Undersøkelse om flybilletter

Re: Undersøkelse om flybilletter

#1: Sist jeg sjekket var ikke finn.no et reisebyrå...

#2:
Vi gjør oppmerksom på at alle prisene er uten eventuelle kredittkortgebyr, tillegg for bagasje eller setegebyr. Dette vil komme i tillegg for de som ikke har dette inkludert i prisen.
Javelja...så vi sammenligner ikke faktisk pris allikevel nei?

Ut over det så ser jeg at det noen ganger er billigere hos online-byråene, uten at jeg vet hvorfor. Har ikke brukt dem så mye, men kan jo være det ligger noen avgifter på tampen av betalingsprosessen el.l.

Last edited:

men kan jo være det ligger noen avgifter på tampen av betalingsprosessen el.l.

Jeg vil påstå at i 9 av 10 tilfeller så er sluttprisen hos reisebyråene høyere enn om man bestiller direkte fra flyselskapene, pga. administrasjonsgebyr, servicegebyr, kredittkortgebyr, gebyr for at reisebyrået skal bistå med endringer i etterkant osv. osv.

Jeg vil påstå at i 9 av 10 tilfeller så er sluttprisen hos reisebyråene høyere enn om man bestiller direkte fra flyselskapene, pga. administrasjonsgebyr, servicegebyr, kredittkortgebyr, gebyr for at reisebyrået skal bistå med endringer i etterkant osv. osv.

Disse gebyrene finnes jo hos flyselskapene også

Dagbladet og Dinside.no med revolusjonerende oppdagelse

Det skotter i alle fall ikke på påståelighet. :rolleyes:
http://www.dagbladet.no/2015/05/29/tema/reise/dinside/aller/okonomi/39410645/
Ingen tvil: Slik får du alltid de billigste flybillettene
Prisene er sjekket hos tre store flyselskaper, samt hos tre store reisesøketjenester, for å se hvor du får de billigste billettene: Hos flyselskapene eller hos reisebyråene? [...] Svaret er soleklart: Du får alltid lavest pris hos reisesøketjenesten.

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det virker som om de oppriktig mener at det å sjekke flypriser til fem reisemål fra OSL over en femdagersperiode gir grunnlag for å konkludere med at «Reisesøketjenestene kommer alltid opp med lavest pris». :headbang

Re: Dagbladet og Dinside.no med revolusjonerende oppdagelse

De ekstra gebyrene som reisebyråene tar har de heller ikke tatt med.

Også omtalt her:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132231

Stusser veldig på denne undersøkelsen. Har aldri vært ute for å få billigere billetter f.eks. hos Finn eller noen av de andre når det er snakk om en tur-retur med f.eks. SAS eller Norwegian. Det kommer jo gebyrer på slutten.

Dog stusset jeg litt sist gang da jeg bestilte SAS-billetter til Aberdeen, men gikk ut fra at det var gebyrer på slutten som ville føre prisen like høyt opp som SAS selv.

Hvis ikke vil jeg si det er litt oppsiktsvekkende, og ikke minst merkelig - hvordan kan flyselskapene forsvare dette selv, i så fall..

Skal du sjekke pris, så må du teste helt til betalingsprosessen starter. Det er jeg ganske sikker på at de ikke har gjort.

De har kun ett metasøk med på testen. Prisene kan altså både øke når man går fra metasøket til selve reisebyrådet og når reisebyrået legger til sine skjulte tillegg som gjerne ikke dukker opp før man skal betale.

Når jeg leste betingelsene hos et reisebyrå som kom opp som billigst på finn.no fant jeg:

"I noen få tilfeller kan beløpet som trekkes fra kortet være noe ulikt beløpet man blir bedt om å betale på vår side, grunnet at valutakursen som kortutstederen tar i bruk er ulikt den vi bruker under bestillingsprosessen."

Back