Kanskje det er på tide å se på hvordan Eurobonus virker for to forskjellige kategorier reisende? Jeg har sett på et scenario hvor to personer flyr en dag fra OSL til LHR og neste dag LHR til OSL, og slik forsetter de hver dag med start 1. mars i år. Begge starter en frisk Eurobonus-konto og en flyr dagens billigste Economy-billett og den andre flyr billigste Business-variant.
La oss så starte tidslinjen for den Business-reisende:
- 9. mars oppnår vedkommende sølvfarge på kortet og går fra 2400 poeng til 2760 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 38 667 til billetter.
- 18. mars oppnår vedkommende gullfarge på kortet og går fra 2760 poeng til 3000 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 75 550 til billetter.
- 20. mars har han inntjent sin første tur/retur i samme klasse til LHR fra OSL. For å oppnå dette så har vedkommende kjøpt billetter for kr 83 404. For å ta ut denne t/r-reisen må vedkommende betale kr 1 129 i avgifter etter 1. april (britisk APD går opp denne datoen), så nettoverdien av denne bonusreisen er kr 7 076 som tilsvarer 8,4% rabatt som helhet. Bonusreisen spares til sommerferien.
- 5. april blir neste bonusreise inntjent. Da er det betalt totalt kr 148 826 i billetter og fra nummer 1 til 2 av bonusreisene gikk det med kr 65 422 brutto. På den måte blir rabatten mellom 1 og 2 på hele 10,6%
- 22. april kommer neste bonus-t/r-reise i Business. Nå er totalt kr 218 390 betalt til billetter og rabatten er nå 10,0%. Denne rabatten varierer mellom 10,6% og 10,0% videre utover siden de 3000 poengene en får per flytur ikke går direkte opp i de 50 000 poeng en t/r til LHR fra OSL "koster".
- 9. mai kommer nr. 4 t/r - totalt kr 288 308
Men nå får vi ta for oss turisten på tur til London:
- 20. mars oppnår turisten sølvstatus på bakgrunn av 20 enkelt-reisers-regelen som gjelder for Norge. På det tidspunkt har turisten kjøpt billetter for kr 17 899 og sammenlignet med den Business-reisende har han benyttet bare omtrent halvparten til billetter for sølvet.
- 4. april er det gull på turisten med 35 reiser og kr 33 122 totalt til billetter. Poengmessig er statusen etter denne dagens flytur 11 400 poeng er det langt unna noen bonus-reise på samme strekket som er 30 000 poeng for en t/r
- 23. mai har endelig turisten endelig nok poeng til en t/r-reise til LHR i turistklassen. For å få til det har vedkommende kjøpt billetter til 42 t/r-reiser og betalt kr 77 079. Verdien av bonus-t/r-reisen er ikke stor - bruttoverdi kr 1 845 (gjennomsnittspris betalt gjennom disse 84 dagene) og for å få ut denne reisen må turisten betale kr 895 i avgifter. Med andre ord er nettoverdien kr 940 hvilket tilsvarer en rabatt på 1,2%.
Det vi ser ut fra informasjonen ovenfor er at Eurobonus er i virkeligheten designet for den forretningsreisende som kan benytte arbeidsgiverens penger for å få noen gratis feriereiser (som Finansavisen skrev i går at dette ikke oppgis som skattbar inntekt av bedriftene). I hvor stor grad ansatte benytter disse bonusreisene i bedriftssammenheng vites ikke.
For turisten er statusen med Eurobonus å få metallfarge på kortet, og er man riktig råflott greier man å få tilgang til lounger med gull. Bonusreiser kan de fleste turister se langt etter, og jeg tror at utrolig mange poeng går ut på tid med mindre surt tjente poeng benyttes til å kjøpe BOB.
Nå kan dere forsette med den vanlige på den ene siden på den andre siden. Jeg tror i hvert fall jeg nå kan identifisere hvem som tilhører hvilken leir, og om man kaller det å være lojal eller kjøpt er hipp som happ.