK dagen før demostrantene gav seg. Så typisk min "flaks".
Uansett, fikk denne SITRAP fra en kjenning som bor fast der ned, og ikke pendler slik jeg gjør.

So Copy&paste: Silom, Asoke, Victory Monument and MBK are all clear and you can get a taxi almost anywhere. There is still a protest outside the Govt office at Chaeng Wattana and an encampment at the entrance of Lumpini Park which spills out onto Rachadamri from Sarasin to Rama 4 so avoid going that way. North on Rachadamri past Chula hospital is clear.

A few days ago there was an 'incident' at this encampment when some shots were fired at a taxi that was trying to pick up a whore on Rama 4 but nobody was hurt (except the car) and everything seems OK tonight.

So, all is well ... until the next time!

Gleder meg alt til 1/4 når jeg er tilbake i BKK og forhåpentligvis normale forhold.

Lite "action" her for tiden. Rødskjortene har hatt samling i Ayutthaia. En M79 ble skutt mot huset til Suthep's kone i går kveld, ingen skadet. Som kontrast til dette kan nevnes en pickup som kjørte på et tre i går. Seks drept, en skadet.

Meldt regn og torden har så langt uteblitt.

Om det er noen som har tenkt seg til BKK i det nærmeste kan det meldes at:

Anti-government-gjengen holder fremdeles hus i Lumpini park. Denne uken har de daglige marsjer rundtom i sentrum for å bygge opp moment til en stor demonstrasjon på lørdag 29. mars. Så om man må gjennom sentrale deler av BKK med taxi i perioden 24-28. mars bør en følge Richard Barrow for å vite hvor demonstrantene går i tog.

Lørdagens rally skal skje i Lumpini park, så bare å holde seg unna da det er fare for at noen kan benytte anledningen til ugjerninger når så mange er samlet der.

Constitution Court har bestemt at valget 2. februar er ugyldig og må gjøres på nytt.
Anti-gjengen holder fast på "reform before election".
Anti-korrupsjonsorganet driver fremdeles og etterforsker Caretaker PM.
Når en engelsktalende avis har prøvd å titte i krystallkulen så har samtlige scenarier som bakside at "political stalemate continues"...

Det er forøvrig senatsvalg på kommende søndag. Hvilket betyr at det er forbudt å selge alkohol i butikker, barer, restauranter, hotell fra kl 1800 lørdag til midnatt søndag. Det betyr naturligvis ikke at det er umulig å kjøpe alkohol i denne perioden, bare at det ikke er sikkert at ditt favoritt vannhull er åpent.

Back