Turkish til SVG og BGO?

Theaviator

The old Norwegian Viking
Kom etter timer ombord i snakk med crewet som kunne fortelle at TK vil satse på nye og flere ruter ut i fra i Norden. Først ut var som kjent Danmark med Billund og Ålborg mens nye destinasjoner i Norge og Sverige kommer ...
Tk ble forøvrig kåret til Europas beste flyselskap av et eller annet ratingbyrå... Med all grunn. Relativt trangt, stolene kunne vært bedre men service og mat var excellent...

Last edited:
Er vel Skytrax hvor de har blitt kåret til "Best airline in Europe", som du sikter til. Mener de innehar den utmerkelsen flere år på rad faktisk.

Jeg har også flydd en god del THY gjennom årene på grunn av pris, og synes som deg at de har har den desidert beste servicen og standarden på økonomi som vi har prøvd. I tillegg har de ganske nye fly og bra underholdnings tilbud. Liker dem godt faktisk, og skal bruke dem igjen til Dubai i jula.
Turkish holder i mine øyne lett følge med både Thai og Swiss på økonomi.

At det er relativt trangt er nok mulig. Men de har samme pitch som alle andre på økonomi. Synes økonomi er trangt uansett jeg :)

Nei , det tror jeg ikke!
Hvis de skal satse på nye steder i Norge eller Sverige så er vel BGO eller SVG de mest sannsynlige flyplassene å satse på. Foruten Billund og Ålborg så flyr de jo allerede fra OSL, CPH, ARN og GOT og dekker dermed mesteparten av Sverige og Danmark ifht befolkning. Eneste alternativ jeg kan tenke på i Sverige skulle være Karlstad eller Linköping, men jeg tror ikke det er så sannsynlig. Og hvis de skal satse på nye steder i Norge er det mer sannsynlig med BGO eller SVG enn f eks TRD og KRS.

Men hvis de skal øke antall flighter og ikke antall destinasjoner i Skandinavia så blir det sikkert et annet utfall.

Hvordan motiverer du egentlig at du ikke tror på BGO eller SVG?

Turkish er et selskap jeg ikke kommer til å sette mine ben etter diverse selvopplevde ting. Da kan servicen ombord være så god den bare vil. Det er synd at det kun er slike ting passasjerene får med seg.

Hadde vært kjekt og sett dem her på SVG. Kjekt med nye ruter og selskaper så hadde vært kanon, men dem bestemmer selv. Men tror ikke SVG hadde vært en dårlig destinasjon, mange som reiser til Tyrkia fra SVG.

Hadde vært kjekt og sett dem her på SVG. Kjekt med nye ruter og selskaper så hadde vært kanon, men dem bestemmer selv. Men tror ikke SVG hadde vært en dårlig destinasjon, mange som reiser til Tyrkia fra SVG.

Det er mange som reiser til Tyrkia fra TRD, AES, TRF,( RYG, HAU, KRS, MOL, BOO, EVE og TOS) også.... Serlig på TRD trengs en slik rute da AYT ruta til NAX går stappfull vær avgang.

Apropo Tyrkia og Norge, for et eller to siden da Pegasus fløy charter for Detur til TRD, snakket jeg med en pilot som sa at selskapet vurderte ruter til TRD, BGO og GOT.

Turkish er et selskap jeg ikke kommer til å sette mine ben etter diverse selvopplevde ting. Da kan servicen ombord være så god den bare vil. Det er synd at det kun er slike ting passasjerene får med seg.

Ja. Det kan nok mange si om mange forskjellige selskaper her inne etter selvopplevde ting. Det blir en håpløs diskusjon.
Men det er vel ganske naturlig at det er slike ting som service at passasjerene får med seg ?

Jepp. Det var heller ikke et diskusjonsinnlegg, men en personlig mening ift. selskapet. Jeg legger ikke ut ting jeg har hoert bli sagt paa radio av crewene deres, men det har jo vaert innlegg i bla. dansk presse om Turkish. Det virker jo ikke som om man bryr seg om slikt saalenge prisen er bra og den opplevde servicen stemmer. Greit nok.

Hvis de skal satse på nye steder i Norge eller Sverige så er vel BGO eller SVG de mest sannsynlige flyplassene å satse på. Foruten Billund og Ålborg så flyr de jo allerede fra OSL, CPH, ARN og GOT og dekker dermed mesteparten av Sverige og Danmark ifht befolkning. Eneste alternativ jeg kan tenke på i Sverige skulle være Karlstad eller Linköping, men jeg tror ikke det er så sannsynlig. Og hvis de skal satse på nye steder i Norge er det mer sannsynlig med BGO eller SVG enn f eks TRD og KRS.

Men hvis de skal øke antall flighter og ikke antall destinasjoner i Skandinavia så blir det sikkert et annet utfall.

Hvordan motiverer du egentlig at du ikke tror på BGO eller SVG?

Trafikkgrunnlag.

Hva mener du med "dårlig" destinasjon.
Det er mange som reiser andre plasser også.

Trafikkgrunnlag.
Turkish Airlines har sagt at de skal øke antall destinasjoner (ikke kun antall flighter, ref post #1) i Sverige og Norge, så hvilke byer mener du da har bedre trafikkgrunnlag enn BGO og/eller SVG?

Last edited:
Det virker som er et umettelig marked for SVG-AYT men dette er jo på chartermarkedet. Om den type pax vil fly SVG-IST-AYT er jo kanskje mer tvilsomt men det vites jo ikke. Kanskje det hadde gått med enn sommerrute? Sikker noen som kunne tenke seg en weekendtur til Istanbul i tillegg til nettverket Turkish tilbyr.

Det virker som er et umettelig marked for SVG-AYT men dette er jo på chartermarkedet. Om den type pax vil fly SVG-IST-AYT er jo kanskje mer tvilsomt men det vites jo ikke. Kanskje det hadde gått med enn sommerrute? Sikker noen som kunne tenke seg en weekendtur til Istanbul i tillegg til nettverket Turkish tilbyr.
Ja, Turkish flyr jo til ganske mange destinasjoner i Asia og det er sikkert mange som kan tenke seg en weekendtur til Istanbul om våren eller høsten.

Turkish har jo veldig konkurransedyktige priser på premium economy og business, så det finnes sikkert en del som kan tenke seg å benytte dette på langruter til Asia. F eks går det akkurat nå å få premium economy (economy comfort) med TK til NRT eller PVG for under 8000 kr. Det kan sammenlignes med Economy Extra på SAS som gjerne koster 14 -15000 kr.

Ja, Turkish flyr jo til ganske mange destinasjoner i Asia og det er sikkert mange som kan tenke seg en weekendtur til Istanbul om våren eller høsten.

Turkish har jo veldig konkurransedyktige priser på premium economy og business, så det finnes sikkert en del som kan tenke seg å benytte dette på langruter til Asia. F eks går det akkurat nå å få premium economy (economy comfort) med TK til NRT eller PVG for under 8000 kr. Det kan sammenlignes med Economy Extra på SAS som gjerne koster 14 -15000 kr.

De har vært nede på 3500,- faktisk til flere Asiatiske byer, men når det er sagt så kan jeg godt forstå dem som er kritiske til TK. De ansetter crew etter (nyere) DY metoder og språklig skal man lytte godt før man forstår engelsken. Nå har jeg flydd endel med dem men blir overraska hver gang. Hadde lagt inn ønske om seafood og fikk noen delikatesser en skal lete etter. Riklig utvalg av viner/drinker samt en knallgod dessert gjorde susen. Så selv om de har lett med lys og lykte for å kutte kostnader og dermed fått kritikk for å gå over lik, var totalopplevelsen utmerket.

Skal man få tak i en slik pris dumper TK prisene sine en ca 4 -6 uker før avg. Har skjelden opplevd en TK flt som har hatt dårlig belegg.

Air Berlin snuste på TRF en stund, forunderer meg ikke om TRF kunne vært en tredje mulighet. Lave pax/landingskostnader der ikke sant?...dere som kjenner TRF?

Last edited:
Air Berlin snuste på TRF en stund, forunderer meg ikke om TRF kunne vært en tredje mulighet.

TRF er for nerme OSL for TK, men et annet selskap kunne vel flyd til IST fra TRF.
Ikke for å være innhabil, men TRD er nok den tredje om ikke andre alternativet for TK i Norge.

Litt underlig dette...
I det ene øyeblikket slaktes DY for sin (nye) personalpolitikk og i det neste lovprises TK med den samme med lovnader om flittig bruk.
Forstå det den som kan...

Back