Twin Otter kan komme tilbake i produksjon

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Canadiske Viking Air har kjøpt rettighetene - inkludert produksjonsrettighetene - til en rekke gamle deHavilland Canada-modeller - inkludert Twin Otter, som i følge Viking Air er den mest aktuelle modellen (Dash 7 er liksom ikke like hot) å starte produksjon av.

Viking aquires DeHavilland type certificates
By Viking Air
Feb 24, 2006, 14:18

Victoria, BC; February 23rd, 2006 – Viking Air Limited announced late Wednesday that it has acquired Type Certificates for seven de Havilland heritage aircraft, including the DHC-2 Beaver and the DHC-6 Twin Otter, from Bombardier Inc. (TSX: BBD). After receiving approval from Transport Canada on January 31, 2006, the transfer of the Type Certificates was completed Wednesday evening during a ceremony at the Canadian Aviation Museum in Ottawa.

Hele saken: http://aiabc.com/artman/publish/printer_47.shtml


Viking Air
 
Replying to Topic 'Twin Otter kan komme tilbake i produksjon'

I tillegg til Twin Otteren er vel også DHC2 Beaver en svært aktuell kandidat. Ser at selskapet har mye erfaring med denne flytypen. Dette er jo også et mye brukt "bush-plane" i Canada og Alaska så jeg vil anta at det også er et marked for flere Bevere.
 
Replying to Topic 'Twin Otter kan komme tilbake i produksjon'

Viking har konvertert Beaver og Otter til turbo ganske lenge, og det er vel disse flyene de prioriterer i første omgang. Stjernemotor blir antagelig "optional". Vil jeg tro.
 
Replying to Topic 'Twin Otter kan komme tilbake i produksjon'

...og for dem som liker Beaver spesielt godt: aprilutgaven av magasinet Todays Pilot er sterkt å anbefale!!!:) :)
 
Replying to Topic 'Twin Otter kan komme tilbake i produksjon'

Ifølge en artikkel i Victoria Times er Twin Otter den mest aktuelle kandidaten for ny produksjon, foran Beaver og Otter. Ifølge artikkelen er ledelsen i Viking Air "beherskede optimister" når det gjelder muligheten for ny produksjon.
 
Tidligere iår traff jeg på en salgs/markedsmann fra Viking i Jakarta.
Han kunne opplyse at de hadde "Letter of Intent" for mellom 50-60 maskiner fra potensielle kunder i Sørøst Asia, Indiske hav , Sør-Amerika og Canada dersom de restartet produksjonen for Twin Otter.
Dette har vært på deres plan det siste året og de vil kun restarte produksjon av Turbo-Beaver i tillegg dersom de får god inntjening ved salg av nye Twin Otters og markedet ønsker denne maskinen ifølge han.
 
Åi Åi!!! Dette blir spennende å se!! Godt at gode gamle Twin otter kommer tilbake! :thumbup Jeg vil jo si at Twin otteren er et usedvanlig bra fly!!
 
Håper for Guds skyld at jeg slipper å fly noe slikt som en twin otter!!! :cry: :cry: :cry:

hehem slowandsilly, nå er nok ikk den nevnte maskinen noen comfortmaskin....
Meeeen, det er jaggu meg ikke mange maskiner av den's kaliber når det gjelder "versatility", bruksområder og "roughness"

Se og søk litt rundt omkring, og du vil oppleve at den har et vanvittig rykte på seg når det gjelder å tåle juling, ising, egenskaper i det hele og det store som mange fly kan misunne det....

Ja, riktignok er jeg partisk i og med at jeg har omtrent vokst opp i en, men dæven, jeg har jaggu meg fått respekt for den og...

:devot:
 
Spennede om dette kan bli en realitet.

Jeg er i hvert fall glad for at Twin Otter er et av de flyene jeg har fløyet med.
 
Da ble det en realitet, Twin Otteren gjennoppstår! :D


Viking goes ahead with Twin otter
By Graham Warwick

Canadian manufacturer confident of Ottawa backing

British Columbia-based Viking Air has formally launched its Twin Otter Series 400, confident its plan to update the de Havilland Canada-designed 19-seat twin-turboprop will qualify for repayable financial assistance under the Canadian government's new research-and-development support scheme.

The decision will make Victoria-based Viking Canada's only manufacturer of certificated aircraft west of Ontario, says president and chief executive David Curtis. Major components will be built in Victoria for final assembly in Calgary, Alberta. Deliveries will begin within 24 months.

Viking decided to restart Twin Otter production after an 18-year gap after securing sufficient firm orders and further investment from majority shareholder Westerkirk Capital. The final step came with the Ottawa government's announcement of its Strategic Aerospace and Defence Initiative (Flight International, 10-16 April).

Curtis "fully expects" the Series 400 programme to meet the requirements for repayable R&D funding support set out by Industry Canada, and Viking says it has had "positive discussions" with Export Development Canada, the government agency that would provide financial services to purchasers of new Twin Otters.

Launch customers include Trans Maldavian Airlines, with five orders Air Seychelles with two firm orders and two option aircraft Air Moorea with two orders and Swiss charter operator Zimex Aviation with one. All are existing Twin Otter operators. Lessor Loch Ard Otters of Palm Beach, Florida has placed six orders and six options.

The Series 400 is priced at $3.2 million, on wheels, with a standard 19-seat interior and basic instrumentation, Viking says. Full de-ice, float, amphibious and ski landing gear are aftermarket options.
 
Back
Top