Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)

SK1399

ScanFlyer Silver
Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)

Man kan også i artiklen lese at det finnes et flyselskap som heter AirBus, og ett annet flyselskap som heter Boeing!

les resten her

Replying to Topic 'Ufarlig å ringe fra flyet (fra dagbladet.no)'

At det ikke er farlig å ringe fra fly fikk vel verden bevist 11/09-01? Såvidt vi vet styrtet/krasjet flyene av helt andre grunner enn at det ble brukt mobiltelefoner ombord...

Originally posted by SK1399

Man kan også i artiklen lese at det finnes et flyselskap som heter AirBus, og ett annet flyselskap som heter Boeing!

les resten her

Det står "flyprodusent" og ikke flyselskap....kanskje de har rettet det :)

Originally posted by Blubird

At det ikke er farlig å ringe fra fly fikk vel verden bevist 11/09-01? Såvidt vi vet styrtet/krasjet flyene av helt andre grunner enn at det ble brukt mobiltelefoner ombord...

Et år etter, på fredag 13/9/02 satt jeg ombord i en MD-80 på vei fra Flesland til Gardermoen, og sidemannen satt og sendte sms over hardangervidda et sted, men vi kom oss helskinnet ned igjen. Kan jo nevne at flyvertinnen fikk et mindre sjokk da hun utbrøt: "Har du den på???!!!". Hvorpå sidemannen svarte: "Jeg trodde det var forbudt bare under take-off og landing..."

Men, det gikk bra.

for et par år siden ble en kaptein i den saudiske høren offentlig pisket etter å ha svart mobiltelefonen sin under landing i Saudi-Arabia. Den dele av sharialovene kan vi godt innføre her i landet...

Men la oss også i fremtiden ha flymaskiner som en stor herlig oase som er mobilfri!!!!

Originally posted by CK

. Den dele av sharialovene kan vi godt innføre her i landet...

Där är jag 100% enig med dig CK. Pratade med en föreläsare på universitetet om varför han alltid flög NCE-Lyon när det faktiskt går fortare att ta tåget (om man räknar bort checkin och transfer). Svaret blev.. "Becauese mobile phones are not allowed onboard airplanes and I HATE them".

Skjønner fortsatt ikke hva som er så ille med mobiltelefon. Alle bruker dem, men ingen liker dem. Blir nesten som Se&Hør.

mobiltelefon er helt greit - jeg har en selv - men jeg tør påstå at 75% av brukerne ikke har mobilvett. Folk har med seg mobilen i møter, snakker høyt på toget, bruker den på sykehus der de kan virke inn på livsviktige instrumenter etc. Jeg gruer meg til å sitte 7 timer til New York med en mobilskravlende 14åring (vel, 32-åringer er ikke mye bedre) i setet ved siden av. Forhåpentligvis ser mobiloperatørene sitt snitt til å tjene gode penger på mobilprat i 30.000 fot, så de færreste (som det var med bl.a. SAS' flytelefoner) har råd til å bruke dem...:sarc

Fraskilte rødvinsdrikkende sosinomdamer på 47 er heller ike mye bedre på mobiltelefon - de bare snakker høyere!!!

Och jag kan inte förstå varför 9 av 10 flygpassagerare/mobiltelefoninnehavare, vid ankomsten, alltid ringer och säger "jag kommer som planerat". Då behöver man väl inte ringa ?

Originally posted by RolfL

Och jag kan inte förstå varför 9 av 10 flygpassagerare/mobiltelefoninnehavare, vid ankomsten, alltid ringer och säger "jag kommer som planerat". Då behöver man väl inte ringa ?
Ja har reagert på det samme. Man har gjort seg selv avhengig av mobilen. Innrømmer at jeg også har mobil, men blir faktisk brydd om den ringer hvis jeg sitter på bussen.Har den på laveste ringesignal og starter selvsagt ikke en samtale om jeg sitter på bussen, restuarant eller er sammenmed andre. Har til og med opplevd at noen besvarer mobilen sin når de sitter på kinoen....ikke for å si at de opptatt på kino, men svarer og begynner en 10 min samtale midt under kinoforestillingen. Det var nok for meg - da sa jeg ifra!

Originally posted by CK

bruker den på sykehus der de kan virke inn på livsviktige instrumenter etc.

Er du sikker på, at det er tilfældet. For nogen år siden havde man også forbud mobiltelefoner på det lokale hospital officielt med samme begrundelse - indtil det kom frem at den virkelige grund var at man havde en aftale med operatøren af transportable mønt telefoner, i den aftale stod at hospitalet skulle forbyde mobiler for at generere mere revenue til operatøren - Da den aftale blev kendt - røg det forbud!
Da jeg var indlagt for 1 år siden blev patienterne opfordret til at bruge mobiltelefoner - for ikke at forstyrre personalet ved at skulle have flyttet den mobile fastnet patienttelefon

Stemmer jens! På de fleste norske sykehus er det ikke lenger innlagt telefoner ved hver seng da disse for det første kostet mye å drive for sykehusene og dermed vare dyre å benytte for pasientene. Man blir faktisk oppfordret til å bruke egne mobiler. Dette har vært tilfelle i over 1 år i alle fall...og så vidt jeg vet er det ingen osm har dødd pga mobilbruk som påvirker utstyr.....om enn kanskje høyt blodtrykk pga irritasjon :)

Synes det er helt fint at man har valgt å være "føre var" i denen saken. Forskning har vel vist at det ikke er farlig med medisinsk utstyr...og det er sikkert helt OK på fly også. Men er det dekning på mobiltelefon når man er i lufta da ???

Og jeg som har CK`s påskehilsen fra påsken 2004 som ringelyd. Et orkester av høner og haner som definitivt høres...(...men som samtidig sørger for at alle rundt deg drar på smilebåndet!!)

Ved enkelte anledninger har jeg opplevd at pilotene må annonsere til pax'en at de må påse at mobil er avslått da de har opplevd den såkalte GSM-støyen på kommunikasjon-systemer. I et fly kan vel ikke det karakteriseres som noe annet enn et sikkerhetsproblem?

Dessuten:
Med diverse hendelser i internasjonal luftfart frsikt på minnet, så kan man jo tenke seg enda en grunn til at mobiltelefoner skal være avlsått ombord i et fly.

Enda et dessuten:
Det er ikke mange steder i den moderne "verden" man kan være i fre for støyende mobiltelefoner og tilhørende skravlehøner (eller noen haner), forferdelige ringelyder og helt utrolig uninteressant i formasjon fra helt ukjente folk.

Fortsett med mobilfri sone ombord!

Ikke liker jeg å snakke i telefon, og mobilen er så gammel (en søt "liten" gammel Nokia 3210) og med så dårlig batteri at den ikke varer særlig mange minutters samtale, så jeg pleier ikke ha store problemer med.

Kan tro øynene mine ble store første gang telefonen til en av de jeg går i klasse med ringte, i timen... Det var ikke noen fort håndbevegelse for å skru den av, neida, hvorfor ikke ta den, og begynne å snakke, mens læreren holder på?
Det verste er at det ikke bare har skjedd en gang, men skjer jevnlig... Og virker ikke som lærerne bryr seg heller...

Hvor er vi på vei?

På en tur jeg tok med Tyrolean var det en dame som ble helt hysterisk når en mobil begynte å ringe rett etter avgang. Det virket nesten som hun fikk dødsangst. Man burde kanskje nyansere slik informasjon litt bedre, slik at ikke folk med flyskrekk får hjertestans bare en telefonen ringer.

Medisinsk utstyr: Min kjære var innlagt på Ullevål sykehus for noen uker siden, og spurte da om det var greit å bruke mobilen. Svaret hun fikk var at det kun er på intensivavdelingen og overvåkning/oppvåkning det er forbudt å bruke mobil pga. ømfintlig og livsnødvendig utstyr. Det generelle forbudet i resten av sykehuset er opphevet for en tid tilbake.

Og jeg håper også at fly fortsetter å være mobilyacke-fri sone... :)

Samtidig som det var utrolig hyggelig å snakke med en nybakt mamma bare to timer etter fødselen sist mandag... Lille gutten pludret i vei han også - blir nok en god mobilbruker...

Back