Unødig hetsing av KLM

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Unødig hetsing av KLM'

Originally posted by BU662

Kanskje noen kan fortelle om rettigheter og plikter ang. ID-Billetter???

Det kan de nok ikke, fordi det er så hemmelig!

Det var jo på tide at opplysningen om at dette var ID- billetter kom frem da. Tredje gangen. Journalisten skjønner som vanlig ingenting av det han skriver. (I Dagbladet igår skrev da vitteligen en journalist at Blue 1 snart(!) skulle begynne å fly Oslo-Helsinki).

Begge sider har opptrådt dumt i denne saken etter min mening. Men nå synes jeg hun burde tatt det litt med ro. Hun behøver ikke få forsiden hver gang det skjer noe i denne saken.

Originally posted by FlyHi

Det er et spørgsmål om at overholde de regler og vilkår der er forbundet med at være iD-pax - hvilket ikke er sket her.

Hvis man ikke vil overholde disse regler, så står det alle frit at bestille vanlige billetter hos flyselskabet og betale det som ganske normale passagerer gør.

Jeg synes det er uetisk og useriøst at gå til medierne med denne sag og helt korrekt af KLM at fjerne deres ID-rettigheder. I de fleste selskaber mister man sine rettigheder for mindre end dette.

Husk nu på at det er et ekstrapersonalegode - ikke en ret man har. Der er visse spilleregler og de skal overholdes. Hvis man ikke vil overholde disse, så må man blot lade være med at udnytte sine ID-rettigheder - det står frit for alle ID-pax at vælge selv.

Jeg kan ikke have ondt af kvinden i dette tilfælde - hun lyder i mine ører mest af alt som en kværulant, som medierne burde være så professionelle, at de ikke giver hende plads i spalterne.

Jeg synes vel ærlig talt at du er en ganske stor kverulant selv her. Ja nesten fundamentalist!

Hvis man etter at flyselskapet har gjort en feil ikke får tilbake pengene sine, og man ikke får dem før man har gått til media, så er det sandelig KLMs egen feil. Hvis man leser artikkelen så står det at det er ID billetter, men det avsløres jo ingenting om hvilke forhold som ligger til grunn for å få denne rabatten.

Det er jo ingen hemmelighet at dersom man jobber på et hotell, et fergeselskap, busselskap eller hva det nå er så har man som ansatt rabatter på firmaets tjenester. Sånn er det overalt, så dersom man tror man overrasker noen ved å fortelle at ansatte i flybransjen får billigere billetter på flyene, så er man mer naiv enn man har lov til!

BF:baeh

Personlig synes jeg at personer som stikker hodet sitt fram på denne måten (ikke bare eget hode, men også barnets holde på bildet i avisa!) i mange tilfeller er en type mennesker som enten er litt dumme, kverulantiske eller PR-kåte. Derfor stoler jeg ikke på at denne kvinnen virkelig har brukt så mye tid på å få pengene sine fra KLM som hun påstår. Hun ville heller ha et oppslag i avisa, noe som jo er dumt når en etter hvert kommer fram at hun har ID-billetter. Dette ble det ikke skrevet noe om i første artikkel, for da ville jo ikke "folk flest" reagert - de fleste regnet med at det var vanlige billigbiletter, og at dette derfor kunne rammet "mannen i gata". Generelt holder journlaistikken på Forbruker.no et svært lavt nivå, og jeg stoler ikke det fnugg på journlaisten heller. (Det er samme journalist som skrev om vingen på A380 som knakk, og som oversatte "samlingen er utsatt" fra dansk, som hun ikke forstod at betydde at "monteringen er utsatt".) Dessuten tviler jeg på at KLM ville vært så dumme å svare slik hvis de ikke har en god sak.

Originally posted by ph-ndr

Kan noen forklare meg hva som er så gromt med å ha tilgang på billetter som gir ubekreftet standby, og øyensynlig null rettigheter?

-A

Er det noen her som har sagt at det er så gromt da?

Originally posted by AirbusTero

Dette ble det ikke skrevet noe om i første artikkel, for da ville jo ikke "folk flest" reagert - de fleste regnet med at det var vanlige billigbiletter, og at dette derfor kunne rammet "mannen i gata". Generelt holder journlaistikken på Forbruker.no et svært lavt nivå, og jeg stoler ikke det fnugg på journlaisten heller. (Det er samme journalist som skrev om vingen på A380 som knakk, og som oversatte "samlingen er utsatt" fra dansk, som hun ikke forstod at betydde at "monteringen er utsatt".).

Dette må jeg bare være enig i. Skremmende å se hvor mye feil som skrives om ting man har litt greie på. Tenk på hvor mye galt det er om ting man ikke har greie på. Det går jo f eks nå en hel masse folk rundt og tror at deres neste tur OSL-SVG/BGO/TRD/ blir med Estonian Air eller Blue1. Dette etter Dagbladets oppslag med krigstyper i går.

Originally posted by LN-RKF

Originally posted by ph-ndr

Kan noen forklare meg hva som er så gromt med å ha tilgang på billetter som gir ubekreftet standby, og øyensynlig null rettigheter?

-A

Er det noen her som har sagt at det er så gromt da?

Det virker jo slik med disse holdingene om at dettte er et gode man på død o gliv ikke må snakke høyt om?

-A

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by BU662

Kanskje noen kan fortelle om rettigheter og plikter ang. ID-Billetter???

Det kan de nok ikke, fordi det er så hemmelig!

Hemmelig er vel litt drøyt sagt.

ID-billetter tilbys vel av alle selskaper til sine ansatte - mer eller mindre.

...bare en tanke.

Når det gjelder journalisten - nuvel, det er kanskje ikke på sin plass å drive unødvendig personhets i dette utmerkede forum, men hun har sin fortid fra TV2 Hjelper deg (eller som vi i bransjen kaller det, "TV2 Hjælpe meg!") og man kan vel trygt si at hun utmerket seg i programmet som både temmelig dum og direkte fjollete. F.eks. har jeg tatt vare på en ubehjelpelig intervjuteknikk ifm en banksak, der hun trakk tilbake mikrofonen hver gang vedkommende bankperson forsøkte å forsvare seg! Jeg må le når jeg tenker på dette innslaget!

Det er under al kritik, at denne kvinde går til medierne med denne sag.

Når man har ID-rettigheder accepterer man også visse vilkår i denne forbindelse og det er bl.a. (ihvertfald de regler jeg kender) at man ikke taler med andre passagerer el.lign om disse rettigheder og vilkår og priserne på billetterne.

Jeg forstår ganske udemærket, at KLM fratager familien deres ID-rettigheder med selskabet - i virkeligheden burde det selskab som hendes kæreste er ansat i også fratage ham ID-rettigheder på øvrige selskaber og selskabet selv, da hans (og kærestens) (mis)brug af reglerne ifm. dette personalegode har stillet det selskab der yder dem dette gode i et dårligt lys og dette potentielt sagtens kan ske for andre selskaber også.

Naturligvis er det ærgerligt at KLM trækker beløbet to gange og er langsomme til at tilbagebetale pengene, men det må være en sag mellem KLM og ID-pax'en - ikke medierne. Hvis pengene så ikke kommer, så må det være en sag mellem KLM og det selskab ID-pax er ansat i, da det er med dem aftalen er lavet. Det er både uproffessionelt, lavt og useriøst at gå til medierne med denne sag.

Hvor er det ærgerligt at sådanne kværulanter skal være med til at ødelægge et godt personalegode for en masse branchefolk, hvor hovedparten heldigvis har fundet ud af at opføre sig ordentlig og overholde de regler der gælder. Og hvor er det endnu mere ærgerligt, at medierne æder denne historie råt uden at lave en grundig research for dermed at finde ud af at denne historie ikke er en historie, men blot endnu en kværulant.

ENIG MED DEG FLYHI!

Det er et spørgsmål om at overholde de regler og vilkår der er forbundet med at være iD-pax - hvilket ikke er sket her.

Hvis man ikke vil overholde disse regler, så står det alle frit at bestille vanlige billetter hos flyselskabet og betale det som ganske normale passagerer gør.

Jeg synes det er uetisk og useriøst at gå til medierne med denne sag og helt korrekt af KLM at fjerne deres ID-rettigheder. I de fleste selskaber mister man sine rettigheder for mindre end dette.

Husk nu på at det er et ekstrapersonalegode - ikke en ret man har. Der er visse spilleregler og de skal overholdes. Hvis man ikke vil overholde disse, så må man blot lade være med at udnytte sine ID-rettigheder - det står frit for alle ID-pax at vælge selv.

Jeg kan ikke have ondt af kvinden i dette tilfælde - hun lyder i mine ører mest af alt som en kværulant, som medierne burde være så professionelle, at de ikke giver hende plads i spalterne.
Helt enig!

Er det bare meg som må vente 4-6 uker før jeg får tilbakeført penger til kredittkortet mitt? Og det gjelder ikke flyselskap!!!

Originally posted by KLMNordic

Er det bare meg som må vente 4-6 uker før jeg får tilbakeført penger til kredittkortet mitt? Og det gjelder ikke flyselskap!!!

Personlig har jeg opplevd dobbelttrekk bare én gang. Det var med Widerøe, og da gikk det ei ukes tid før pengene mine var på konto igjen. Dette skjedde for et par år siden.

Originally posted by KLMNordic

det er ganske vanlig....betalingselskapene har utviklet en metode som gjoer det mulig aa belaste din konto i loepet av 20 sekunder....dessverre er det visst teknisk umulig aa reversere den teknikken.....kan det ha noe med at de tjener millioner paa rente beloepene ?:love

Var det jeg trodde, defor er jeg overrasket at de lager en så stor sak på tilbakebetaling på 4 uker. Akk ja....

Slikt kommer helt ann på villigheten til synderen og banken de bruker, jeg har hatt episoder med SAS hvor de har belastet samme reise både 3 og 7 ganger, min agent har greidd å få løst opp reservasjonen i løpet av 2-3 timer.

Det er forskjell på en belastning og en reservasjon. Som oftest når du handler på VISA/MasterCard eller andre (mao. ikke norsk BankAxxept, da er reservasjonen og belastningen nesten instant, mens bokføringen skjer over natten) så er det bare en reservasjon i et beløp som taes. Så lenge slikt bare står som reservert så er det en triviell sak å få den løst opp og fjernet.

-A

Jeg synes FlyHi har noen meget gode poenger. Ja, det er tildels klønete håndtert av KLM, men så lenge vi snakker om ID-billetter fikk saken en helt annen vinkling. Jeg har veldig vondt for å se at ikke dette kunne løses veldig greit partene imellom uten media-innblanding. Dette lukter det PR-kåthet av...

Uff! Nå begynner jeg å bli veldig lei av denne tråden! Gjeeesp!

BF:zzz

Back