Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Dette var kanskje det eneste ordentlige poenget som kom ut av reportasjen. Som Roberto sa: Man er lojal - men kun så lenge man får det man vil ha.

Det er sikkert helt korrekt. Innenlands i Norge er i imidlertid valgmulighetene noe begrensede...;)
 
Det gjelder ikke bare fly - men f.eks. hotell også. Og der kan man bonusere så mye man vil ...
 
Ingen som har kommentert at det er et annet forummedlem som sa mye fornuftig i reportasjen?

Se og hoer egoet til Robban vant fokuset ;)

La selvsagt merke til Roffe -- uten roedvin, men konfortabelt paa foerste rad og mye fornuftig aa si
 
Kanskje det er på tide å se på hvordan Eurobonus virker for to forskjellige kategorier reisende? Jeg har sett på et scenario hvor to personer flyr en dag fra OSL til LHR og neste dag LHR til OSL, og slik forsetter de hver dag med start 1. mars i år. Begge starter en frisk Eurobonus-konto og en flyr dagens billigste Economy-billett og den andre flyr billigste Business-variant.

La oss så starte tidslinjen for den Business-reisende:

- 9. mars oppnår vedkommende sølvfarge på kortet og går fra 2400 poeng til 2760 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 38 667 til billetter.

- 18. mars oppnår vedkommende gullfarge på kortet og går fra 2760 poeng til 3000 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 75 550 til billetter.

- 20. mars har han inntjent sin første tur/retur i samme klasse til LHR fra OSL. For å oppnå dette så har vedkommende kjøpt billetter for kr 83 404. For å ta ut denne t/r-reisen må vedkommende betale kr 1 129 i avgifter etter 1. april (britisk APD går opp denne datoen), så nettoverdien av denne bonusreisen er kr 7 076 som tilsvarer 8,4% rabatt som helhet. Bonusreisen spares til sommerferien.

- 5. april blir neste bonusreise inntjent. Da er det betalt totalt kr 148 826 i billetter og fra nummer 1 til 2 av bonusreisene gikk det med kr 65 422 brutto. På den måte blir rabatten mellom 1 og 2 på hele 10,6%

- 22. april kommer neste bonus-t/r-reise i Business. Nå er totalt kr 218 390 betalt til billetter og rabatten er nå 10,0%. Denne rabatten varierer mellom 10,6% og 10,0% videre utover siden de 3000 poengene en får per flytur ikke går direkte opp i de 50 000 poeng en t/r til LHR fra OSL "koster".

- 9. mai kommer nr. 4 t/r - totalt kr 288 308

Men nå får vi ta for oss turisten på tur til London:

- 20. mars oppnår turisten sølvstatus på bakgrunn av 20 enkelt-reisers-regelen som gjelder for Norge. På det tidspunkt har turisten kjøpt billetter for kr 17 899 og sammenlignet med den Business-reisende har han benyttet bare omtrent halvparten til billetter for sølvet.

- 4. april er det gull på turisten med 35 reiser og kr 33 122 totalt til billetter. Poengmessig er statusen etter denne dagens flytur 11 400 poeng er det langt unna noen bonus-reise på samme strekket som er 30 000 poeng for en t/r

- 23. mai har endelig turisten endelig nok poeng til en t/r-reise til LHR i turistklassen. For å få til det har vedkommende kjøpt billetter til 42 t/r-reiser og betalt kr 77 079. Verdien av bonus-t/r-reisen er ikke stor - bruttoverdi kr 1 845 (gjennomsnittspris betalt gjennom disse 84 dagene) og for å få ut denne reisen må turisten betale kr 895 i avgifter. Med andre ord er nettoverdien kr 940 hvilket tilsvarer en rabatt på 1,2%.

Det vi ser ut fra informasjonen ovenfor er at Eurobonus er i virkeligheten designet for den forretningsreisende som kan benytte arbeidsgiverens penger for å få noen gratis feriereiser (som Finansavisen skrev i går at dette ikke oppgis som skattbar inntekt av bedriftene). I hvor stor grad ansatte benytter disse bonusreisene i bedriftssammenheng vites ikke.

For turisten er statusen med Eurobonus å få metallfarge på kortet, og er man riktig råflott greier man å få tilgang til lounger med gull. Bonusreiser kan de fleste turister se langt etter, og jeg tror at utrolig mange poeng går ut på tid med mindre surt tjente poeng benyttes til å kjøpe BOB.

Nå kan dere forsette med den vanlige på den ene siden på den andre siden. Jeg tror i hvert fall jeg nå kan identifisere hvem som tilhører hvilken leir, og om man kaller det å være lojal eller kjøpt er hipp som happ.
 
Kanskje det er på tide å se på hvordan Eurobonus
For turisten er statusen med Eurobonus å få metallfarge på kortet, og er man riktig råflott greier man å få tilgang til lounger med gull. Bonusreiser kan de fleste turister se langt etter, og jeg tror at utrolig mange poeng går ut på tid med mindre surt tjente poeng benyttes til å kjøpe BOB.

Man skal ikke bruke så veldig mye på et cobrandet kredittkort hvert år før man har råd til 2 personer til New York eller Tokyo en gang hvert eller annethvert år. Jeg tjente vel ca 10% av mine bonuspoeng i fjor i lufta. Man kan gjerne regne på verdi og rabatter, men for meg blir det noe spesielt. Verdien av fordelene ved gullkortet er mye større enn verdien av poengene det gir.
 
Og nå er det da svært mange foretningsreisende som i det daglige benytter økonomi-billetter....
 
Er selv i en bedrift der økonomibilletter er hverdagen, og det er bare en håndfull som innehar noe annet enn normalfargen på kortene og de har enten Flying Blue eller Royal Orchid.
 
Det vi ser ut fra informasjonen ovenfor er at Eurobonus er i virkeligheten designet for den forretningsreisende som kan benytte arbeidsgiverens penger for å få noen gratis feriereiser (som Finansavisen skrev i går at dette ikke oppgis som skattbar inntekt av bedriftene). I hvor stor grad ansatte benytter disse bonusreisene i bedriftssammenheng vites ikke.

Gjorde en kjapp kalkulasjon på DY hvis man har DY-Visa-kortet i tillegg (så får du evt. korrigere med desimaler om jeg har regnet feil).

Ca. 2.5% rabatt på lavprisbilletter (utgangspunkt t/r London for 908 kroner) og ca 19% rabatt på fullprisbilletter (t/r OSL-LGW kr. 6808 kroner)

Her får "den frekke forretningsmann" nesten 1300 kroner inn på kontoen for hver London-tur med fullprisbillett, det tilvarer en gratis billigtur inkl. setevalg og bagasje som bonus. Kjøper han på 199-kroners-salg kan han ta med forretningskvinnen sin også. Hvis vedkommende er så "uheldig" å ikke bruke eget Visa-kort til å kjøpe billetten så ender man opp med rundt 9% rabatt, 637 kroner inn på konto etter en fullpristur.
 
Disse rene cashbacks som man får er nokså uproblematiske, så lenge disse kan brukes enten delbetaling mot fremtidige reiser og så lenge kreditten ikke går ut på dato. Eurobonus er ikke en slik cashback løsning, men SAS credits er tilsvarende (men for bedrifter). At Eurobonus har en verdi er greit nok, men verdien av å samle bonuspoeng på reiser er størst når man oppnår status (dvs det er statusen, ikke poengene isolert sett, som skaper det største problemet). De som reiser nok til å oppnå status er nok også betydelig mer verdifulle kunder enn mange av de andre, så effekten av å miste disse er stor i forhold til lønnsomheten (og dermed potensielt på konkurransen i markedet).
 
Hensikten min var bare å illusterer at DYs tall også, og at de har et ganske godt program for de som kjøpe de dyreste billettene, og at de som ønsker å spekulere i mange gratisreiser faktisk kan dra større fordeler ut av DY enn de andre "old-fashioned"-selkapene.

Disse rene cashbacks som man får er nokså uproblematiske, så lenge disse kan brukes enten delbetaling mot fremtidige reiser og så lenge kreditten ikke går ut på dato.
(Min utheving)

Saksopplysning: Norwegians CashPoints er kun gyldige i inntil tre år.
 
Hensikten min var bare å illusterer at DYs tall også, og at de har et ganske godt program for de som kjøpe de dyreste billettene, og at de som ønsker å spekulere i mange gratisreiser faktisk kan dra større fordeler ut av DY enn de andre "old-fashioned"-selkapene.

Jeg ser det poenget, og hvis det er antall gratisreiser som er målsettingen så er dette opplysende. Jeg tror imidlertid som nevnt at verdien av status er betydelig større for de gode kundene enn gratisreiser.
 
Back
Top