• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Uløste flymysterier

Uløste flymysterier

Hei i forbindelse med dagens funn av vrakgods som kanskje stammer fra MH370 så kom jeg til å tenke på andre uløste flymysterier. Hvem har vi?

Amelea Erhardt (Usikker på hvordan det staves)
6 amerikanske militærfly som forsvant over Bermudatrianglet (Like etter 2VK).

Andre som kan fylle på?

Re: Uløste flymysterier

Takker.

Men kom på en som ikke stod her men som jeg leste om, 1 F104 Starfighter (tror den kom fra Tyskland) som fløy og fløy til den gikk tom for drivstoff og styrtet i nærheten av Bodø. Noen som husker vet noe mer om denne?

Trykkbortfall/mangel på oksygen førte til at piloten mistet bevisstheten. Akkurat som ifm Heliosulykken i Hellas for noen år siden). Flere fly fulgte den tyske Starfighteren som jeg mener gikk i havet utenfor Andøya etter å ha fløyet rett fram relativt lenge etter at den kom inn i norsk luftrom i sør.

Espen

Trykkbortfall/mangel på oksygen førte til at piloten mistet bevisstheten. Akkurat som ifm Heliosulykken i Hellas for noen år siden). Flere fly fulgte den tyske Starfighteren som jeg mener gikk i havet utenfor Andøya etter å ha fløyet rett fram relativt lenge etter at den kom inn i norsk luftrom i sør.

Espen

Takker så meget.

For de som har jobbet med LOX anlegget på 104, og andre jagerfly med flytende oksygen, så er purging (gjennomspyling) av dette anlegget med oppvarmet oksygen i gassform velkjent. En av grunnene til å gjøre dette, var å fjerne akkumulerte rester av blant annet dinitrogenoksyd. Dinitrogenoksyd er også kjent som lattergass, noe som i sin tid ble brukt i anestesien som narkosemiddel.

Back