UK airspace stengt/begrenset kapasitet

Re: UK airspace stengt!

Stengt foreløpig til 1900 UTC .. det blir en lang dag for mange.
 
Re: UK airspace stengt!

Fortsatt noen fly som lander ser det ut til. Eller er det bare holding?
 
Re: UK airspace stengt!

Fortsatt noen fly som lander ser det ut til. Eller er det bare holding?
Normale når slike ting skjer er jo å få fly ned etter hvert en eller annen plass. Dvs. man stenger luftrommet for nye fly så man ikke får enda mer kaos. Har selv opplevd det samme, havnet i MAN og ble sittende fast der i 18 timer...
 
Re: UK airspace stengt!

De har jo ymse typer backupsystemer, så de får nok ned de som er inne, men jeg tror ikke de aksepterer ny trafikk.
 
Re: UK airspace stengt!

Har akkurat landet på Heathrow fra Edinburgh og her er det fly over alt og gamle T1 tatt i bruk for parkering...ATC sier ingen vet når ting åpner igjen og der er en heller lang kø for oppstart! Er visstnok Swanwick som er problemet...Merket ikke noe til det i luften og der var kun 5min holding da. Skal fram og tilbake til Edinburgh igjen på vi får se hvordan dette går...
 
Re: UK airspace stengt!

Fikk SMS fra TripIt Pro om at BA759 er forsinket fra 20:45 til 22:39... håper virkelig jeg kommer meg avgårde i kveld. BA har ikke gitt beskjed enda, og i følge Avinor er alt i rute. :rolleyes:
 
Re: UK airspace stengt!

Feilen er fortsatt der men det sier nå at kanskje ting begynner å bevege seg 1605Z så får en se...40+ fly i oppstartskø her på Heathrow nå. Nesten ingen landinger kommer inn lenger heller!

3 timers slot for vår avgang nå...Virker som nordgående avganger kan begynne å lure seg ut under det aktuelle luftrommet...
 
Last edited:
Re: UK airspace stengt!

Ikke helt stengt, men (sterkt?) redusert kapasitet:
NATS can confirm that a technical problem has been reported at Swanwick air traffic control centre.

UK airspace has not been closed, but airspace capacity has been restricted in order to manage the situation. We apologise for any delays and our incident response team has been mobilised.

Every possible action is being taken to assist in resolving the situation and to confirm the details.
http://www.nats.aero/news/swanwick-technical-failure/

Og for de som vil følge med på twitter: @natspressoffice
 
Det har kun vært en eller to avganger fra Heathrow den siste timen men det sies på radioen nå at avganger er på vei til å starte igjen...Høres ut som det er borti 60 i oppstartskø nå...
 
Det har kun vært en eller to avganger fra Heathrow den siste timen men det sies på radioen nå at avganger er på vei til å starte igjen...Høres ut som det er borti 60 i oppstartskø nå...
Rop ut hvis du hører noe fra Speedbird 760. ;)
 
Da spurte Air Mauritius for start og de er nr. 54 i køen med ca halvannen time før de kan regne med oppstart med nåværende avgangsfrekvens...
 
Rop ut hvis du hører noe fra Speedbird 760. ;)

Har ikke hørt noe til dem så hvem vet hvor de er :p Tilbrakte riktignok litt tid på en seterad i kabinen da det ikke akkurat var mye annet å finne på!

Da var en omsider klar med alle ombord og køen for oppstart er kun 30min...Kommer sikkert tilbake fra Edinburgh i kveld en gang!
 
Har ikke hørt noe til dem så hvem vet hvor de er :p Tilbrakte riktignok litt tid på en seterad i kabinen da det ikke akkurat var mye annet å finne på!

Da var en omsider klar med alle ombord og køen for oppstart er kun 30min...Kommer sikkert tilbake fra Edinburgh i kveld en gang!
De kom seg avgårde til slutt, sitter ombord på BA759 nå, halvannen time forsinket.
 
Hva som egentlig skjedde i Swanwick...
1378331_753463771410451_4805380572127241820_n.jpg
 
Snakket nettopp med en fra NATS som sitter rett ovenfor meg her på kontoret. Han nevnte at ved en "maximum impact event" er prosedyren at man må ta en kjapp avgjørelse i løpet av 8 minutter. Da avgjørelsen var tatt ble det gjennomført "clear skies" og dette foregikk i rundt en time. Systemet derimot var kun nede i 15 minutter, men da avgjørelsen var tatt så må så klart prosedyrene følges, med dertil følgende flow restrictions.

Problemet var nytt (selv om systemet er fra 1980-tallet) og førte til at man ikke kunne åpne eller lukke sektorer.

Mer info kommer i løpet av uka, ut til oss andre :)
 
Snakket nettopp med en fra NATS som sitter rett ovenfor meg her på kontoret. Han nevnte at ved en "maximum impact event" er prosedyren at man må ta en kjapp avgjørelse i løpet av 8 minutter. Da avgjørelsen var tatt ble det gjennomført "clear skies" og dette foregikk i rundt en time. Systemet derimot var kun nede i 15 minutter, men da avgjørelsen var tatt så må så klart prosedyrene følges, med dertil følgende flow restrictions.

Problemet var nytt (selv om systemet er fra 1980-tallet) og førte til at man ikke kunne åpne eller lukke sektorer.

Mer info kommer i løpet av uka, ut til oss andre :)

Yes, da har jeg fått en oppdatering av min NATS-kontakt. Kort oppsummert:
- Det var én linje kode som førte til hendelsen, en kode som ble skrevet for over 20 år siden og som aldri hadde blitt "kjørt" tidligere
- Kan sammenlignes med solformørkelsen i Norge; mange spiller inn for at hele solen skal dekkes (er vel 60 år til neste gang). Det samme skjedde i dette tilfellet, både menneskelig, grensesnitt, teknologisammensetting m.m. skjedde samtidig
- Systemet jobbes med å fases ut, forventes om 3 år i følge produktsjefen (som gjerne fort blir doblet når man tenker på ATM, hehe)
- Det sies at det vil være en "good study in the failure of complex safety systems", da så mye gikk galt samtidig
- Kommer en rapport antakeligvis før sommeren
 
Back
Top