• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ukas dykk i arkivet

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
For å legge et litt større trøkk på eget scannerarbeide, (og rydding på harddisken), begynner jeg nå noe som hvis det faller i smak, vil bli et glimt fra et bildearkiv fra de full-analoge dager som fortsatt hersker i ganske stor grad i min flyhobby.

Her følger et av en serie bilder jeg tok den eneste gangen jeg har hatt arbeid på en flyplass. Som sommervikar i LV på FBU 3 uker i 1982, drista jeg meg til å ta med et lite instamatic-kamera på innsiden av kjeledressen den siste uka jeg kunne gå langs tarmac. Det var et gammelt og ganske dårlig kamera, med negativer sopm ble fremkalt i størrlese 9x9.
Etter iherdig arbeid med filmscanner og redigering i Photoshop, ser det bedre ut nå enn ved fremkalling den gangen :)

DC-9-51 HB-IST "Arrau" var i trafikk hos Swissair i 9 år fra den ble levert 4.februar 1977. SR åpnet rute på FBU 1.april 1970, SR 422/423 gikk ZRH-CPH-FBU og retur, med DC-9-32. Etter noen år, overtok SAS rutene på ZRH, mens SR fløy GVA-CPH-FBU om kvelden og retur neste morgen. Mellomlandingen ble flyttet til Gøteborg. I 1982 ble DC-9-51 satt inn i stedet for den mindre DC-9-32. Etter noen få års pause etter midten av ´80-talolet var SR tilbake på FBU med MD-81 i 1989.

Bildet av HB-IST er tatt 25.august 1982. Den fløy seinere mange år i Hawaiian som N679HA, men har endt opp i Mojave etter 2003.

Attachments

• SRist250882-800.JPG
    SRist250882-800.JPG
    65.7 KB · Views: 32
WOW!! Bringer frem mange gode minner. Har alltid likt Swissairs "brune" periode...

Vakkert, vakkert ..... minner meg om min Swissair-periode. :devot: :devot:

MER!!!!!!!!

Swissair fløy i hvertfall FBU-CPH i 1985. Da fikk jeg med meg en tur i prototypen av DC-9-51, HB-ISK Höri. På den tida var det enkelte odde ruter i Norden. Jeg fikk også med meg Sabena på ARN-CPH. Arnarflug (Eagle Air) fløy også en del for Icelandair på den tida. Det hendte at Icelandair var skikkelig overbooket og måtte leie inn en ekstra 737 for å få alle amerikanske turister over til Norge. Det var den gangen dollaren sto i 10 NOK.

Dan-Air fløy på Oslo--både Gardermoen (med Comet 4 til Stansted) og Fornebu (med raketten BAC 1-11 til Manchester via Newcastle). I tillegg fløy de til Newcastle fra Bergen via Stavanger. Denne siste er det skrevet bok om. I Ian Allan's From the Flightdeck-serie er dette bok nummer 3 og den heter BAe 146 in Europe.

Føy selv SR DC 9-30 CPH-FBU 3. januar 1974 etter en charterferie med Scanair DC 8-55
til CMB.

Hadde LN-MOH ( ikke langt fra LN-MOW !! ) til CMB 25. des 1972 og SE-DBD CMB-CPH
2. januar 1974.

RETTELSE AV DATO

Fløy selv SR DC 9-30 CPH-FBU 3. januar 1974 etter en charterferie med Scanair DC 8-55
til CMB.

Hadde LN-MOH ( ikke langt fra LN-MOW !! ) til CMB 25. des 1973 og SE-DBD CMB-CPH
2. januar 1974.

Back