Turkish Skandinaviske ruter

Re: Turkish øker til Skandinavia

Sliter TK på OSL?
Ser de kommer med A320 eller A319 ganske ofte på 12:25 avgangen, selv om den er satt opp med A321 i rutetabellen.

Det ble sagt at de i starten ikke hadde tilfredsstillende yield fra OSL men at dette har endret seg siste 12 mnd.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Hvordan er Biz-class på flyene som blir brukt OSL-IST ? Vurderer TK Biz til BKK i høst..

Jeg reiser rimelig ofte med TK OSL-IST,har utelukende opplevd blokerte midtsete,ikke egne Bizz seter.Det er egentlig litt rart,reiser også mye mellom IST og Portugal/Spania,der er det nesten bestandig skikkelige Biz seter. Skulle faktisk tro at det norske markedet var mere betalingsdyktig enn det spanske/portugisiske,nå er riktignok flytida noe lengre dit,så det er mulig at TK bruker flyene med skikkelig Biz på de lengste intereuropeiske rutene.

Generelt er TK biz bra,også innen Europa,hvis man får fly med egen Biz kabin er de MEGET bra,tror det er 44 eller 46 tommer mellom setene.Såvidt jeg vet er BKK full flat,nå har TK en lei tendens til å skifte materiel på kort varsel,så sikker kan man dessverre ikke være.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Det er egentlig litt rart,reiser også mye mellom IST og Portugal/Spania,der er det nesten bestandig skikkelige Biz seter.

Ser ut som det er like tilfeldig med materiell den veien, så du har vel kanskje vært heldig? Men IST-MAD ser ut til å være fast oppsatt med 330, men at det ofte er nedgraderinger av materiell. Nordmenn har helt sikkert større betalingsvilje per hode, men så har spanjolene ti hoder per nordmann, så markedet er tilsvarende større. Det er også et spørsmål hvem som innfinner seg mest i kvalitet per penge man legger ut.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

A320/321 har vel biz, mens du på 737 kan finne begge deler. Hadde en tur med 737-900ER og den hadde biz seter.


Som nevnt mange forskjellige konf. på materiellet mellom OSL og IST. Både A320, A321 og B738 finnes både med blokkert midtsete og 2 + 2. Eneste flytype som kun har 2 + 2 er B737-900ER.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Ser ut som Turkish vil sette inn A330-200 fast på 2 ukentlige IST-CPH fra 24/6, også øke til 4 ukentlige senere på sommeren


Ser ut som det faktisk blir daglige CPH-IST med A330 på en av avgangene i sommer
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Spennende, lurer på om BGO står for tur når den nye terminalen er ferdig.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

BGO har kun ledig kapasitet mellom rushtidene i dag. Hvor mye mer faktisk kapasitet det blir med nye terminalen blir spennende å se. Det blir nok kamp om de ekstra peak hour slottene som blir tilgjengelig.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Hehe, står i (den svært tynne) avisen også, mellom alle gullartiklene :)

Vurderte faktisk å kjøpe avisen fordi jeg ble nysjerrig... hehe. Har ikke kommet så langt. Det stod ikke noe om en fremtidig lounge i artikkelen vel?
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Den det betalingsmuren til Aftenbladet altså....
Artikkel fra Aftenbladet.no:

Pusser opp Sola for 1 milliard
Stavanger lufthavn Sola vil bli den mest gjennomtenkte og attraktive flyplassen i Europa. Prislapp: Ett konserthus.
Elisabeth Seglem
Publisert: 15. april 2014 06:19 Oppdatert: 15. april 2014 06:19
Lagre
- Flyplassen blir mer internasjonal. I løpet av året vil folk se at vi holder på med noe. Men neste sommer, når vi åpner nye utland, kan en bare tenke seg tilbake til da vi kun hadde en liten surferestaurant. Det blir bare «amazing», sier kommersiell sjef Ina Eldøy i Avinor på Sola.

Hun lover at flyplassen vil oppleves som «ny» allerede om et års tid.

VIP-lounge på utland
Prislappen blir på rundt 1,2 milliarder kroner. Alt skal være ferdig innen 2020. Først ut i 2014 og 2015 er prosjekter for cirka 300 millioner kroner:

Ny og større avgangshall for utland med sitteplasser, lekeområde, flere butikker og nye spise- og serveringssteder. Samtidig blir bagasjehåndteringen utvidet i etasjen under.
Ferdig: Sommer 2015.

VIP-lounge Stavanger. 700 kvadratmeter luksus til 30 millioner kroner for utenlandsreisende.
Ferdig: Sommer 2015

- Loungen blir gøy. Her blir det mingleområde, egen terrasse, massasjetilbud, møterom og arbeidsplasser. Og så vil vi ha egen kokk. I matfylket Rogaland blir det ikke nøtter i en skål og en tørr agurk. Vi legger oss på et eksklusivt nivå, men det skal være verdt det. Vi ønsker at alle som vil kan kjøpe seg inn i loungen når det er kapasitet, men først og fremst er dette et produkt for flyselskapene. De har behov for å ta ekstra godt vare på de som betaler mest for billettene eller er spesielt viktige for selskapene, sier Eldøy.

Helikopterterminal til 80 mill
Ny helikopterterminal til 80 millioner kroner. Mer plass, flere tilbud, effektiv, sikrere og mer miljøvennlig, ifølge Avinor.
Ferdig: 2015.

Nytt kollektivfelt fra rundkjøringen i krysset Nordsjøvegen/Flyplassvegen, bedre tilrettelegging for buss og taxi ved flyterminalen, nytt og større Kiss&Fly-område og 1000 nye parkeringsplasser under tak.
Ferdig: Sommer 2015.

I mars-april åpnet Avinor egen sikkerhetskontroll for VIP-reisende og et helt nytt avgangsområde med tre utganger for reisende til Storbritannia (Non-Schengen).
Raskere hjem fra Tyrkia
I tillegg fjerner Avinor den ekstra sikkerhetskontrollen for de som har vært i land utenfor EU eller EØS-området. Det skjer alt denne sommeren.

- De som kommer fra Tyrkia vil spare en time halvannen når de kommer hjem. Dessverre vil vi i en periode, sannsynligvis juni-september ikke kunne tilby disse å handle tax free-varer når de kommer hjem til Sola, sier Eldøy.

Omleggingen er også strategisk viktig for Avinor som har Turkish Airlines på trappene. Flyselskapet hadde planer om å starte flygninger på Stavanger allerede i år, men mangler fly og har utsatt oppstarten til neste år.

Total «makeover» av Portland
Det britiske designselskapet Portland er engasjert for å bygge merkevaren Sola og gi flyplassen en gjennomført stil og personlighet. I porteføljen har Portland både Charles de Gaulle-flyplassen i Paris og terminal 2 på Heathrow i London, som åpner som Queen's Terminal 4. juni.

Eldøy er strålende fornøyd. Hun viser fram første designutkastet for flyterminalen fra Portland med slagordet «Making travel a little easier». Stavanger er åpen og i kontakt med verden, preget av det nordiske lyset og energien. Konkrete forslag til interiør, møbler og uttykk oser av design, natur og det nordiske.

- Det er bare skisser ennå. Alle skal få det fint, ikke bare de forretningsreisende som har lounge-tilgang, lover Eldøy.

Passasjerene liker Sola
Stavanger Lufthavn er allerede godt likt av passasjerene, ifølge ASQ-undersøkelsen (Airport Service Quality) for vinteren 2013. Sola kom 41. plass av 114 flyplasser i Europa.

- Vi slår Brussel, Barcelona og Madrid og er langt bedre enn Oslo og Bergen. Og så har vi bare så vidt begynt, sier Eldøy fornøyd og slår i bordet med Avinors planer for opprustningen av flyplassen, som i fjor satte passasjerrekord med 4,6 millioner reisende.

- Vi rydder flater i innsjekkingshallen, digitalisere, myker opp og møblere om. Det blir mer organiske former, vi bryter opp den industrielle møbleringen. De nye «gate-ene» får et helt annet uttrykk enn dagens «gater».

For utlendinger
Avgangshallen for utenlandsreisende på Sola skal utvides med 1200 kvadratmeter før neste sommer. Nye butikker og restauranter skal få «en gjennomført stil og personlighet».

En nyhet blir «Taste of Stavanger» som skal fylles opp kortreist kvalitetsmat fra regionen. Pølser fra Idsøe og øl, blir det også.

Serveringsstedet «Brew & Dog» åpner allerede til sommeren ved siden av gate 10. Avinor har bestilt en egen Sola-pølse fra Idsøe.

Ny Sola-stil
Britiske designere er hyret inn for å gi Stavanger lufthavn stil og personlighet. Upersonlig flyplassmiljø skal mykes opp og møbleres om. Mer organisk og mer design.

Sola er «lys og energi», mener flyplassekspertene i Portland, som blant annet har gitt form til «Queen's terminal» på Heathrow i London og «nye» Charles de Gaulle i Paris.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Høres flott ut. Men litt skeptisk till disse designerene som skrytes av ang. CDG og T4 på LHR som jeg syntes er av det verre hva gjelder flyplasser.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Høres flott ut. Men litt skeptisk till disse designerene som skrytes av ang. CDG og T4 på LHR som jeg syntes er av det verre hva gjelder flyplasser.

Ikke T4 men T2 som snart er klar til åpning på Heathrow.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Høres flott ut. Men litt skeptisk till disse designerene som skrytes av ang. CDG og T4 på LHR som jeg syntes er av det verre hva gjelder flyplasser.

Det spiller ingen rolle. I løpet av få år ser det ut som en miniutgave av Galemoen likevel. Butikker overalt, og ingen steder å sitte.
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Turkish øker fra 5x ukentlig til daglig på BLL/AAL. Først 6x fra 30/4, så daglig fra 28/6

TK1347 IST1115 – 1350AAL1440 – 1525BLL1615 – 2040IST 319 136
TK1349 IST1115 – 1350BLL1440 – 1525AAL1615 – 2040IST 319 x136
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Ser at Turkish kommer med A330 til OSL i dag. Er dette vanlig? Aldri sett at de bruker widebody på Gardermoen..
 
Re: Turkish øker til Skandinavia

Turkish Airlines trafikerar linjen Istanbul -
Stockholm/Arlanda med tre dagliga avgångar.

Flygavgångarna trafikeras mestadels
med Airbus A321 (178 - 210 passagerare)
och Airbus A320 (150 - 180 passagerare).

Under perioden 30 april till 23 augusti 2015
kommer en av avgångarna på vardagarna
och söndagarna trafikeras med en
Airbus A330-200 (250 - 286 passagerare).

Från Istanbul till Stockholm/Arlanda flyger
även Pegasus Airlines, bolaget trafikerar
daglig trafik med Boeing 737 och Airbus A320.
Kilde: http://www.svenskaflygbolag.com
 
Back
Top