Typerettigheter

Northrider

FlyKirurg
Hei,


I september 2010 fløy jeg opp til PPL-A ved Kjevik Flyklubb. Og etter dette har jeg ikke fått flydd så mye. Mye grunnet førstegangstjeneste og boliglån/trang økonomi.
Nå begynner til å lysne mot jul, men jeg lurer på når "12 timer på de 12 siste månedene" faktisk er.
Er det fra dagen jeg besto oppflygning, eller fra 1. Januar til 1. Januar?

Jeg fløy også 2 timer med instruktør i forbindelse med en klubbutsjekk i Rygge Flyklubb, og han godkjente meg inn i klubben og som fartøyssjef på klubbens fly. (Tok utsjekk på PA-28-181)

Fornyet han rettighetene mine ytterligere 12 måneder?

Og siste spørsmål, hvis rettighetene går ut så må jeg ta oppflygning med kontrollant på nytt?
 
Hei!

Tre måter å fornye SEP på:

"12-6-12-12"
Fly 12 timer de siste 12 månedene før rettighetene går ut (24 mnd fra oppflyging). 6 av disse må være som fartøysjef og du må ha 12 landinger og 12 takeoff. I tillegg må du ha en flytur med instruktør med varighet på minst en time.

PC med kontrollant
Innenfor 3 måneder før rettigheten utløper fly en Proficiency Check (PC) med kontrollant.

Ny skill test
Har rettigheten utløpt må du fly ny skill test med kontrollant...
 
"Så flaks!"?? HEI, du må ikke basere gyldigheten av et sertifikat som har kostet deg masse tid og penger på flaks!! Frem med papirene dine umiddelbart og sjekk utløpsdatoene! Slå opp regelverket på nettet og/eller spør en IK neste gang du er i flyklubben. Kom deg så opp i luften, gjerne med et annet klubbmedlem for å dele på utgiftene. Dobbel glede, dobbel erfaring, halv pris. God tur!
 
Bare et lite tilleggs spørsmål, noen som vet hva som er kravet ift "vedlikehold" av nattflygings rettighetene? Finner ikke noe om dette i BSL(ikke jeg iallefall :) ).
 
Bare et lite tilleggs spørsmål, noen som vet hva som er kravet ift "vedlikehold" av nattflygings rettighetene? Finner ikke noe om dette i BSL(ikke jeg iallefall :) ).
Jeg mener det eneste kravet er at minst én av landingene de siste 90 dager må være foretatt i mørket for å kunne ha med passasjerer på nattflyginger.

Så tar du en liten runde i mørket alene først, så skal du være good to go med pax. :)
 
Jeg mener det eneste kravet er at minst én av landingene de siste 90 dager må være foretatt i mørket for å kunne ha med passasjerer på nattflyginger.

Så tar du en liten runde i mørket alene først, så skal du være good to go med pax. :)

trodde det var 3 avgangerog landinger jeg.. men ikke skråsikker her:rolleyes:

Så heter det vel klasserettighet det denne tråden handler om.:old
 
trodde det var 3 avgangerog landinger jeg.. men ikke skråsikker her:rolleyes:

Hm.. Ble usikker her nå. Men så lenge man har de påkrevde landingene for å ha med pax i dagslys, så mener jeg det skulle holde med én. Har heller ikke klart å finne noe fasitsvar på det på nettet, men skal se om jeg finner boka når jeg kommer hjem i dag. Men igjen, det er jo ikke alltid det som står i lærebøkene stemmer heller. :rolleyes:
 
Enda et tilleggsspørsmål:

Har fått hele flybagen min frastjålet i Forsvaret, inkl. loggboka. Hvordan får jeg nå dokumentert flytimene mine?
Jeg har riktignok flydd kun 5 timer etter oppflygning,men likevel..
 
Flyklubben du tok PPL-A hos har logg for timene du har fløyet der. I tillegg sendte du sikkert inn en kopi av siste side i loggboka når du skulle meldes opp til skilltest. De siste 5 timene etter oppflyging kan du sikkert finne i loggboka til flyet du benyttet.
 
Enda et tilleggsspørsmål:

Har fått hele flybagen min frastjålet i Forsvaret, inkl. loggboka. Hvordan får jeg nå dokumentert flytimene mine?
Jeg har riktignok flydd kun 5 timer etter oppflygning,men likevel..

Et lite tips...

Før logg i Excel i tillegg til loggboka, med samme oppsett som loggboka.

Det har jeg gjort frem til nå og har da iallefall kontroll på tallene.
 
Hm.. Ble usikker her nå. Men så lenge man har de påkrevde landingene for å ha med pax i dagslys, så mener jeg det skulle holde med én. Har heller ikke klart å finne noe fasitsvar på det på nettet, men skal se om jeg finner boka når jeg kommer hjem i dag. Men igjen, det er jo ikke alltid det som står i lærebøkene stemmer heller. :rolleyes:

Du har rett, følgende er sakset ut av EU-OPS:

(a) An operator shall ensure that:
1. a pilot is not assigned to operate an aeroplane as part of the minimum certificated crew, either as pilot flying or
pilot non-flying unless he/she has carried out three take-offs and three landings in the previous 90 days as pilot
flying in an aeroplane, or in a flight simulator of the same type/class.
2. a pilot who does not hold a valid instrument rating is not assigned to operate an aeroplane at night as commander
unless he/she has carried out at least one landing at night in the preceding 90 days as pilot flying in an aeroplane,
or in a flight simulator, of the same type/class.
 
Eller bruk www.myweblog.se

Så slipper du tenke på harddisk-krasj osv. osv....

Ikke gjør denne tabben, alt for mange har brent seg på "Nettsky" konseptet.
Når prisen er lav / gratis så er det noe de sparer på i datasentret som tilbyr tjenesten og ofte har de mistet data som de ikke kan få tilbake.

Beste løsningen er å bruke nettskyen som supplement til ditt eget, viktig huskeregel når det gjelder elektronisk lagring er å ikke ha alle eggene i en kurv.
 
De fleste nettutgavene av loggbøker lar deg printe ut kopier og/eller laste ned databasen, så det burde være nok for de fleste når det kommer til backup.
 
Back
Top