Ukas dykk i arkivet

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
For å legge et litt større trøkk på eget scannerarbeide, (og rydding på harddisken), begynner jeg nå noe som hvis det faller i smak, vil bli et glimt fra et bildearkiv fra de full-analoge dager som fortsatt hersker i ganske stor grad i min flyhobby.

Her følger et av en serie bilder jeg tok den eneste gangen jeg har hatt arbeid på en flyplass. Som sommervikar i LV på FBU 3 uker i 1982, drista jeg meg til å ta med et lite instamatic-kamera på innsiden av kjeledressen den siste uka jeg kunne gå langs tarmac. Det var et gammelt og ganske dårlig kamera, med negativer sopm ble fremkalt i størrlese 9x9.
Etter iherdig arbeid med filmscanner og redigering i Photoshop, ser det bedre ut nå enn ved fremkalling den gangen :)

DC-9-51 HB-IST "Arrau" var i trafikk hos Swissair i 9 år fra den ble levert 4.februar 1977. SR åpnet rute på FBU 1.april 1970, SR 422/423 gikk ZRH-CPH-FBU og retur, med DC-9-32. Etter noen år, overtok SAS rutene på ZRH, mens SR fløy GVA-CPH-FBU om kvelden og retur neste morgen. Mellomlandingen ble flyttet til Gøteborg. I 1982 ble DC-9-51 satt inn i stedet for den mindre DC-9-32. Etter noen få års pause etter midten av ´80-talolet var SR tilbake på FBU med MD-81 i 1989.

Bildet av HB-IST er tatt 25.august 1982. Den fløy seinere mange år i Hawaiian som N679HA, men har endt opp i Mojave etter 2003.
 

Attachments

  • SRist250882-800.JPG
    SRist250882-800.JPG
    65.7 KB · Views: 32
WOW!! Bringer frem mange gode minner. Har alltid likt Swissairs "brune" periode...
 
Vakkert, vakkert ..... minner meg om min Swissair-periode. :devot: :devot:

MER!!!!!!!!
 
Swissair fløy i hvertfall FBU-CPH i 1985. Da fikk jeg med meg en tur i prototypen av DC-9-51, HB-ISK Höri. På den tida var det enkelte odde ruter i Norden. Jeg fikk også med meg Sabena på ARN-CPH. Arnarflug (Eagle Air) fløy også en del for Icelandair på den tida. Det hendte at Icelandair var skikkelig overbooket og måtte leie inn en ekstra 737 for å få alle amerikanske turister over til Norge. Det var den gangen dollaren sto i 10 NOK.

Dan-Air fløy på Oslo--både Gardermoen (med Comet 4 til Stansted) og Fornebu (med raketten BAC 1-11 til Manchester via Newcastle). I tillegg fløy de til Newcastle fra Bergen via Stavanger. Denne siste er det skrevet bok om. I Ian Allan's From the Flightdeck-serie er dette bok nummer 3 og den heter BAe 146 in Europe.
 
Føy selv SR DC 9-30 CPH-FBU 3. januar 1974 etter en charterferie med Scanair DC 8-55
til CMB.

Hadde LN-MOH ( ikke langt fra LN-MOW !! ) til CMB 25. des 1972 og SE-DBD CMB-CPH
2. januar 1974.
 
RETTELSE AV DATO

Fløy selv SR DC 9-30 CPH-FBU 3. januar 1974 etter en charterferie med Scanair DC 8-55
til CMB.

Hadde LN-MOH ( ikke langt fra LN-MOW !! ) til CMB 25. des 1973 og SE-DBD CMB-CPH
2. januar 1974.
 
Back
Top