Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)

Replying to Topic 'Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)'

Siden jeg hoppet over atlanteren til Canada, har jeg vært mobilfri. Det er en fryd, og noe som jeg savnet i Norge. Nå avtaler alle vennene mine tidspunkt med meg og møter i tide. I Norge ble det ofte for enkelt å ringe med mobilen og si at man var litt forsinket. Jeg synes at jeg ventet mer og mer på andre etter at jeg fikk mobiltelefon i Norge, men nå altså, mobilfri igjen. Og jeg har tenkt å la det forbli slik. Kanskje jeg er sær, men jeg føler at jeg slapper mer av når jeg ikke er tilgjengelig hele tiden. I værste fall kan jeg ha en mobil gjennom jobben, men den slår jeg av når klokka ringer 17.
:D

Er veldig for mobilfrie soner, men å argumntere at det er pga SIKKERHETEN at man ikke får bruke mobilen blir jo feil. Hva vil de reisende tro når man blir nektet andre ting pga sikkerhet - ULV - ULV! Kall en spade for en spade og si at vi stter pris på at mobiltelefoner er avslått da det virker fortsyrrende på mange av dine medreisende ombord! Ærlighet varer lengst!

Ikke i Norge!!!!

Mye som er annerledes i Norge, ingen tvil om det. At mani forsamlinger må påminnes å slå AV mobiltelefonen kan jeg tildels forstå....men når det da eter 15 min ringer i en mobil......og 10 min senere enn det ringer i nok en mobil er grensa nådd.

Re: Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)

http://focus.msn.de/hps/fol/newsausgabe/newsausgabe.htm?id=16286

Im kommenden Jahr sollen Passagiere während Flugreisen mit ihren eigenen Handys telefonieren können. Nach Informationen des FOCUS soll eine Verordnung des Luftfahrt-Bundesamts, die bislang Handy-Gespräche auf Flügen verbietet, im Herbst geändert werden.

Flugzeugbauer Airbus will ab 2006 seine Kurz- und Mittelstrecken-Maschinen des Typs A320 serienmäßig mit Mobilfunktechnik ausstatten. Die Lufthansa ist nach den Worten des Produktmanagers für Technologie in der Kabine, Peter Lewalter, „bestens vorbereitet“.

Handystrahlung kein Sicherheitsrisiko

Das Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) bewies in zahlreichen Tests, dass funkende Handys die Bordelektronik nicht stören. „Für moderne Flugzeuge ist Handystrahlung keine Gefahr“, sagte der Leiter Digitale Netze beim DLR, Erich Lutz, zu FOCUS.

Allerdings regt sich schon Widerstand: Nicht nur Vielflieger fürchten um ihre Ruhe. Terroristenfahnder warnen vor Anschlägen mittels Handy und Radio-Astronomen befürchten, dass die Strahlung der Handys die Sternenbeobachtung behindert.
Handystrahlung kein Sicherheitsrisiko

Så det kommer nok , enten vi ønsker det , eller ei

Originally posted by DY
Er veldig for mobilfrie soner, men å argumntere at det er pga SIKKERHETEN at man ikke får bruke mobilen blir jo feil. Hva vil de reisende tro når man blir nektet andre ting pga sikkerhet - ULV - ULV! Kall en spade for en spade og si at vi stter pris på at mobiltelefoner er avslått da det virker fortsyrrende på mange av dine medreisende ombord! Ærlighet varer lengst!

La en mobiltelefon ringe nær en dataskjerm og se hva som skjer. At den har en del "emissions" er hevet over enhver tvil. Hvorvidt dét har betydning for signaler langs trådene i moderne fly, vet jeg ikke. Mitt fagfelt er dessverre bare IT. men vi ser der at i sensitive datahaller jorder vi folk som skal inn og tvinger dem til å ta av seg magnetiske deler av bekledning (belter, sko o.l.). Det samme gjøres innen medisinke miljøer. Men dette gjelder kun hjallaselskaper uten særlig kompetanse på området som IBM og GE. De er jo ikke norske så de vet ikke bedre.

Originally posted by Exiz
Kan tro øynene mine ble store første gang telefonen til en av de jeg går i klasse med ringte, i timen... Det var ikke noen fort håndbevegelse for å skru den av, neida, hvorfor ikke ta den, og begynne å snakke, mens læreren holder på?
Det verste er at det ikke bare har skjedd en gang, men skjer jevnlig... Og virker ikke som lærerne bryr seg heller...

På skolen der jeg jobbet førte slikt til at telefonen øyeblikkelig ble beslaglagt i opptil en uke. Det er straff for tasteavhengige tenåringer!:biggrin Vi hadde faktisk forbud mot å ha på mobil inne på skolen - eneste unntak var at lærerne kunne ha den på lydløs på kontorpulten sin...

Selv sliter jeg med å få opphavet til å forstå at jeg ikke kan ringe hjem hver kveld og si at jeg er i bra form når jeg skal på tur om en måned. Dårlig dekning midt på Nordenskiøld land....

Har du opphav? Visste jeg ikke.

EDIT: Ehum ok, OPPHAV ja. Jo, det har du vel. Tenkte AVKOM jeg. Sorry...:devot:

Tipper mobilbruk i fly blir fjernet igjen fortere enn svint i det første selskapet som får en emergency decend og nødlanding pga falsk brannalarm trigget av mobiltelefon! :)

Kun én mobiltelefon gjør kanskje ikke noe skade, men hva med 100-400 mobiler påslått, stadig på søken etter nye bakkestasjoner etterhvert som flyet beveger seg. Hva med en CAT III-landing der alle relevante systemer skal yte sitt beste for å ta flyet ned til en automatisk landing og centerline-tracking i 200 meter sikt eller kanskje mindre? Er det da "sikkert nok" når 100 passasjerer skal ringe sine nærmeste for å si "se ut vinduet, nå lander vi!".
En 737 (ikke skandinavisk/norsk) med en flyger jeg kjenner måtte gjøre go-around i Tyskland nylig fordi de ikke kunne høre landingsklareringen. En mobil jammet radioen med "søkelyder" det siste halve minuttet. De måtte climbe, få alle pax til å sjekke telefonene sine (også de som lå i bagger, i hattehyllene osv). Ikke alle flyselskaper har med nok fuel til en slik øvelse. Og hva hvis landingsklarering først var gitt, og det var en "go-around"-melding som ble jammet ut.
Nei, la flygerne ta seg av kommunikasjonen ombord, så kan passasjerene få snakke uforstyrret i terminalen og på vei hjem.

Det sier seg selv at et fly sitt elektriske system og kommunikasjonsnettverk av kabler/ledninger/antenner/svarte bokser ikke kan testes og sertifiseres for bruk med alle moderne sende/motta duppedingser som kan tenkes å bli lansert i flyets 20-30 årige forventede levetid.

Hva skal man med mobil ombord.... Ringer "kjerringa" og ber deg komme hjem tidligere er det fint lite du kan gjøre når du faktisk er i lufta...som MÅ være mobilfri i fremtiden!!!!

Nå eksprimenteres det jo også med trådløse signaler for styring av flap/gear/controls,
og hva hvis mobiltelefoner kan påvirke ett slikt system, må bli interessant hvis flyet
blir styrt av en fjortis som spiller snake bak i flyet..
- de har nok en løsning på det, men satt litt på spissen i hvertfall.

Var for mobil-telefon-bruk før, men har snudd over til nei-siden de siste månedene,
begynner å bli drittlei - har hatt med meg kompiser som liksom skal 'hjelpe' meg med
å jobbe på flyet til faderen, og når de plutselig drar opp mobilen for å lese en tekstmelding
når jeg skal forklare noe - da blir jeg oppgitt ... og det samme når man sitter og prater
med folk - og de kan plutselig ikke snakke lenger, fordi de bare 'må' svare på en sms....

Nei til mobiltelefoner i fly, offentlige transportmidler og fly/tog/båt og bussterminaler! :devot:

Originally posted by Speedbird
Nei til mobiltelefoner i fly, offentlige transportmidler og fly/tog/båt og bussterminaler! :devot:
.... og i begravelser, eller vielser for den saks skyld...
Beklager, men det skjer svært ofte at det ringer....

Det beste er de som tar telefonen som ringer og sikkert på grunn av at man blir flau kjefter på den som ringer!!!

Originally posted by Fellowship
Originally posted by Speedbird
.... og i begravelser, eller vielser for den saks skyld...
Beklager, men det skjer svært ofte at det ringer....
Der sa du noe!
Jeg var i en konfirmasjon her i vår - plutselig ringte mobiltelefonen til han som var oppe for presten!
En av "kompisene" hans som var til stede ringte han akkurat i det presten skulle til å be for han,
full stillhet og veldig pinlig for han da han måtte skru av telefonen sin...
...var i grunnen til pass for han! :naughty:

Nå er det slik at "Mobiltelefonen" for mange er mer en det man snakker med kjerringa i , det blir etn "terminal" og et viktig verktøy.

Dagens mest benyttede flytyper er jo deisgnet lenge før i heletatt noen annen en "manuelle" Mobiletelfoner som man måtte ringe opp via en sentral for å komme ut. I Fremtidens fly , og Ja A32X får vel godkjenning, vil det være lov å ringe [bruke terminalen ..] hvor man da har dekkning, dvs på bakken og i lav høyde.

Så ser vi videre at både Siemens og Ericsson sammen med operatørene lager "units" som skal kunne monteres i flyene som "mobile basestasjoner/relays" slik at "MobilTerminalene " vil fungere også på fly i marsjhlyde.

Det vil da altså en gang i fremtiden ikke være noen sikkerhetsmessige hickups med bruk at Terminaler i fly [som da igjen er godkjent for dette]

At noen "skriker" i stedenfor å snakke i telefonen [terminalen], dette er et problem man også har på hurtigbåter, tog og busser , glem at fly skal være noen speisielt og undratt dette , [så lenge sikkerheten er i varetatt], f.eks bruk av et godt blåtann handsfreesett er veldig følsom og man kan nesten viske frem en sammtale uten at naboen i det hele merker at du snakker.

Og vi andre kan bruke "terminalen" til alt det vi eller "trenger" å få utført.

/Geir , dukker ned i skyttergraven

"Terminalen" min har da "Flight Modus" - så da behøver jeg ikke å snakke men kan fortsette å leke...

Originally posted by EB
"Terminalen" min har da "Flight Modus" - så da behøver jeg ikke å snakke men kan fortsette å leke...

Man må da være online min godeste EB , ikke for å leke ...

Da flyr man SAS og bruker pc`n... Trenger ikke mobiltelefon da - om man ikke flyr et eller annet gammeldags selskap da... ;)

Back