Turte ikke å fly i regnvær

Re: Turte ikke å fly i regnvær

Vil tro de hadde diverse verdier og beregninger de baserte avgjørelsen på...

åho...

Snakk over overdramatisering da. Skulle tro det var verdens undergang for de vettu.

"Han sier mange nå kommer til å bruke Torp isteden for Skien."
jaja--:p

Her er jo hovedproblemet antagelig kommunikasjon fra selskapets side (med mindre de på rad 0 har bommet på noe når de har regnet ut saker og ting)

åho...

Snakk over overdramatisering da. Skulle tro det var verdens undergang for de vettu.

"Han sier mange nå kommer til å bruke Torp isteden for Skien."
jaja--:p
Tja, hvis halve flyet måtte bli igjen på flyplassen, så føles det definitivt som verdens undergang er nær. I hvert fall hvis det er lenge til neste fly (som en kommer med).

Kanskje jeg skal spørre passasjerene hva de mener jeg kan ta med neste gang jeg gjør avgangsberegninger for en våt eller glatt bane. Det ser jo ut som at både de og NRK mener de selv vet best. Hadde de tatt av med fullt fly og satt alle i livsfare, hadde ingen klaget. Velkommen til luftfarten anno 2009.

Jeg ville sagt at det er bedre med piloter som opererer med noen vel store sikkerhetsmarginer, enn for små sikkerhetsmarginer. selv om dette kanskje er litt i meste laget.

Daglig leder i Vildanden uttaler: "De tyske pilotene kjente ikke til det nye sikkerhetssystemet på Skien lufthavn. Anthonisen sier at dette ikke vil gjenta seg."

Skulle likt å vite hvilket sikkerhetssystem det snakkes om. Ellers er det en imponerende dårlig artikkel fra NRK sin side.

Merkelig sak med veldig litt konkrett informasjon. Og å si at en pilot ikke tør er useriøst, om de ikke tør å fly så setter de flyet på bakken. Når værforholdene tilsier det kan det fører til vektbegrensninger og da kan mann sette igjen last/passasjerer.

Vil tro de hadde diverse verdier og beregninger de baserte avgjørelsen på...

Og som kjent så er jo ikke verdien ( summen ) konstant:lol:

Får meg til å tenke på orkandagen for snart 100 år siden på Sola,
Dan-Air som dengang fløy HS748 Svg-Ncl kunne ikke ta av p.g.a vinden,
da der heller ikke fantes hotel å oppdrive i Svg til pax ble disse sendt med
BU-737 :8: til Krs, så ble HS748'en fløyet tom ned når vinden hadde lagt seg neste dag. Safety 1st;)

Får meg til å tenke på orkandagen for snart 100 år siden på Sola,
Dan-Air som dengang fløy HS748 Svg-Ncl kunne ikke ta av p.g.a vinden,
da der heller ikke fantes hotel å oppdrive i Svg til pax ble disse sendt med
BU-737 :8: til Krs, så ble HS748'en fløyet tom ned når vinden hadde lagt seg neste dag. Safety 1st;)
Dæven, visste at B737en var gammel, men 100 år...! ;)

Lurer på om det skal fjernes en 0 ;)

For ti år siden hadde Dan-Air gått i grava for lengst! ;)

Det er godt over 10 år siden Dan-Air kastet inn hånkleet - var nok billedlig ment. ;)

Fakta er at forskjellige operatører kan ha forskjellige performance charts selv på samme flytype, og forskjellige flytyper har gjerne også forskjellige toleransegrenser for f.eks. crosswind.

Har mer enn en gang sett operatører 'fra kontinentet' sitte på FBU og riste på hodet av SAS og BU's tilnærmede normale operasjoner i snøføyk og slaps mens de selv var utenfor toleransegrensene på egne diagrammer og ikke kunne fly.

Har mer enn en gang sett operatører 'fra kontinentet' sitte på FBU og riste på hodet av SAS og BU's tilnærmede normale operasjoner i snøføyk og slaps mens de selv var utenfor toleransegrensene på egne diagrammer og ikke kunne fly.

Eller landet i "snøføyke" på CDG med SK og mye AF-pax en morgen AF ikke ville nedover. Dvs. de sa det var snøstorm, vi så bare noe hvitt her og der innimellom gresstustene.

Her synes jeg det var mye svada og useriøsitet. Kan noen oppriktig forklare hva årsaken her kunne være ?

Her synes jeg det var mye svada og useriøsitet. Kan noen oppriktig forklare hva årsaken her kunne være ?

Kanskje jeg skal spørre passasjerene hva de mener jeg kan ta med neste gang jeg gjør avgangsberegninger for en våt eller glatt bane. Det ser jo ut som at både de og NRK mener de selv vet best. Hadde de tatt av med fullt fly og satt alle i livsfare, hadde ingen klaget. Velkommen til luftfarten anno 2009.

Antagelig fikk de vektproblemer pga. våt/glatt bane, kanskje i kombinasjon med crosswind. Men hovedproblemet her er vel dårlig kommunikasjon til pax og presse?!

...ikke minst fra daglig leder i Vildanden som garanterer at det ikke skal skje igjen

Pilotene hadde tydeligvis manglende dokumentasjon om destinasjonsflyplassen ....

Litt uklart hva artikkelen mener - manglende trening er kanskje mer dekkende .. '

- De tyske pilotene kjente ikke til det nye sikkerhetssystemet på Skien lufthavn. Dette vil ikke gjenta seg, sier Anthonisen.

Vildanden sier de har hatt debrifing med den tyske besetninga. Heretter skal det gjøres en opplærings- og planleggingsprosess som skal være godkjent av myndighetene minst to uker før en ny operatør starter ut fra Skien lufthavn.

Back