Ukens ScanVin tips på Scanair.no

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Ukens ScanVin tips på Scanair.no

Det smakte veldig godt med rødvin i går formiddag/ettermiddag - så her kommer ukens vintips mens jeg ennå husker at man kan nyte rødvin også på denne tiden av året.

Ritocco Valpolicella Valpantena 2003 fra Veneto, Italia koster NOK 129,90 på Vinmonopolet og passer godt til retter av storfe, lam, og eller småvilt/fugl.

Fargen er dyp rød med en rik og moden frukt av mørke bær. Konsentrert smak med god fylde. Lang fruktig og krydret ettersmak er noe Vinopolet skriver og jeg er absolutt enig etter at vi smakte på denne sist helg. I kveld står den igjen på bordet - lettere avkjølt.

God helg - god vin!

Re: Ukens ScanVin tips på Scanair.no

Krise... Ukens vintips smakte godt - men vin nummer 2 fra Odfjell smakte kork...så da ble det med en flaske rødt!!!

Litt krise at ukens vintips kun også finnes på polene i Brønnøysund og Sandefjord...^_^ Men det gikk også meget bra med en Rosaura til kveldens pizza med spekeskinke/mozarella/parmesan/ruccola etc - men litt jeg ble litt sur da jeg oppdaget at det var 2005 og ikke 2006 jeg kjøpte på det nyåpnede polet på Grønland Basar - var ikke superfrisk... :angry:

Originally posted by EB

Krise... Ukens vintips smakte godt - men vin nummer 2 fra Odfjell smakte kork...så da ble det med en flaske rødt!!!

Som veldig OT kan nevnes, dog med en viss diskresjon, at jeg gjennom min verneplikt i Den Kongelige Norske Marine hadde litt omgang med en gren av Odfjell-familien for om lag 20 år siden. I residensen ble det den gang servert Pizza Grandiosa! :colgate: Ja, det var med soldatkolleger (en av dem undertegnede) som residerte akurat den påsken - sjefen var på ferie, og vinkjelleren var låst, såvidt jeg husker...

Hvordan er polet på Grønland Basar????

Nja, bedre enn ingenting, men kun hovcedsortiment og det er den minste selvbetjenngsbutikken jeg har sett i Oslo. Men bra nok for "hverdagspol" for oss bor i nærheten, og også veldig bra for kjøpesenteret som har vært en fiasko så langt.

Nå er det ikke mange pol med disk igjen... Under 20...i hele Norge. Byttet av rødvinen i går gikk uten problemer...

I går hadde vi besøk og serverte følgende:
Kongekrabbe og musserende fransk
Kalvefilet og italiensk rød
Småsnacks og østerrisk søt

Vinene kan alle anbefales, finnes i polets basisutvalg og aperitif mener følgende

Igé Crémant De Bourgogne, 4+, 88 poeng, 132kr

Kategori: pollisten/ Vin/ Musserende/ Frankrike - Annen fransk/
Produsent: Les Vignerons d'Igé
Område: Annen fransk
Land: Frankrike
Farge og duft: Lys gul. Elegant duft med frisk lime-, sitrus-, grønne epler og mineralkarakter.
Smak: Fruktig friskt anslag, gode toner av grønne epler, delikat mousse og fine syrer gir god tørrhet mot slutten som er fruktig og mineralpreget. (UÅ)
Vurdering: En veldig god musserende som konkurrerer med mang en champagne. Meget godt kjøp. (UÅ) (Ukens vin - 14.05.07)
Bruksområde: Alt innen sjømat, og særlig skalldyr.

Travaglini Gattinara 2001. 4+. 88 poeng, 161kr

Kategori: pollisten/ Vin/ Rødvin/ Italia - Piemonte/
Produsent: Giancarlo Travaglini
Område: Piemonte
Land: Italia
Farge og duft: Mørk rød kjerne med brunlig kant. Fin duft av røde bær, jordsmonn og fint fatpreg.
Smak: Fin saftig smak med en del fataromaer, bra fylde, elegant finish. (2001)
Vurdering: En god og fortsatt ungdommelig vin som vil utvikle seg videre i minst fem år til. Meget godt kjøp. (2001) (26.10.06)
Bruksområde: Allround rødt kjøtt.
Laget av: 100% Nebbiolo
Alkoholinnhold: 13,5% vol.
Lagret hos produsent: Min. 24 md. fatlagring, 4 md. flaskemodning før salg
Importør: Gaia Wine & Spirits
Distributør: VSD
Tidligere smakte årganger: 2001

Lenz Moser Prestige Trockenbeerenauslese 2001, 129kr (37,5cl)

Kategori: pollisten/ Vin/ Hvitvin/ Østerrike/
Produsent: Lenz Moser
Område: Neusiedlersee
Land: Østerrike
Farge og duft: Dyp gyllen farge.
Smak: Fyldig, aromatisk, lang frisk ettersmak. Meget søt. (1995)
Vurdering: Konsumferdig, men kan fortsatt oppbevares.
Laget av: Bouvier
Alkoholinnhold: 11,0% vol.
Lagret hos produsent: 18 md fatlagring
Importør: Haugen-Gruppen AS
Distributør: Vectura

Travaglini Gattinara 2001 :) Kjempevin!! 5+ er min vurdering. :)

http://www.dn.no/vinguiden/article855076.ece

Back