United bruker politi for å kaste passasjer ut av fly pga. overbooking

Re: United bruker politi for å kaste passasjer ut av fly pga. overbooking

Og ikke nok med det .. nå har man begynt å grave i en fortid han nok gjerne ville beholdt skjult. Karma is a bitch.

http://viewfromthewing.boardingarea.com/2017/04/11/lurid-past-doctor-dragged-off-united-flight/

Da har det i følge flere på internett vist seg å være to leger som heter det samme. En med historikken over og en helt uten rulleblad.

Edit: det er flere som påstår begge ting, så litt uklart hva som faktisk er rett, og om det er vår mann som har rulleblad eller ikke.

Hvorvidt personen hadde rulleblad var vel uansett ganske irrelevant så lenge det ikke var det som hadde medført at han ble bedt om å forlate flyet?

Last edited:

Hmm jeg velger å tro det ligger mere bak denne historien enn det som fremkommer i videoklippet/media. Hvordan var det fulle hendelsesforløpet? Hvordan oppførte han seg mot besetningen? Hva var årsaken til at politiet ble tilkalt? Det har jo fremkommet i ettertid at han forsøkte (og klarte) å komme seg ombord igjen etter at han først hadde blitt offloadet. Tviler sterkt på at United har for vane å tilkalle politi ifm overbooking for å hale av tilfeldige passasjerer, selv i USA! Det er lett å ta offerets side her, men jeg tror som sagt det ligger mere bak. Jeg hadde iallfall, og jeg både håper og tror alle flyvende kollegaer med meg, også hadde tilkalt politi/security for å bistå dersom man hadde hatt en uregjerlig og aggressiv passasjer som nektet å følge instrukser.

Jeg sier ikke at besetningen er uten noe skyld her altså. Situasjonen kunne nok ha blitt håndtert annerledes og på en mere profesjonell måte, men det blir altfor lettvint å ta side med passasjeren her, kun basert på et 20 sekunders videoklipp.

Last edited:

Synes ikke passasjeren skal ta sin del av skylden. Skylden er 100% på UA sine skuldre.

Men han lagde jo et uvanlig levende, og uansett... når airport politi er involvert, så har de alltid rett. Selv om de har feil.

Tja. Dette er skrevet av en pilotkone?? Hva gir henne troverdighet. Jeg har også sett kommentarer fra Amerikanske jurister som tilsier at det ikke er slam dunk for United.

Det er vel verken mer eller mindre troverdig enn det som er skrevet av andre bloggere, på Facebook, Twitter eller av noen av oss i denne tråden?

Tja. Dette er skrevet av en pilotkone?? Hva gir henne troverdighet. Jeg har også sett kommentarer fra Amerikanske jurister som tilsier at det ikke er slam dunk for United.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eneste som var ulovlig var den passasjeren som nektet å forlate flyet når han ble høflig bedt om det.

Etter det begynte alt å gå nedoverbakke.
Man kan jo synes og mene om det egentlig var nødvendig å sparke av 4 pax for å få plass til 4 crew og man kan synes og mene at flyplass politiet skulle ha tatt med silkehansker på han som nektet å gå i-land men sannsynligvis har det ikke vært noe lovbrudd på ferde, skjønt det blir nok rettssaker utav det hvor alle skal ha million erstatninger fra United.
Det blir mange tårer som kommer til å trille i rettsalene siden folk ble skadet for livet, kan ikke jobbe mere, eller leve et normalt liv, osv, osv..

Eneste som var ulovlig var den passasjeren som nektet å forlate flyet når han ble høflig bedt om det.

Det var nok ikke det eneste ulovlige. Det jeg så på videoen var en reaksjon som ikke sto i forhold til situasjonen. Politivold rett og slett.

Det var nok ikke det eneste ulovlige. Det jeg så på videoen var en reaksjon som ikke sto i forhold til situasjonen. Politivold rett og slett.

Tja, vi så bare noen sekunder, det kan ha vært mye vi ikke så når paxen sprang bak i flyet, holdt seg fast og nektet å adlyde ordre fra politiet.
Hvis dem da må slepe han ut for han nekter å gå frivillig så er det kanskje politivold? Hvis dem ikke hadde slept han ut så hadde vel alle vært der enda og tryglet synderen om å gå av flyet. :angry:

Høflig???

Vel det er ikke hva som rapporteres av øyenvitnene og jeg tror mer på disse enn UA's PR folk. Sjekk f. eks. dette leserinnlegget i Chicago Tribune eller andre steder på nettet: http://www.chicagotribune.com/news/...-3411-man-dragged-witness-20170411-story.html
Det ble gjort feil av alle parter her, men det rettferdiggjør ikke bruk av vold. Kompensasjonen for IDB bør økes slik at det virkelig svir for selskapene og en må kunne få ut kompensasjonen i cash og ikke vouchere som var det som ble tilbudt her.

Men er det noen som reelt mener at United har gjort noe ulovlig da? Tror de fleste mener at de var innenfor loven.

Men det er jo noe som heter at: "selv om du kan, er det ikke sikkert at du bør".

Og jeg synes det er åpenbart at United her er den "sterke part" og har gått fullstendig over styr i håndteringen av dette.

Passasjeren var sikkert dust. Det er det vel lite tvil om. Hvem ville vel ellers latt seg bli slått helseløs men man ble hylt skrikende og sprellende av flyet. Det er jo absurd.

Men av United å sette seg i en slik situasjon er faktisk enda mer absurd. De lokale UA personale var sikkert redde for jobbene sine, men hva enn som forårsaket det, så er det UA som har gjort feil. De har solgt billetter og forbeholder seg retten til å pælme av pax som allerede har boardet (til og med). Uten å tilby folk nok cash til å gå av frivillig.

Det er jo absurd? Jeg sliter med å ta folk alvorlig som ikke synes det er en absurd sak?

. Men er det noen som reelt mener at United har gjort noe ulovlig da? Tror de fleste mener at de var innenfor loven.

Det var den United kona som refererte til en masse lover og en her på forumet som lurte på troverdigheten hennes.
Derfor var det visst spørsmål, som jeg forstod det, om lovligheten av hele opptrinnet.

Da er visst alle enig og at UA ikke gjorde noe ulovlig?
Om dem gjorde noe dumt er jo en helt annen sak og egentlig ikke noe å diskutere, det hadde vært for dumt.

INSTRUKSEN med AOG (Aircraft on Ground)-booking av crew er lovlig, og brukes daglig av flyselskaper over hele verden uten styr..

UTFØRELSEN mot legen kan nok bli interessant i en rettsak siden vold ble brukt. De tre andre forlot maskinen 'frivillig' og fikk sin kompensasjon.

Vet vi egentlig om VOLD ble brukt? MAKT ble helt klart brukt, men var skaden forårsaket forsettelig, eller som en utilsiktet konsekvens av maktbruken, for eksempel ved at passasjeren satte seg til motverge? Jeg tør ikke mene noe om dette basert på noen sekunders video.

Ellers må vel moralen være; Etterkom pålegg fra politiet! ;)

Jeg finner ille kilden akkurat nå. Men "juristen" hevdet at siden passasjeren var ombord så var han sterkere beskyttet og siden flyet ikke var oversolgt, men at det var intern transport så stilte United svakere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan det ikke plasseres 1 eller 2 i cockpit i et slikt tilfelle? Reglene er kanskje litt annerledes i USA enn i Norge/Europa, men pilot(er) fra eget selskap er vel ok?

Kan det ikke plasseres 1 eller 2 i cockpit i et slikt tilfelle? Reglene er kanskje litt annerledes i USA enn i Norge/Europa, men pilot(er) fra eget selskap er vel ok?

Leste noe et sted om en fagforeningsavtale som sa de ikke kunne sitte på klappseter.

. Høflig???

Slett ikke utrolig at den første henvendelsen var høflig, det er som regel slik i begynnelsen selv om det er kunstig høflighet og falske smil.
Hvis paxen nekter så blir det vel sure miner på alle men tviler ikke på at det var høflighet på første forsøk.

De som har vært i Amerika og jobbet i flybransjen der i mange år blir dessverre litt bedøvet med slikt for det er mange tullinger i USA som skulle vært sperret inne og mange som går på narkotika og piller til daglig.
(Se på alle skole skytingene, ikke normale folk)
Derfor har man sett slikt før hvor folk blir dratt av fly for dem står på noen krav som dem egentlig ikke har.

Denne situasjonen var selvforskyldt fra UA sin side, dårlig planlegging for å si det mildt.
Paxen var også delvis skyldig i det som skjedde videre. Han var jo helt uskyldig helt til han nektet å flytte på seg. Alle kan bli bedt om å forlate et fly og da er det best å høre etter.
Hvis man vil stå på krava, eller trykke på "Push To Test" så kan det utvikle seg videre og man vil bli fjernet med makt.
Uansett så er resultatet det samme, man kan ikke ta flyet som gissel og nekte å røre på seg mens man forhandler videre med personell eller mannskap, ei heller med politiet.

Om det var politivold eller makt kan vel diskuteres men det var vel hverken plass eller tid til å bære ut paxen på gullstol, derfor ble han slept siden han nektet å gå.

Tror begge parter er like skyldig men det blir sikkert sak med etterforsking, vitneavhør, bevis og flere videoer som ikke er på nettet enda. Da får vi se.

Denne må United ta all skyld i selv, og shitstormen som kom var fullt ut fortjent. Det er de som er den profesjonelle parten, og det er de som selv må rydde ordentlig opp. Å skulle hente inn "sikkerhetsvakter" for å dra noen av flyet er helt fjernt, og det er helt åpenbart at de gjør en håpløs vurdering. At de har loven på sin side er mulig, men samtidig har en av "sikkerhetsvaktene" blitt tatt ut av tjeneste inntil videre. Og United burde uansett ha forstått bedre enn dette, og om det er manglende tillatelser til gatecrew, så kan de fremdeles takke seg selv.

Men med et tap i aksjeverdi på $800M, og muligens etpar småsinte telefoner fra noen store aksjonærer, så erkjenner man feil. Bare så synd at det kommer såpass sent at alle skjønner at de bare er lei seg for at noen la det ut på SOME, og ikke at de faktisk dummet seg kraftig ut.

United prøvde seg på en "billig" løsning som endte med å bli svinedyr. Og det er ingen andres feil enn dem selv.

Back