• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

UA/CO merger .. ??

Originally posted by BU662

Well, Midwest har vel 25 717er og hvor else finner du sa mye brukte MD95 pa en haug?;)

Jeg tenker AirTran overbetaler seg om be byr seg na til himmels. Mens de liker sine 717 og tydeligvis vil hare mere.

Vel -- airTran proever ogsaa aa kvitte seg med 717'er .. Spanair er i forhandlinger om aa overta et antall maskiner, saa jeg tror ikke flykjoep er motivasjonen.

Imidkertid komplementerer Midwest's rutenett med hubs i Milwaukee og Kansas City, airTran's rutenett godt.

Men! Hvordan kan noen være så iherdig motstander av fusjoner (gjelder både ansatte i DL og CO) når de begge er resultat av nettopp fusjoner og oppkjøp?

Originally posted by EB

Men! Hvordan kan noen være så iherdig motstander av fusjoner (gjelder både ansatte i DL og CO) når de begge er resultat av nettopp fusjoner og oppkjøp?

Kanskje de har laert :question: :exclamati :exclamati :p

Originally posted by MountainDew

CO, DL og NW burde slått seg sammen!

To Ch 11 selskaper med bl.a. en stabel 9ere i flåten slår seg sammen med en vinner som har en organisert flåte og tjener penger?

Tror at UA/CO er en mye bedre match

Så kan jo SAS og CO videreføre sitt meget vellykkede samarbeid fra sent 80 tall og tidlig 90 tallet...:D

Heisann EB
Jo, det er sant det, men det er nok en vesentlig forskjell her. CO, som du nevner, er sammensatt av det orginale Continental og Texas International for så og slå seg sammen med PeopleExpress som tidligere hadde slått seg sammen med Frontier. Frontier og PE opererte som to forskjellige firmaer den gangen. Til slutt ble New York Air, som var et annet mindre firma eiet av Texas International Holding, slått sammen med alle de andre firmaene. Denne fusjonen startet i desember 1986 og fortsatte i 1987 før en virkelig integrering var ferdig. Det var et kaos uten like og service den gangen var et godt eksempel på hvor vanskelig dette var...:(

Det andre poenget er at få av de ansatte i disse firmaene hadde noe "baggasje", selv om det var noe motstand fra det orginale CO da disse gutta fra Texas skulle overta. Vi var alle like "screwed up" og var glade for å ha jobber...:p Her har du to frimaer som har vært erkefinder i mange år og nå skal de plutselig jobbe sammen. Dere har jo et godt eksempel på dette utenfor stuedøra hjemme...;)

Problemet i en merger, som så mange overser, er senioritet...! Du har en stor del av de ansatte, sikkert opp mot 80%, som deres livskvalitet er avhengig av senioritet. Dette gjelder arbeidsgrupper som bakkemannsakp, customer service, mekanikere, piloter og inflight. Senioritet = Livskvalitet! Lønn, ruter, høyre eller venstre sete, arbeidstid som natt eller dag skift, weekend fri, helligdager osv. er avhengig av senioritetsnummer. Hvordan fletter du da sammen to enorme firmaer fra 40 til 60 tusen ansatte uten at noen føler seg snytt...?

De er en hel del andre ting som jeg ikke har tid til å gå inn på, men er gode emner for et "Fly og Vin" treff, men det får vi ha til gode...:-p

Dag

Any time...

Uansett så blir det spennede å se om det blir UA+CO, US+DL, UA+DL... Leste litt om renoAir her i går og det overrasket meg at American denne gangen kanskje ikke var den store stygge ulven... Når RenoAir startet opp var det først og fremst nwa som gikk til angrep...American trappet ned virksomheten sin i Reno, leide ut gatene sine til RenoAir og ikke minst - lot RenoAir nyte godt av sine mye større drivstoffrabatter....

Originally posted by EB

Any time...

Uansett så blir det spennede å se om det blir UA+CO, US+DL, UA+DL... Leste litt om renoAir her i går og det overrasket meg at American denne gangen kanskje ikke var den store stygge ulven... Når RenoAir startet opp var det først og fremst nwa som gikk til angrep...American trappet ned virksomheten sin i Reno, leide ut gatene sine til RenoAir og ikke minst - lot RenoAir nyte godt av sine mye større drivstoffrabatter....

For sa aa kjoepe hele greia...selge flyene (MD-90) og legge ned alle rutene!!! AA's oppkjoep av Reno er en greie ingen skjoenner noe som helst av....

Kanskje var det for å hindre andre i å ta over RenoAir? Måten de behandlet TWA var vel egentlig mye mer alvorlig...

Heisann på en lørdag morgen.

EB
Måten de behandlet TWA var vel egentlig mye mer alvorlig...
Dette har du helt rett i og det er utrolig hvor fort mange glemmer...? Jeg husker når AA ble sett på som en ridder i skinnende rustning (kan man ha en skinnende rustning...:lol: ) da de skulle "redde" TWA. Alle de tidligere TWA ansatte ble satt på bunnen av senioritetslisten og da AA startet med nedskjæringer var de selvfølgelig de første som gikk... sammen med St. Louis hub'en. Dette er selvfølgelig free enterprise, men da må man ikke late som det er noe annet...:old

Jeg er klar over at et merger sett fra et business perspektiv kan se veldig lovende ut, da for eksemple UA og våre ruter komplementerer hverandre, men når man ser på den praktiske delen av dette så er det plutselig ikke så enkelt...? Dette har selvfølgelig ikke Wall Street og disse såkalte "aviation analyst" ekspertene noen ide om...;)

For dere som husker litt tilbake så var det et forsøk av Delta å kjøpe opp Continental for noen år siden. Under disse forhandlingene kom det fram at de CO ansatte ville bli sittende på bunn av senioritetslistene uten noen form for beskyttelse. Gordon Bethune gikk den gangen til CO's Board of Directors og overtalte de til å ikke gå med på dette, selv om det så lovende ut for aksjeeierne, og det var faktisk en gruppe aksjeeiere som ville saksøke styret for dårlig businesspraksis. Et tankeeksperiment er selfølgelig om dette hadde gått igjennom. Da ville nok de fleste CO ansatte blitt sittende på gata i dag og tidligere CO aksjeeirene ville tapt sine investeringer under under Delta's Chapter 11...:rolleyes:

Dag

Originally posted by Tommy777

Dag, det ser ut som du blir sjef i en evt fusjon.. Håper du er klar for et ansvar over 5-600 flere fly, inkludert en stabel 320/319 ;)

CO likely to run a merged company

Og det blir rimelig rart at USAs 3 største flyselskap vil ha hovedkvarter i bondeknølstaten

WN= Dallas
AA= Samme
UA/CO= Houston

Heisann Tommy777 og god søndag morgen fra Housten... i bondeknølstaten....:lol:

Håper du er klar for et ansvar over 5-600 flere fly, inkludert en stabel 320/319
Ja, det hadde vært artig å jobbe med Airbus igjen, da min eneste erfaring er fra A300 for mange år siden. Jeg har fortsatt mine sterke tvil om at dette kommer til å gå igjennom, men jeg har tatt feil før...:question:

Heisann EB
CO har byttet hovedsete flere ganger tidligere...
Ja, det stemmer det da CO opprinnelig hadde hovedkvarteret i Los Angeles. Dette ble flyttet til Houston i 80 årene da Texas International of Frank Lorenzo tok over.

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

Heisann Tommy777 og god søndag morgen fra Housten... i bondeknølstaten....:lol:

Håper du er klar for et ansvar over 5-600 flere fly, inkludert en stabel 320/319
Ja, det hadde vært artig å jobbe med Airbus igjen, da min eneste erfaring er fra A300 for mange år siden. Jeg har fortsatt mine sterke tvil om at dette kommer til å gå igjennom, men jeg har tatt feil før...:question:

Heisann EB
CO har byttet hovedsete flere ganger tidligere...
Ja, det stemmer det da CO opprinnelig hadde hovedkvarteret i Los Angeles. Dette ble flyttet til Houston i 80 årene da Texas International of Frank Lorenzo tok over.

Dag

Du var veldig nøye å fortelle pilotene om haleroret på A300?? Husk at Shit Happens :p

Back